אמזון שינתה גישה: הסירה ספרים בהקשר נאצי מחנותה

לא ברור האם המהלך - שבמסגרתו הוסרו כמה ספרים המקדמים את תורת הגזע וגזענות מחנות הספרים אונליין - מצביע על שינוי מלא בהתייחסות לתכנים מסוג זה, שכן "מיין קאמפ" של היטלר עדיין נמצא בחנות ● יש המלינים על הגזמה של אמזון במהלך

יש דברים שאי אפשר למחוק דיגיטלית. אושוויץ. צילום אילוסטרציה: BigStock

אמזון הוציאה באחרונה מחנות הספרים שלה כותרים אנטישמיים כמו גם כאלו המקדמים לאומנות לבנה. מדובר על שינוי לכאורה ממדיניות העבר שלה, כי עד כה נהגה הענקית מסיאטל להגן על מכירת תכנים דומים ומאוד שנויים במחלוקת, כך דיווח השבוע (א') הניו יורק טיימס.

החברה אמנם הסירה בשנים האחרונות לעתים קרובות פריטים נאציים, או כאלו המתכתבים עם תורת הנאצים, שהוצעו באתרה על ידי גורמי צד שלישי, אבל לרוב הענקית מסיאטל לא מיהרה להסיר ספרים בעלי אותו הקשר, וכעת היא עושה מהלך שבהחלט מדגים את מה שנראה על-פניו כשינוי בגישה.

האם כל תוכן לגיטימי? ספרים מאמזון. צילום אילוסטרציה: BigStock

האם כל תוכן לגיטימי? ספרים מאמזון. צילום אילוסטרציה: BigStock

כך לדוגמה, ספרים כמו "ההתעוררות שלי: נתיב להבנת הרייך" של דיוויד דיוק, מנהיג לשעבר בקו קלוקס קלאן, או "היחסים הסודיים בין שחורים ליהודים" של אומת האסלאם – ארגון אפרו-אמריקני, אסלמי-דתי, חברתי ופוליטי – שניהם כבר אינם עומדים למכירה באמזון.

יש המשבחים את המהלך, אולם יש גם מי שסבורים כי הפלטפורמה הרחיקה לכת ואף סותרת בהתנהלותה החדשה את עצמה.

המבקרים הצביעו על כך שמתמונות של ספר המתעד את יצירת הסדרה הדיסטופית של אמזון פריים "האיש במצודה הרמה" נמחקו דיגיטלית צלבי קרס. הספר, שכתב מייק אווילה, רק התייחס לסדרה של אמזון עצמה – אשר עוסקת בשאלה מה היה קורה אם הנאצים היו מנצחים את מלחמת העולם השנייה – ולכן יש הרואים במהלך סתירה פנימית. הוצאת הספרים שמאחורי הספר, טיטאן, דיווחה כי אמזון אישרה את השינויים של הסרת הסמלים הנאציים מהתמונות, ואילו אמזון טענה כי היא לא ביצעה שום עריכה בתמונות.

"אם אתה אפילו לא יכול להציג צלבי קרס בספר על הנאצים שהשתלטו על אמריקה, בבקשה אל תעשה ספרים שוב לעולם", כתב אחד הסוקרים באמזון בביקורת על המהלך.

משנתו של היטלר – עדיין זמינה לכל דורש

ואולם, לפי דיווחים שונים, ישנם עדיין ספרים אנטישמיים שקיימים בחנות של ענקית המסחר האלקטרוני, כמו למשל "מיין קמפף" של אדולף היטלר.

מוכרי ספרים אמרו לטיימס כי אמזון הורתה להם להסיר ספרים מסוימים מבלי לציין מדוע, או לספק הנחיות לגבי מה צריך ומה לא צריך להיות זמין לרכישה.

דני קיין, בעל חנות ספרים מקנזס, התייחס למהלך האחרון של אמזון לצנזור סמלים ותכנים נאציים ואמר לטיימס כי "אני לא מתכוון לגונן על להפצה רחבה יותר של חומר נאצי, אבל אני עדיין לא סומך על אמזון שתהיה הבוררת של הדיבור החופשי". הוא הוסיף ותהה באופן מעורר מחשבה: "מה יקרה אם אמזון תחליט להוריד ספרים המייצגים נקודת מבט פוליטית פחות בזויה? או ספרים ביקורתיים על נוהליה של אמזון?"

יצוין כי רק באוגוסט 2018 הודיעה החברה רשמית על שינוי בנוהליה למכירת חפצים בעלי אוריינטציה נאצית או גזענית. ענקית המסחר המקוון זכתה לא אחת לביקורות קשות על כך שהתירה למוכרים להציע בחנות שלה שלל חפצים בעלי זיקה ימנית קיצונית, בהם ביגוד, תכשיטים וכדומה. אחרי שארגונים שונים העוקבים אחר קבוצות שנאה זיהו כמה מוכרים שמציעים סחורות באמצעות אמזון, החברה הודיעה כי חסמה את המוכרים, הסירה את הפריטים ומאז היא בודקת ומאתרת מוצרים נוספים בעלי אופי דומה.

עם זאת כדאי לזכור כי בתיקון הראשון לחוקת ארה"ב, שם פועל המטה המרכזי של אמזון, אין התייחסות לסוגיות שכאלה – כעסק פרטי, יש לחברה את הזכות למכור או לא למכור את כל הספרים שהיא מחליטה למכור כאוות נפשה. מי שיכול לשנות זאת הם רק הלקוחות ו/או לחץ חברתי, כמו שקרה עם מכירת המזכרות מימי הרייך השלישי לפני כשנה חצי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים