הפריימריז של הדמוקרטים בארה"ב: אפליקציה מרושלת יצרה פיאסקו

הפיכת הבחירות לדיגיטליות, וההישענות על אפליקציה כושלת - שלפי הדיוחים הייתה בשלב הבטא שלה ועם זאת הייתה אמורה לספק את התוצאות - הן שיצרו את המהומה והבלאגן באירוע החשוב של המפלגה, שפגעו ככל הנראה קשות בתדמיתה

קיבלה מ-FTX תרומות של מיליונים רבים. המפלגה הדמוקרטית. צילום אילוסטרציה: BigStock

בחירות 2020 לנשיאות ארה"ב מתקרבות, ויערכו בסתיו הקרוב, לפיכך המדינה מעלה הילוך בדרך להשקת קמפייני המפלגות, ולפניהם – המפלגה הדמוקרטית צריכה לבחור את המועמד שלה לתפקיד הנשיא.

השנה המפלגה באיווה בחרה ללכת על פריימריז דיגיטליים ולהשתמש באפליקציית סמארטפון בכדי לקלוט את ההצבעות ולספק את התוצאות. האפליקציה הייתה אמורה להפוך את הדיווח למהיר יותר, ולהעניק גם שקיפות רבה יותר להליך, אלא שלא רק שהכוונות לא יצאו אל הפועל – האפליקציה פשוט לא הצליחה לעמוד במה שנועדה לשמו והתוצאה (או יותר נכון היעדר תוצאה מובהקת ומיידית לפריימריז) הוגדרה בתקשורת כ"פיאסקו" מוחלט.

הפריימריז של המפלגה נערכו השבוע (ב') באיווה – אירוע שלתוצאותיו מייחסים בפוליטיקה של ארה"ב חשיבות רבה. הסיבה לכך היא על אף שאיווה הינה מדינה קטנה יחסית, עם כשלושה מיליון תושבים, תוצאות הבחירות המקדימות בה לאורך עשרות שנים העידו על סיכויי ההצלחה בעתיד. כל פוליטיקאי דמוקרטי שניצח בפריימריז במדינה זו זכה לבסוף להפוך למועמד המפלגה לנשיאות.

באיווה הצביעו בפריימריז השבוע בסך הכל 170,000 בוחרים שהם חברי המפלגה הדמוקרטית אבל עד אתמול בצהריים (שעון ארה"ב) הדמוקרטים באיווה עדיין לא פרסמו את התוצאות שלהם. בשעות הערב היו להם תוצאות חלקיות בלבד, שהראו שפיט בוטיגיג וברני סנדרס הם המובילים, רק אמש נודע סופית כי בוטיגיג הוא המנצח באיווה.

הליך הפריימריז כולו, עם זאת, נראה מרושל, והעיכוב הדרמטי באספקת התוצאות היה פשוט מביש – ובעיקר, דרדר מאוד את מעמדה של המפלגה, כשרבים טוענים שאם היא אינה מסוגלת לערוך פריימריז מהודקים ומאורגנים, כיצד ניתן לסמוך עליה שתנהל את המדינה הדומיננטית בעולם המערבי.

בחירות אלקטרוניות שהניבו צרות ומבוכה

זה התחיל עם דיווחים רבים על בעיות בהורדת האפליקציה, או במסירת הנתונים בהרשמה. לדמוקרטים הייתה תכנית גיבוי שתאפשר למצביעים להתקשר ולמסור את בחירתם, אך כאשר האפליקציה נכשלה, קווי הטלפון לא עמדו במבול השיחות. וכך, במקום לספק תוצאות ביום ב' בערב, החליטו מנהיגי המפלגה לעצור הכל בכדי לבצע "בקרת איכות".

טרוי פרייס, יו"ר המפלגה הדמוקרטית המדינה, האשים את "נושא הקידוד" בכשלים. העיכוב, לדבריו, לא היה תוצאה של פריצה או ריגול אחר ברשת. פרייס טען שהנתונים העומדים בבסיסם מדויקים, אך שאנשי המפלגה מקדישים את זמנם למען בחינת "שלמות ודיוק התהליך".

הנשיא דונלד טראמפ התייחס בציוץ לפריימריז של הדמוקרטים ואמר שמדובר ב"אסון מוחלט. שום דבר לא עבד, ממש כמו שהם ניהלו את המדינה. זכרו את אתר Obamacare, שעלה חמישה מיליארד דולר, ושהיה צריך לעלות 2% מזה. האדם היחיד שיכול לתבוע ניצחון גדול מאוד באיווה אמש הוא 'טראמפ'".

הבדיקות והשהיית מסירת התוצאות לא הספיקו בכדי למנוע מתיאוריות הקונספירציה להשתולל, במיוחד לאחר שבוטיגיג הכריז על עצמו כמנצח, לפני שהתוצאות התפרסמו.

שון קינג, פעיל בארגון Black Lives Matter, קשר בין הקמפיין של בוטיגיג לאפליקציית הבחירות הכושלת. אילהאן עומר, תומך של סנדרס, ביצע רי-טוויט לציוץ של עיתונאית שהציגה קשר בין בוטיגיג לאפליקציה. במקביל, כותב מאמר מערכת בניו יורק טיימס טען שאפשר שהוועדה הלאומית הדמוקרטית היא ש"שיחקה" בתוצאות ההצבעה, מכיוון שהיה נראה כאילו סנדרס עומד להיות המנצח. והיו גם מי שטענו כי האדם שיכול היה להתרם הכי הרבה מהפיאסקו הוא ג'ו ביידן – הוא השיג תוצאה מאכזבת מאוד, אבל למזלו התקשורת התמקדה בעיקר בהיעדר התוצאות במועדן.

לפי TheVerge, מאחורי פיתוח התוכנה הסלולרית שנועדה לצורך ההצבעות בפריימריז באיווה הוא מטעם חברה בשם Shadow – חברת תוכנה מסחרית שמציגה את עצמה כמיועדת "לבנות כוח פוליטי לתנועה הפרוגרסיבית, על ידי פיתוח כלים נוחים וקלים לשימוש לצוותים ותקציבים בכל גודל".

Motherboard פרסם תמונות שמעידות כיצד נראית האפליקציה, וכן צילומי מסך של הודעות השגיאה בהן נתקלו מנהיגי האזור הספציפי כשניסו להזמין אמש סיכומים. מצילומים אלו ניתן היה, לפי הדיווחים, לקבל רמזים מדוע האפליקציה נכשלה כל כך – היישום לא נפרס דרך חנויות אפליקציות מסורתיות, ואף לא הועלה  באמצעות אישור ארגוני. במקום זאת, אפליקציית ההצבעות נפרסה באמצעות פלטפורמות לבדיקות יישומי סלולר, בכללן TestFlight של אפל, ושירות דומה שמשרת גם iOS וגם אנדרואיד בשם TestFairy. שתי הפלטפורמות מיועדות לאפליקציות שטרם הושלמו – משמע, שהן בגרסת הבטא שלהן.

פלטפורמות בדיקה נפוצות לשימוש באפליקציות סלולריות והן אחת הדרכים הרבות שבאמצעותן מפתחי אפליקציות עצמאיים ויצרני תוכנה גדולים יכולים לפרוס תוכנת בטא מבלי לעבור את תהליכי הסקירה של ה-App Store וה-Play Store. האפשרות הזו בעיקר מסייעת למפתחים לבחון באגים ולהבטיח שהאפליקציה יכולה לפעול במגוון מכשירים שונים.

אלא ש-TheVerge מסביר כי במקרה של היישום שפותח בעבור הדמוקרטים, נראה שהמפתחת Shadow השתמשה בפלטפורמות בדיקה לצורך הפצה ציבורית של האפליקציה, ומכאן התחילו הצרות איתה. או במילים אחרות – היא פשוט לא הייתה שלמה או מושלמת, ובטח שלא כשירה לעמוד במבחן כה גורלי כמו הפריימריז באיווה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים