ענקיות המדיה החברתית העולמיות מקימות גוף למאבק בקיצוניות

מפעילות השירותים החברתיים הסכימו לאחד כוחות ולשתף פעולה עם מדינות, בכדי לחקור כיצד המודלים העסקיים שלהן יכולים להוביל להקצנה ואיך להיאבק בה ● על היוזמה הודיעו ראשת ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, וסמנכ"לית התפעול של פייסבוק, שריל סנדברג

גוף שיאבק בהטרדה, שנאה, השמצות וגזענות - הקיצוניות בגוברת ברשתות החברתיות. אילוסטרציה: BigStock

חברות המדיה החברתית, בראשות פייסבוק, בישרו אתמול (ב') כי הן מקימות גוף ייעודי, שמטרתו להיאבק בתכנים קיצוניים ולקבוע נהלים חדשים ברחבי העולם לאופן ההתמודדות עם משברים שמקורם במהלכים קיצוניים.

פייסבוק הודיעה על מהלכים נוספים משלה בכיוון באו"ם, במהלך פגישה עם ראשת ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, שעסוקה ביתר שאת במלחמה בקיצוניות אונליין מאז טבח המסגדים, שהתקיים במרץ האחרון בארצה, וששודר בלייב בפלטפורמת הליבה של הענקית ממאנלו פארק. באירוע הנורא נכנס גבר לבן לשני מסגדים בקרייסטצ'רץ', בירת מחוז קנטרברי שבניו זילנד, רצח 51 מתפללים ופצע לפחות 47 בני אדם נוספים, רק כיוון שהיו מוסלמים. ברנטון טרנט, המפגע – גזען לבן ואוסטרלי בן 28, שנעצר והובא בפני בית המשפט, טען כי ביצע את מעשיו כדי "לנקום במהגרים".

כבר מיד לאחר האירוע ארדרן אמרה כי תדרוש תשובות מפייסבוק ומגופי מדיה חברתיים אחרים כיצד תיעודה של התקפה כה בוטה, שבה נהרגו רבים, מתפשט בפלטפורמות שלהם בלי שימנעו זאת. 

"אנחנו צריכים להיות מוכנים ומזומנים להגיב למשבר כמו זה שחווינו"

"אנו מנסים ליצור מנגנון בסגנון הגנה אזרחית. באותה דרך שבה אנו מגיבים למקרי חירום טבעיים, כמו שריפות ושיטפונות, אנחנו צריכים להיות מוכנים ומזומנים להגיב למשבר כמו זה שחווינו", אמרה ארדרן כעת לעיתונאים, אותם עדכנה במהלך המתגבש בעת ביקורה הנוכחי בניו יורק.

שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק. צילום: מתוך ויקיפדיה

שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק. צילום: מתוך ויקיפדיה

פייסבוק, טוויטר, מיקרוסופט ויוטיוב הקימו כבר בשנת 2017 את פורום האינטרנט הגלובלי למלחמה בטרור, ה-GIFCT – ברית שלקחה על עצמה את המשימה להתמודד עם ההקצנה המתפשטת אונליין. אולם חברות הטכנולוגיה זכו לביקורת מחודשת באחרונה, ובעיקר לאחר הזרמת מרחץ הדמים בקרייסטצ'רץ' בלייב, מה שהפך לאחרי הטבח לסרטון ויראלי שהופץ לכל עבר והדהד את האלימות ואף את המסר המחריד של הרוצח הלאה.

יחד עם ראשת הממשלה של ניו זילנד התייצבה מול העיתונאים גם סמנכ"לית התפעול הראשית של פייסבוק, שריל סנדברג, שאמרה שהחברה הסירה 1.5 מיליון שיתופים של הסרטון – 1.2 מיליון מהם, לטענתה, הוסרו עוד לפני שמישהו הספיק לצפות בהם כלל. משמע – 300 אלף איש כן צפו באירועי הדמים האיומים.

"הפער בין ה-1.2 ל-1.5 הוא המקום שבו אנו מכירים בכך שאנחנו צריכים להשתפר", אמרה סנדברג."אנחנו לא יכולים לחכות עד שרגע כזה יקרה שוב. אנחנו צריכים לעשות את העבודה הקשה עכשיו, כדי לבסס את המערכות והפרוטוקולים ואת שיתופי הפעולה בין מדינות וחברות", היא הבהירה.

למנוע ממשתמשים גישה למאורת הארנב

היוזמה נחתמה עוד במאי, בוועידת פריז, על ידי 17 מדינות, הנציבות האירופית ושמונה פלטפורמות אונליין, אולם כעת נוספו אליה 31 מדינות, שתי חברות טכנולוגיה וכן המועצת האירופית וארגון אונסק"ו. מעניין לציין עם זאת, כי דווקא ארה"ב ממשיכה להימנע מהצטרפות וחתימה על היוזמה, אם כי הייתה מעורבת בעבודה השוטפת להקמתה.

הליך הקמת הגוף מונע על ידי ה-GIFCT, אולם הוא עתיד להפוך לגוף עצמאי שתפקידו למנוע ולהגיב לקיצוניות טרוריסטית ואלימה באינטרנט.

הגוף יכלול צוותים ייעודיים המתמקדים בקבוצת יעדים, כולל בחינת האלגוריתמים של החברות, שעלולים להוביל להקצנה. הצעד הספציפי הזה זכה קודם לכן להתנגדות של חברות הטכנולוגיה, בגלל הרגישות המסחרית סביב האלגוריתמים שלהן, אבל ארדרן לחצה במיוחד שגם עניין זה יכלל במאמצים ואמרה כי "כל פעם שאתה ברשת חברתית אתה יכול בסופו של דבר להגיע למאורת הארנב".

ארדרן התייחסה למינוח rabbit hole, שמשמש כמטאפורה לדרך הרעיונית הנחשבת כמובילה לטבעה האמיתי של המציאות, אך מוליכה למעשה כל כך עמוק ומורכב, כמעט עד אינסוף, כך שהיציאה ממנה אינה אפשרית בעצם.

העבודה של הגוף החדש תהווה חלק מאסטרטגיית המניעה של ה-GIFCT, כמו גם השימוש בנרטיבים נגדיים במטרה להרחיק משתמשים מ"מאורת הארנב" באינטרנט, המובילה לתכנים קיצוניים, צעד שפייסבוק כבר החילה כשמחפשים ברשת החברתית כל דבר שקשור ל"עליונות לבנה" (white supremacy). לדוגמה, חיפוש אחרי תכנים ניאו נאציים באפליקציית פייסבוק, שכעת לא יתאפשר עוד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים