גולשים ברשתות החברתיות מוחים על הירי בסלומון טקה

משתמשים רבים פרסמו את עמדתם בנדון בפייסבוק ובטוויטר, וכן משנים את תמונת הפרופיל שלהם לצילום שבו מתועד טקה, או מוסיפים לתמונתם מסגרת שבה מאוירים פניו של הבחור בן ה-19 שנורה ונהרג ביום א' בשעות הערב על ידי שוטר לבוש אזרחי בפארק בקריית חיים

"חיי השחורים חשובים", כרזת מחאה עולמית כנגד גזענות. אילוסטרציה: BigStock

זה קרה ביום א' האחרון בשעות הערב בקריית חיים – שוטר לבוש אזרחי שבילה בפארק מקומי עם אשתו וילדיו נתקל, על פי הדיווחים, בקטטה של נערים. לטענתו הוא ניסה לעצור אותה, חש מאוים על ידי הצעירים ולבסוף ירה לקרקע קליע שנתז לחזהו של סלומון טקה, בחור בן 19 בן העדה האתיופית, שנהרג כתוצאה מהירי.

מח"ש בודקת את המקרה ותוצאות הנתיחה של הגופה שהגיעו מאששות, לפי הדיווח בתקשורת, את טענת השוטר היורה, אבל הציבור בכלל ואנשי העדה האתיופית בפרט זועמים, והמחאה, כדרכן של מחאות, הגיעה גם לרשת החברתית הדומיננטית מכולן – לפייסבוק, שמאות או יותר ממשתמשיה הישראלים החליפו את תמונתם או את מסגרתה בפניו של טקה, ההרוג במקרה הטראגי.

הסיבה העיקרית לכעס ולמחאה – שהגיעו קודם כל לרחובות ולכבישים שמפגינים ומוחים חסמו כמה וכמה מהם בכל רחבי הארץ – היא מה שמוגדר על ידי הציבור כ"יד הקלה" של המשטרה על ההדק כשמדובר בחשודים בפלילים שצבע עורם אינו לבן.

הדף המכונה "שחורים מצייצים" פרסם היום פוסט ובו נכתב: "צעירים רבים ממוצא אתיופי בקריאה ברשת: לא להתייצב לשירות המילואים. קריאה זו מגיעה בעקבות אירועים חמורים חוזרים כלפי בני הקהילה האתיופית והאירוע האחרון אשר התרחש אמש, בו נורה למוות הצעיר סלומון טקה ז"ל בידי שוטר". 

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' ממפלגת העבודה כתבה בפוסט שלה בפייסבוק כי "הלב בוכה וזועם על מותו של סלומון טקה. אין אדם אחד שלא מבין שאם סלומון לא היה צעיר כהה עור ממוצא אתיופי הוא היה בחיים עכשיו. צריך להיות עיוור או אכזר כדי לא להכיר בכך שבכל תרחיש ששמענו על מה שקרה שם, לו היו עומדים מול השוטרים נערים לבני עור, היד לא היתה נשלחת בכלל לאקדח. גזענות זו מחלה אכזרית שחובה למגר אותה. מעבר לתחקיר ולמיצוי הדין, המשטרה חייבת, מוכרחה, להילחם בכל הכוח בפרופיילינג בשורותיה. בהכשרה, בשוטף, בחינוך, בכל כלי". יחימוביץ' הוסיפה שהיא "כואבת ומשתתפת בהלם, בזעם, ובצער הנורא של המשפחה" וקראה למשתמשי פייסבוק האחרים להוסיף את המסגרת של סלומון טקה לתמונת הפרופיל שלה בקישור שסיפקה.

גם שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', המייצג את הצד האחר של המתרס הפוליטי ואת הממשל, התייחס לנושא בחשבון הפייסבוק שלו וכתב "‏עומדים כבר שעה במחלף ראשון לציון בשל חסימת הכביש בהפגנת מחאה של אחינו יוצאי אתיופיה. לא זוכר מתי עמדתי כך תקוע בפקק בהבנה ובלי להתעצבן. מחיר נסבל בהחלט של מחאה דמוקרטית צודקת מאין כמוה. ובעיקר פקק שהוא לא באחריות שר התחבורה…" וצירף סמיילי קורץ לפוסט.

בשנים האחרונות נהרגו בתקריות עם המשטרה עוד 13 חשודים, לכאורה, ממוצא אתיופי. העיתונאית והפעילה החברתית חני קים העלתה פוסט ובו ציינה שמות של קורבנות אתיופיים אחרים לאלימות משטרתית וכתבה: "אלי סבהט ז"ל, מלקמו ז"ל, אילן טפרה ז"ל, יוסף סלמסה ז"ל, אברהם דמתי ז"ל, סלומון טפרה ז"ל, רפאל רדאי ז"ל, אהרון מקונן ז"ל, גשאו מולא ז"ל, שחר ממן ז"ל, יהודה ביאדגה ז"ל, סעדי מהדי ז"ל, איתמר אביטן ז"ל, סלומון טקה ז"ל, רק בן 19".


הפעיל החברתי והמוזיקאי אלברט סופר העלה פוסט, בטרם הודיע שהוא יוצא לאזור הקריות להפגנה פיזית, ובו כתב כי "לא מצליח להרים את היום הזה. ביטלתי פגישות. עושה מה שלא סובל דיחוי, עובד לאט, בנשימה כבדה, בלי מוסיקה ואפילו לאכול אין לי חשק. איך נער בתחילת חייו הופך בין רגע לתמונת פרופיל שרבים מחליפים בפייסבוק מתוך הזדהות? איך אמורים ההורים שלו להמשיך את חייהם השבורים הלא קלים ממילא? חושב על כל הנערים ממוצא אתיופי שיצא לי להכיר במסגרת עבודתי כמדריך בחסות הנוער. על כל הסיפורים שסיפרו לי, על האלימות המשטרתית האוטומטית והמובנית שספגו רק כי הם שחורים ומסומנים כמסוכנים מראש. כשאני לרגע מעז לתת למחשבה שלי לנדוד לעבר ילדי, ומה הייתי עושה אילו, חס ושלום… אני מתמלא בזעם אלים ויודע שהייתי רודף את האחראים לגבות מהם את מחיר הדמים עד סוף ימי", וציין אף הוא את שמות ההורגים שקדמו לטקה, הקורבן האחרון.

גם בטוויטר הביעו רבים מחאה באופנים שונים על המוות הכואב. המאייר אוריאל פלד למשל פרסם איור שבו אקדח שכל כדוריו הם אנשים כהי עור.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים