צוקרברג: "פייסבוק לא יכולה להתמודד לבדה עם ההתערבות הרוסית בבחירות"

במרץ קרא המיליארדר, שמניע את האחד הגורמים הדומיננטיים בעולם בכלל ובתחום הטכנולוגי בפרט, לרגולציה ממשלתית על האינטרנט ותכניו, וכעת הוא אומר שגם בנוגע לפעילות זדונית מטעם מדינות על הפלטפורמה שלו הוא זקוק לסיוע הרשויות

התערבות רוסית בבחירות ארה"ב. אילוסטרציה: BigStock

מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, טען אתמול (ד') כי תגובתה הנרפית של הממשל האמריקני להתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016 עוררה השראה בגורמים אחרים שפועלים בחסות מדינות.

"כחברה פרטית אין לנו את הכלים לעצור את הממשלה הרוסית", הוא אמר במסגרת ראיון באירוע Aspen Ideas Festival בקולורדו שבו נוכח. "אנחנו יכולים להגן כמיטב יכולתנו, אבל הממשלה שלנו היא זו שיש לה את הכלים להפעיל לחץ על רוסיה, לא אנחנו". 

מארק צוקרברג. צילום ארכיון: מתוך יוטיוב

מארק צוקרברג. צילום ארכיון: מתוך יוטיוב

"אחרי שנת 2016, כשהממשלה לא נקטה כל פעולה נגדית, האות שנשלח לעולם היה שאנחנו פתוחים לעסקים", אמר צוקרברג שהוסיף ותיאר שמאז החברה ראתה "פעילות גוברת והולכת" מאיראן ומגורמים הפועלים מטעם מדינות אחרות. "חיזקנו בצורה מאסיבית את הצד הביטחוני", אמר צוקרברג, "אבל יש מעט מאוד שאנחנו יכולים לעשות בעצמנו בכדי לשנות את המוטיבציה של מדינות לאום לפעול".

יצוין כי הבחירות הבאות לנשיאות ארה"ב מתקרבות והולכות ויחולו בנובמבר 2020 ואפשר שהן הסיבה לעיסוק המאסיבי יותר בנושא ולמתח שנבנה סביבו וסביב השאלה מי בעצם האחראי לפיקוח על שימוש נבון בפייסבוק, כזה שלא יוליך שולל את המשתמשים. במרץ קרא צוקרברג להחלת רגולציה על תכני האינטרנט, שוב מהסיבה, לטענתו, שחברות פרטיות אינן יכולות לפקח ולנקות באופן מושלם פייק ניוז משירותיהן.

במפגש ביום ד' הדהד מייסד פייסבוק את אותו הלך רוח, ואמר כי על אף שהחברה שלו נקטה בצעדים כדי למנוע משחקנים מטעם מדינות מלהתערב בבחירות ברחבי העולם, ההחלטה מהו קמפיין מקובל ומה לא אינה צריכה להיות בידי חברה פרטית.

טראמפ ופוטין – הנשיא האמין להכחשה

כזכור, פייסבוק זכתה לביקורת על כך שהיא מאפשרת לטרולים ולגורמים המפיצים פייק ניוז ומידע מוליך שולל שפועלים בחסות רוסיה לפרסם בפלטפורמת הליבה שלה, אשר בה פעילים כ-2.5 מיליארד בני אדם, מודעות שמטרתן להשפיע על דעת הקהל, כשבמקרה החמור ביותר ההשפעה תוכננה על תוצאות הבחירות בארה"ב לפני 3 שנים. עוד ספגה הענקית ממאנלו פארק ריקושטים קשים על שהייתה מעורבת בשערוריית קיימברידג' אנליטיקה ובהפרת נתונים פרטיים של כ-87 מיליון ממשתמשיה, גם כן במטרה להניע תהליכים לטובת הנשיא שלבסוף נבחר, דונלד טראמפ, ונגד המתמודדת מולו, הילארי קלינטון.

על פי CNBC, ערב הבחירות של אמצע הקדנציה בארה"ב, בשנת 2018, פייסבוק מחקה יותר ממאה חשבונות פייסבוק ואינסטגרם שהיו קשורים לחוות טרולים רוסית ושעסקו שוב בסוג כזה של פעילות. בנוסף, החברה נקטה בצעדים דומים נגד קבוצות מרוסיה, איראן, מקדוניה וקוסובו במרץ.

ארה"ב כן עסקה בניסיונות למגר התערבות פיזית בבחירות 2016, אבל פחות בכזו וירטואלית. באותם ימים של טרום הבחירות, בדצמבר 2016, סילק ממשל אובמה 35 פעילי מודיעין רוסיים מארה"ב, והטיל סנקציות על שירותי המודיעין הרוסים בגין העניין.

אחרי הבחירות, ביולי 2018, נפגש טראמפ עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ובסיכום המפגש אמר לכתבים כי פוטין "אומר שזה לא רוסיה. אני אגיד לכם ככה – גם אני לא רואה שום סיבה לכך שזה אכן נכון".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים