בטחון לנשים והחלפת צעצועים: הטכנו' בשירות הכלכלה השיתופית

בוגרי מאיץ הסטארט-אפים בתחומי הכלכלה השיתופית של עיריית תל אביב חשפו אמש (א') את מיזמיהם ● ליאורה שכטר, מנמ"רית עיריית תל אביב: "בעתיד. אנשים יעברו לקבל שירותים האחד מהשני במקום מחברות גדולות ולכן תחום זה חשוב לנו".  

29/04/2019 15:49
יזמי Sisterhood לירון מוניץ ועומר שמיע. צילום: רלי כהן -

בוגרי תכנית מאיץ הסטארט-אפים בתחומי הכלכלה השיתופית של עיריית תל אביב הציגו אמש (א') את מיזמיהם באירוע הסיום של התכנית שנערך במגדל שלום. חמשת המיזמים נבחרו לאחר מיון של כחמישים מועמדים ועברו ליווי וסיוע במהלך מספר חודשים מטעם העירייה.

בין המיזמים שהוצגו נמנה גם הסטארט-אפ SIsterhood – פיתוח אפליקציה המקנה רשת בטחון לנשים שהולכות לבד בלילה ברחוב ומעוניינות להרגיש יותר בטוחות באמצעות ליווי פיסי או דרך הסמארטפון על ידי נשים אחרות. כמו כן מאפשר המיזם לתאם הליכות משותפות במסלולי הליכה מוגדרים מראש.

המיזם הוא פרי יוזמתם של לירון מוניץ ועומר שמיע. לדברי מוניץ, "נשים חוות הטרדות וחוסר תחושת בטחון כשהן הולכות ברחוב באופן קבוע וזה פתרון מאוד קל שמאפשר להתגבר על בעיה זו. בניו יורק למשל, נשים מוציאות על מוניות כ-200 דולר יותר מאשר גברים כי הן חוששות ללכת לבד".

לדבריה, כרגע כבר המיזם פועל כבר בשטח בשכונת פלורנטין בתל אביב ובסמוך לאוניברסיטת קולומביה בניו יורק. "ישנה אפליקציה באפסטור והשקנו את המיזם באמצעות הפצתו בקבוצות ווטאסאפ קטנות".

מוניץ הוסיפה כי "היה לנו קל יחסית לגייס נשים. כמעט עבור כל פוסט שפרסמנו גייסנו כמאה וחמישים נשים בכל אזור. זה מפתיע, מרגש ומדהים". בימים אלו מבקשת החברה להתפתח לאזורים נוספים ביניהם ירושלים וחיפה, בין היתר באמצעות שיתופי פעולה עם עיריות ומוסדות אקדמיים.

יזם אפליקציית "משחק חוזר" נדב לשם. צילום: רלי כהן

יזם אפליקציית "משחק חוזר" נדב לשם. צילום: רלי כהן

מיזם אחר שהוצג הוא אפליקציית "משחק חוזר" שיזם נדב לשם, המאפשרת השאלת צעצועי התפתחות לגיל הרך מספרייה משותפת. לדברי לשם, הרעיון למיזם עלה לאחר לידת בנו. "כשהבן שלי נולד נחשפתי לצעצועים שמיועדים לסייע בשלבי התפתחות הילד. ראיתי שני דברים: אחד, שאין לי מושג מה לתת לו בכל שלב, לא עברתי קורס שמלמד כיצד להיות הורה ואין לי דרך לדעת מה מתאים לכל שלב בהתפתחות שלו. העניין השני הוא שכשכבר מצאתי משחק, מהר מאוד הוא כבר לא התאים לו והייתי צריך לחפש משהו אחר לשלב ההתפתחות הבא".

"כדי לפתור זאת הקמתי את המיזם, שנועד למנוע את הבזבוז הזה באמצעות כלכלה שיתופית של צעצועים. המיזם מאפשר במקום לרכוש כל פעם משחק מחדש להשאיל משחקים בספריית צעצועים", אמר לשם.

באחרונה חבר לשם לארגון הג'וינט ובעזרתם נבנית סדרת צעצועים לליווי הילד מגיל שנה עד שלוש. "כך, בכל שלב מותאם צעצוע ואף ניתן הסבר והדרכה מקוונת על המשחק", אמר. האפליקציה נותנת את פירוט המשחקים בספרייה, פירוט על התאמת הצעצוע לשלב ההתפתחותי של הילד ועוד.

מיזם אחר שהוצג הוא TechBuddy. לדברי דניאל פלד, מייסד ומנכ"ל הסטארט-אפ, "הרעיון הוא לחבר בין אנשים שצריכים סיוע טכנולוגי בבתיהם לבין קהילה של נותני שירות טכנולוגי. מדובר בחבר'ה עם תשוקה לטכנולוגיה, כאלו שפירקו מחשבים מגיל חמש ורוצים לתת מעצמם ולסייע לאלו שהשימוש בטכנולוגיה יותר קשה להם".

לדבריו, "יש אוכלוסיה שלמה שלא קל לה להתמודד עם ההתפתחות הטכנולוגית והמיזם נותן לכך מענה. ניתן להזמין את הסיוע באמצעות האפליקציה שלנו ותוך שלוש שעות בממוצע מתקבל הסיוע".

הוא הוסיף כי "יש לנו כרגע מאה איש שנותנים שירות, מקרית שמונה ועד באר שבע, וכל הזמן מצטרפים לקהילה אנשים נוספים. מי שרוצה להצטרף עובר הליך סינון כך שלא כל אחד יכול אבל אם אתה גם שירותי וגם טכנולוגי אתה יכול". .

לפני כחודשיים השיקה החברה את השירות בארץ. "התחלנו בשיתוף פעולה עם פרטנר במסגרתו אם קונים סמארטפון או טלוויזיה ניתן להזמין את השירות שלנו ואנו נסייע בהתקנה. עשינו שיתוף פעולה דומה גם עם LG ובנוסף יש לנו מיזם עם יוניפר, חברה שפיתחה מוצר לגיל השלישי המאפשר חיבור לטלוויזיה עם מערכת מיוחדת שמסייעת להתמודד עם הבדידות המאפיינת רבים בגיל זה. אנו נעשה עבורם את כל ההתקנות", אמר.

מיזןם אחר שהוצג הנו אפליקציית UGOTIT שיזם תמיר מיור. לדברי מיור, "מדובר באפליקציה שכונתית לעזרה הדדית. הרעיון הוא לקשר בין אנשים שיש להם יכולות למי שצריך עזרה באותן יכולות. אנחנו מקשרים ביניהם. כך למשל ניתן לאתר באמצעות האפליקציה מורים פרטיים, בשלנים או למשל אם קנית ארון באיקאה ואת לא יודעת איך להרכיבו, ניתן להעלות לפי מיקום הצעה להרכבה של הארון באפליקציה עם מחיר שאת מציעה. אנשים יראו זאת ויוכלו לתת את השירות כאשר הכל כמובן במעטה שכונתי חברי".,

יזמיות CO-UP ג'ני רייקין ודריה רוזנפלד. צילום: רלי כהן

יזמיות CO-UP ג'ני רייקין ודריה רוזנפלד. צילום: רלי כהן

מיזם נוסף הוא CO-UP  של ג'ני רייצין ודריה רוזנפלד. "אנו באות מעולם התכנון העירוני והמיזם שלנו לוקח חללים לא מנוצלים בעיר והופך אותם למתחמי משחק ושיתוף על מנת. לאפשר לאנשים לצאת קצת מהטכנולוגיה, להיפגש ולהכיר עם משחקים כמו של פעם. הרעיון הוא לקחת כל מתחם עירוני לא שמיש ולהפכו למתחם משחק כמו צינורות בטון שנעשים בהם מרחבי משחק בתוך הצינור. כרגע אנחנו בדרך להריץ פיילוט בתל אביב".

ליאורה שכטר, מנמ"רית עיריית תל אביב ויו"רית פורום המנמ"רים ברשויות המקומיות. צילום: ניב קנטור

ליאורה שכטר, מנמ"רית עיריית תל אביב ויו"רית פורום המנמ"רים ברשויות המקומיות. צילום: ניב קנטור

"כלכלה שיתופית היא אחד הווקטורים המובילים שהולכים להיות בעתיד"

האירוע נערך ביוזמת עיריית תל אביב, המפעילה את הספרייה – מתחם לקידום מיזמים בתחומי הכלכלה השיתופית.

לדברי ליאורה שכטר, מנמ"רית עיריית תל אביב, "תל אביב היא עיר חכמה ואחד הווקטורים המשמעותיים של מרכיבי ההצלחה הוא שיתוף הפעולה עם סטארט-אפים. ברור לנו שסטארט-אפים יכולים לסייע לנו להגיע יותר רחוק ואנו עושים הרבה פעילויות בתחום זה. למאיץ בחרנו רק את מי שנראה שמתאים לתל אביב והרעיונות שיצאו מהתהליך הם באמת רעיונות טובים שחלקם כבר בפיילוט ובדרך ליישום. לנו זה חשוב מאוד כי אנו מבינים שכלכלה שיתופית היא אחד הווקטורים המובילים שהולכים להיות בעתיד. אנשים יעברו לקבל שירותים האחד מהשני במקום מחברות גדולות  ולכן התחום הזה חשוב. הפלטפורמות השיתופיות הללו יהיו הדרך של אנשים לתקשר האחד עם השני".

שכטר הוסיפה כי "אנו מאמינים בכלכלה שיתופית ולכן אנו רוצים לראות בהצלחת המיזמים הללו צעד ראשון להצלחה בתחום זה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים