זיהיתם בוט, חשבון מזויף או תעמולת בחירות אנונימית? יש למי לדווח

איגוד האינטרנט הישראלי, המכון הישראלי לדמוקרטיה ואוניברסיטת חיפה השיקו מנגנון דיווח חדש, במטרה להיאבק בהתערבות זרה או מקומית בבחירות

14/03/2019 16:08
צילום אילוסטרציה: BigStock

יוזמת רשת חדשה קמה בימים אלה כדי להיאבק בהתערבות זרה או מקומית בבחירות. איגוד האינטרנט הישראלי, המכון הישראלי לדמוקרטיה והקליניקה למשפט, טכנולוגיה וסייבר באוניברסיטת חיפה הקימו עמוד אינטרנט ייעודי שיאפשר לציבור לדווח על בוטים, חשבונות מזויפים או הפצת תעמולה אנונימית ברשתות החברתיות.

הארגונים קוראים לגולשים בישראל להשתמש בכלי בימים שנותרו עד הבחירות כדי למנוע השפעה לא ראויה על השיח ברשתות החברתיות, ולתרום לשמירה על טוהר והוגנות הבחירות גם ברשת.

הארגונים ציינו כי בטופס שבעמוד האינטרנט של המיזם, באתר איגוד האינטרנט הישראלי, ניתן לדווח, גם באופן אנונימי, על חשבון הנחשד כבוט, על פרופיל מזויף או על פרסום תעמולה ללא זיהוי מלא של העומד מאחוריו. בכל הקשור לפרסומי תעמולה, המיזם פועל בהתאם להחלטת חנן מלצר, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט העליון בדימוס, לאסור פרסומי תעמולה ללא זיהוי מלא של מי שעומד מאחוריהם ובתיאום עם הוועדה.

באשר לדיווח על בוטים וחשבונות מזויפים – שמורה לכל גולש הזכות לדווח בעצמו לרשת החברתית, אולם לארגונים מובילי היוזמה ישנם ערוצים ישירים לפלטפורמות הרשת השונות (פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, טלגרם ועוד), ופניות מטעמם זוכות לקדימות ומועברות היישר לטיפול הגורמים המתאימים.

כל מידע שיישלח ייבחן על ידי צוות מומחים

בארגונים ציינו עוד כי כל מידע שיישלח באמצעות הטופס ייבחן על ידי צוות מומחים של הארגונים מובילי היוזמה, ובהתאם לתוצאות תתבצע פעולה: דיווח על נושא הפניה למשטרה, לוועדת הבחירות המרכזית, או ישירות לפלטפורמות הרשת הרלוונטית לצורך בחינת האפשרות של הסרת התעמולה או השעיית החשבון. במידה ובדיקת צוות המומחים תמצא שהדיווח שגוי – לא תתבצע פעולה.

פרופ׳ קרין נהון, נשיאת איגוד האינטרנט הישראלי, אמר כי ״בשנים האחרונות ראינו במדינות שונות מגמה מתגברת של התערבות פסולה בבחירות – הן חיצונית (על ידי מדינות זרות) והן פנימית (על ידי פוליטיקאים וקמפיינרים). הגורמים הללו משתמשים בטכנולוגיות מתקדמות על מנת לשנות את התנהגות ותפיסות הבוחרים, לייצר שיח מאורגן ובלתי אותנטי, להשפיע על דעת הקהל בצורה לא הוגנת – ובכך להשפיע על תוצאות הבחירות באמצעים לא הולמים ולא חוקיים. ניסיונות אלו עלולים לפגוע פגיעה אנושה באמון הציבור בדמוקרטיה הישראלית ובסדרי השלטון בישראל. המיזם המשותף הזה הינו חלק מארגז הכלים למניעת הטיית בחירות, שאנו מנסים לקדם לטובת הציבור״.

ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר, ראשת התכנית לרפורמות במדיה במכון הישראלי לדמוקרטיה, אמרה כי "החלטת ועדת הבחירות המרכזית היא החלטה דרמטית וחשובה שתשים קץ למערב הפרוע שהתפתח בתעמולת הבחירות ברשתות החברתיות. מובן שהיא לא מחליפה חקיקה שתעגן חובת שקיפות והגנה על פרטיות בתקופת בחירות, אבל בהינתן הוואקום שנוצר – היא מאפשרת כללי משחק שיגנו על הציבור מפני מניפולציות חיצוניות. אם יש משהו שניתן ללמוד ממערכות הבחירות בשנים האחרונות במדינות אחרות, הוא שההשפעה דרך מניפולציות דיגיטליות יכולה להטות תוצאות. ערנות לאפשרות של התערבות לא רצויה בבחירות יכולה למנוע או למזער את המניפולציות הללו".

ד"ר דלית קן-דרור פלדמן, המנחה המשפטית של הקליניקה למשפט, טכנולוגיה וסייבר באוניברסיטת חיפה, הוסיפה כי "הטכנולוגיה מתקדמת כל הזמן ומאפשרת שימושים חדשים שלא הכרנו קודם. הטכנולוגיה היא טובה, אולם תמיד יהיה מי שינצל אותה לרעה. העלאת מודעות הציבור ועירנותו לאפשרות של ניסיונות שונים ובלתי הוגנים להטיית הבחירות, לרבות ניסיונות השפעה על התודעה של אנשים שלא באופן ישיר או מודע, יכולה למזער את הבעייתיות. הקליניקה, הפועלת במסגרת המרכז לחקר סייבר, משפט ומדיניות באוניברסיטת חיפה, מנסה לקדם מודעות בתחום על מנת לשמור על בחירות הוגנות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים