מהי אפליה בעבודה?

על איזה רקע אסור להפלות עובדים ובאילו מצבים, ומתי האפליה בעבודה לא תיחשב כאפליה פסולה? תת ניצב (בדימוס) עו"ד ומגשר אורי אנגלהרד מסביר

11/02/2019 13:26
תנ"צ (בדימוס) ד"ר עו"ד אורי אנגלהרד. צילום פרטי

על פי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה: "לא יפלה מעסיק בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת מינם, נטייתם המינית, מעמדם האישי, הריון, טיפולי פוריות, טיפולי הפריה חוץ-גופית, היותם הורים, גילם, גזעם, דתם, לאומיותם, ארץ מוצאם, מקום מגוריהם, השקפתם, מפלגתם או שירותם במילואים, קריאתם לשירות מילואים או שירותם הצפוי בשירות מילואים".

באילו מצבים אסור להפלות בין העובדים?

  1. בקבלה לעבודה;
  2. בתנאי העבודה;
  3. בקידום בעבודה;
  4. בהכשרה או בהשתלמות מקצועית;
  5. בפיטורים או בפיצויי פיטורים;
  6. בהטבות ובתשלומים הניתנים לעובד בקשר לפרישה מהעבודה.

האם תוכר כאפליה בעבודה גם קבוצה המופלית מטעם שלא נכלל בטעמים האסורים לאפליה?

גם כשלא מדובר באפליה כהגדרת החוק והפסיקה, הרי שהתייחסות שונה לקבוצות עובדים שונות – יכולה להוות חוסר סבירות של המעסיק, המצדיקה ביטול ההחלטה או מתן פיצוי.

לדוגמה, בפסק דין ציפי יעקובי נגד מדינת ישראל רשות האכיפה והגבייה שניתן ב-16 לדצמבר 2018 דובר על תובעות שהועסקו כעובדות מדינה בלשכת ההוצאה לפועל בראשון לציון שטענו, בין היתר, כי בהעברתן למקום עבודה חדש, לא קיבלו סל הטבות בניגוד לעובדי רחובות שהועברו למקום החדש וקיבלו סל הטבות נרחב.

בית הדין לעבודה קבע כי במקרה זה, אין מדובר באפליה לפי ההגדרה בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, שכן התובעות לא מהוות "קבוצה" שמופלית מטעם מסוים שנכלל בטעמים האסורים לאפליה. וחוק שכר שווה לעובדת ועובד נועד לקדם שוויון ולמנוע אפליה בין המינים והוא אינו חל בעניין זה.

עם זאת, קבע בית המשפט, כי יש בנורמות הקבועות בפסיקה כדי להקים הגנה מפני אפליה גם ללא תחולת החוקים הנ"ל, כאשר עקרון השוויון ואיסור האפליה הוא חלק אינטגרלי מזכויות היסוד. וכך, גם כשלא מדובר באפליה כהגדרת החוק והפסיקה, הרי שהתייחסות שונה לקבוצות עובדים שונות – יכולה להוות חוסר סבירות של המעסיק, המצדיקה ביטול ההחלטה או מתן פיצוי.

ואמנם, במקרה זה הוכח כי התובעות קיבלו הטבות פחותות מעובדי רחובות, הן במהותן ובסכומן והן במשך התשלום. וממילא, נוצרו שתי קבוצות שעבודתן זהה אך השכר והתנאים בשל המעבר היו שונים. אלא שבמקרה זה, הנתבעת נתנה הסבר סביר בנוגע לקריטריון ששימש בסיס לשוני בין ההטבות שניתנו לקבוצות השונות, ולכן לא קיימת במקרה זה, הצדקה לבית המשפט להתערב בשיקול הדעת של הרשות.

מתי האפליה בעבודה לא תיחשב כאפליה פסולה?

כאשר האפליה בין העובדים מתחייבת מהאופי או מהמהות של התפקיד – היא לא תיחשב כאפליה אסורה. או כאשר מדובר במעסיק המעסיק פחות משישה עובדים (כולל עובדי קבלן), ולמעט מקרה של הטרדה מינית שאז זה חל גם על מעסיק שכזה.

אין באמור כדי להוות ייעוץ משפטי.

הכותב הוא תת ניצב (בדימוס) עורך דין ומגשר, מומחה לדיני עבודה, הסכמי ממון, צוואות וייפוי כוח מתמשך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים