לרובודוקטור יהיה תמיד תור פנוי בשבילך

תכנית הבריאות הדיגיטלית תביא בין היתר להעברת חלק נכבד מהממשק של הפציינט עם המערכת מהמרכזים הרפואיים אל ביתו של המטופל ● אדיב ברוך, יו"ר מכון היצוא, על שירותי הבריאות שנקבל בעתיד הלא רחוק

09/01/2019 13:52
אדיב ברוך, יו"ר מכון היצוא. צילום: יח"צ

שש בבוקר, אביב, השנה היא 2040, שמש צהבהבה זרחה לאיטה ממזרח כשגיא הצעיר קם לעוד יום עבודה באזור התעשייה של בירת ההיי-טק באר-שבע. משהו עקצץ לו בגרון, מן התחלה של כאב שגיא לא חש כבר מזמן. זה לא מרגיש כמו סתם כאב גרון, אולי כדאי להיבדק.

הוא נתן הוראה באמצעות השבב הביולוגי התת עורי שלו המחובר למערכת התקשורת הביתית ליצור קשר מידי עם קופת החולים. המוקדנית ביקשה ממנו לעמוד מול המצלמה. לאחר ראיון קצר ומספר צילומים שנערכו לו היא הודיעה לו כי אכן אין זו עוד דלקת גרון פשוטה אלא משהו שיכול להיות חמור יותר. כשהגיע למרכז הרפואי כבר חיכו לו שם טכנאי רפואי ורופא מלווה מטעם הארגון. הוא נשכב בתא הטיפולי של חברת ישרא-מד-פוד שאישש את החשש לקיומה של מוטציה של חיידק סטראפטוקוקוס אלימה בגרון. לאחר התאמת הטיפול המתאים הוזרקו לגופו-נאנו רובוטים, וכעבור כמה שעות של המתנה מורטת עצבים הוא התבשר כי החיידק אותר והושמד על ידם. ביום שלמחרת שב גיא לעבודתו שמח וטוב-לב ובריא מתמיד.

משק הבריאות עובר בשנים האחרונות שינויים דרמטיים. חלקם חיוביים ומאופיינים בהתפתחות המדעית והטכנולוגית אשר מאריכה ומשפרת את איכות חיינו, וחלקם שליליים ומתבטאים בכך שמערכות הבריאות בארץ וגם במקומות רבים אחרים בעולם המערבי מתקשות יותר ויותר להעניק שירותים ראויים לכלל האוכלוסיה שתחת אחריותן.

בריאות ודיגיטל. צילום אילוסטרציה: BigStock

בריאות ודיגיטל. צילום אילוסטרציה: BigStock

מערכות הבריאות נמצאות למעשה בעיצומו של קרב הישרדות, במידה רבה ובאופן פרדוקסלי, דווקא בגלל שהן היו במשך מאה שנה כל כך יעילות ומוצלחות. במהלך המאה העשרים וביתר שאת במאה שבאה אחריה תוחלת החיים בעולם עלתה משמעותית. אנשים חיים יותר, אוכלוסיות המדינות גדלו גדלו מאוד, ולא נעים להודות אבל גם מצב השלום היחסי ממנו נהנות מדינות המערב עם קץ מלחמת העולם השנייה הביאה לעומס הרב על מערכות הבריאות.

לרתום ולמנף את ההזדמנות הטמונה במהפכה הדיגיטלית

בישראל כמו בעולם יש משום כך ביקוש הולך וגדל לכוח אדם מוכשר ומיומן. רופאות ורופאים ניצבים כמובן בראש הפירמידה, אבל גם כל שאר העוסקים בתחום- אחיות, רוקחים, טכנאים, אנשי דימות ועובדי מעבדה, כל אלה ועוד זקוקים לשנות הכשרה בבתי ספר ואוניברסיטאות שהגיעו כבר מזמן לקצה גבול הקיבולת שלהן בקליטה והכשרה של תקני סטודנטים.

אחת הדרכים אשר בעזרתן מנסים בשנים האחרונות למצוא פתרון למצוקה זו ההולכת וגדלה היא הכרזתה של ממשלת ישראל על תכנית הבריאות הדיגיטלית, לצורך כך גם הוקצאו משאבים ותקציבים רבים. מטרת התכנית בעיקרה היא לרתום ולמנף את ההזדמנות הטמונה במהפכה הדיגיטלית ובהתקדמות טכנולוגיות המידע והתקשורת לטובת צמיחה כלכלית מואצת, צמצום פערים והפיכת הממשל לחכם, מהיר, ידידותי לאזרחים ומוביל עולמי בתחום הדיגיטלי.

במובנים רבים זוהי מהפכה כמו מהפכות רבות אחרות. שינוי סדרי עולם על ידי הטמעה של גישות מקצועיות חדשות, אימוץ טכנולוגיות שלא היו קיימות קודם לכן ועוד. אך בשונה ממהפכות אחרות בעולם כאן טכנולוגיה לא באה לצמצם את כוח האדם, מערכות הבריאות כבר היום פועלות בחוסר, כך שלא נראה שמספר המועסקים בענפים אלה יצטמצם. מה שכן צפוי לקרות הוא שמקצועות רבים ישנו את פניהם לבלי היכר ובטווח הארוך מאוד אולי אפילו ייעלמו.

אחד המאפיינים המדוברים ביותר בהקשר של בריאות דיגיטלית הוא העברת חלק נכבד מהממשק של הפציינט עם המערכת מהמרכזים הרפואיים אל ביתו של המטופל. אמצעי חישה וניתור המחוברים לרשת התקשורת ומאגרי המידע יחסכו ממטופלים רבים מלהגיע למפגש פנים אל פנים אל המטפל. ואולי יותר מכך, אמצעים אלה יהפכו במידה רבה את מלאכתם של האמונים על בריאות הציבור מרפואה מגיבה לרפואה מונעת, זאת על ידי אימוץ טכנולוגיות שיהפכו את אורח החיים האנושי לבריא יותר, מודע יותר וקשוב יותר לאיומי הגיל, הזמן, והמקום ברמות כל כך גבוהות שהחיים בכללותם יהיו בריאים יותר וידרשו פחות ביקורים במרכזים הרפואיים. למשל משאבות אינסולין חכמות המחוברות ישירות את מחשבו של הרופא וקוצבי לב המנתרים בכל שניה את פעילות ליבו של החולה הם רק דוגמא אחת מתוך רבות אחרות עליהן שוקדים כבר כעת חברות יזמיות רבות.

להחליף את קולו האמפטי של הרופא

הדרך אל הרגולציה של כל האמצעים הללו עוד ארוכה ותארך שנים אולם כבר כעת ניתן לראות כי מקצועות רבים לא ייראו אותו הדבר. למשל מקצוע הרוקחות. כבר שנים שהרוקחים עוטי החלוקים הלבנים בבתי המרקחת לא באמת רוקחים שום דבר מאחורי הפרגוד. הם לכל היותר עוד עין בוחנת, אחרונה בשרשרת, שאמורה לוודא שהחולה מקבל את התרופה הנכונה ולדקלם באוזניו את הוראות השימוש. האם זו משימה מסובכת מדי למחשב רב עוצמה שלא מתעייף ממשמרות כפולות, לא שובת ולא יוצא למילואים? טכנית התשובה ברורה. אבל גם להיבט האנושי משקל חשוב שגם לו מובילי המהפכה הדיגיטלית במערכת הבריאות יצטרכו לתת מענה.

הטכנולוגיה, מתקדמת ככל שתהיה לא יודעת להחליף את קולו האמפטי של הרופא או את ידה המלטפת של האחות כשניצב מולם אדם במצוקה גדולה כשחייו נתונים בסכנה אמיתית. ידרשו לרובודוקטור עוד שנות לימוד רבות, אם בכלל, להיות נחמד ואנושי.

הכותב הוא יו"ר מכון היצוא אשר עובדי ענף המכשור והמחשוב הרפואי שלו שבו בשבוע שעבר מתערוכת MEDICA בגרמניה, מהחשובות ביותר בעולם הרפואה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים