תרבחו ותסעדו – האתר שימצא לכם איפה לחגוג את המימונה

דווארה - מיזם חדש ללא מטרות רווח - יאפשר לכולם לחגוג את המימונה, גם אם אין לכם חבר שמשפחתו מארחת בחג ● מוזמנים להיכנס לאתר, למצוא מארחים או לפרסם אירוח, ואף להציע את עצמכם כנגנים או אמנים שייקחו חלק בחגיגות

איפה אתם במימונה? אילוסטרציה: BigStock

בעבר נהגו המארחים במימונה להשאיר את דלת הבית פתוחה, בכדי להזמין את העוברים והשבים שהסתובבו בין האירועים השונים. דווארה – מיזם חברתי חדש – קם במטרה להחזיר את יופיו של המנהג הישן, ולחבר בין אנשים ואוכלוסיות שונות בחברה הישראלית, גם את אלו שעד היום לא ציינו את החג. במסגרת המיזם הוקם אתר אינטרנט מיוחד, המחבר משפחות מארחות לבין כל מי שמעוניין להתארח בחגיגות מימונה בקרבת ביתו.

דווארה – שמשמעות שמו במרוקנית היא 'סיבוב – הוא פרויקט ללא מטרות רווח, אשר שם לו למטרה ליצור מפגשים בלתי אמצעיים בין אנשים ואוכלוסיות שונות בחברה הישראלית על ידי שימוש באמצעים דיגיטליים. מקור הרעיון לפרויקט הוא חג המימונה, חגם של יהודי מרוקו שנוהגים להזמין כל מי שחפץ להצטרף לחגיגה, גם אם האורחים אינם בני משפחה ומכרים. בעבר הדלת הפתוחה אפשרה פשוט הכנסת אורחים שוויונית. כולם יכלו להצטרף – יהודים ומוסלמים, ללא הזמנה. מיזם דווארה שואף להחזיר רוח המימונה הזו באירועי בתים פתוחים סביב לוח השנה העברי, ובפרט במימונה, באמצעות אתר אינטרנט, המחבר באופן פשוט בין מארחים ואורחים.

חניאל אלמקייס, יוזם הפרויקט הסביר כי "הקמנו את דווארה כהוקרה לערכי ומנהגי החג שהיטשטשו עם השנים, כאשר כולנו הפכנו פורמליים וחשדניים יותר כלפי האחר. בעבר, לא היית זקוק להזמנה בכדי להגיע לחגיגות המימונה, וכולם היו מסתובבים בין החגיגות המשפחתיות שהיו נמשכות עד לפנות בוקר. המטרה היא להסיר את החסמים והמחסומים המלווים אותנו ולייצר מפגשים שהיומיום לא מזמן לנו, על מנת להגביר את הסולידריות ולתרום להבנת והערכת האחר, בלי קשר לשיוך הפוליטי-חברתי-דתי. אנחנו קוראים לכל עם ישראל, בין אם מציינים את החג או לא, להיכנס לאתר, לפתוח את ביתם ולבם כמארחים, או לשמח כאורחים ברוח המימונה".

להחזיר עטרה ליושנה

כאמור, אתר האינטרנט של פרויקט דווארה מאפשר בקלות להזמין אורחים אקראיים, או להתארח בחגיגת מימונה בקרבת מקום המגורים. בנוסף הוא מזמין את המבקרים לתרום מידיעתם וכישרונם למען הצלחת ותוכן האירועים. כך למשל, נגנים, רקדנים וכדומה, שיהיו מעוניינים להופיע באחת החגיגות השונות, יוכלו להציע עצמם לכך, ואילו המארחים יוכלו לבחור לשדרג את האירוע במגוון תכנים שונים.

אביחי ועינת חזוט ישתתפו זו השנה השנייה במיזם ויארחו בביתם שבירוחם את הג'מימונה – המימונה המוזיקלית. באירוע הם מזמינים את כולם לנגן יחד איתם במגוון כלי נגינה שונים עד השעות הקטנות של הלילה. אביחי, המנגן בעצמו על עוד, מספר שבשנה שעברה הם שמחו לארח ולהכיר אנשים שהגיעו אל ביתם דרך המיזם. "זו דרך נפלאה להכיר בה אנשים חדשים. השנה אחגוג בערב המימונה גם את יום הולדתי, מה שאפילו יעצים את השמחה. אנחנו מזמינים את כולם להגיע עם כלי נגינה, לא חייבים לדעת לנגן אפשר גם להרעיש בקצב", הציע אביחי.

לעומתם, אבישי אפרת ואילנה בריל יארחו בפעם הראשונה מימונה, אליה יגיעו תיירים מרוסיה שהם אמני גרפיטי, שיבקרו בסוף השבוע הקרוב באורחן החדש שפתחו בירוחם – אורחן ההר הלבן. בעבור אילנה, עולה חדשה, זו תהיה הפעם הראשונה שתחגוג מימונה וגם הפעם הראשונה שתארח אחת. היא נרגשת מההזדמנות ולומדת משכניה במרץ על מנהגי ורוח החג.

גם בעיריית דימונה החלו לשתף פעולה עם המיזם. מאיר חזן, מנהל אגף התרבות והתיירות בעירייה אמר כי "קיבלנו פניות מרחבי הארץ מאנשים המעוניינים להתארח במימונות בעיר דימונה. לאחרונה נחשפנו למיזם הנפלא המנסה להחזיר עטרה ליושנה והחלטנו לשתף פעולה. אנו קוראים לתושבי דימונה לפתוח את בתיהם בחפץ לב וברוח החג, לשמוח יחד עם אנשים מרחבי ישראל, המעוניינים להכיר אותם ואת מנהגי החג".

 

חג שמח!

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דונה ברי

    מעוניינים להתארח בכדיי להראות לבננות הקטן את המימונה

  2. מינה זריבץ

    מעוניינת להתארח במימונה בכפר סבא, חג שמח

אירועים קרובים