תוכן שיווקי

לקשר את הבלתי מקושר: האינטרנט של הדברים מאפשר זאת

18/04/2016 12:34
דנילו פוצ'יה, אוונגליסט AWS EMEA

כתב: דנילו פוצ'יה, אוונגליסט AWS EMEA.

מדוע יש כל כך הרבה עניין סביב האינטרנט של הדברים? במהלך שיחות עם לקוחות ושותפים שלנו, גיליתי מספר נושאים משותפים.

האינטרנט של הדברים עוזר לבנות מוצרים חכמים יותר, שיכולים להשתפר עם הזמן. דוגמה מצוינת לכך היא Sonos ומערכת הרמקולים החכמה שלה. החברה שהוקמה בשנת 2002, סיפקה את מוצריה המקושרים לראשונה ב-2006. מאז היא הוסיפה תמיכה ביותר מ-60 שירותי מוסיקה.

זהו אחד היתרונות של מכשירים מקושרים: מוצר בן 10 שנים יכול לעשות היום דברים שטרם הומצאו לפני 10 שנים. עדכון תוכנה פשוט יכול להוסיף שירות מוסיקה, או לשנות את ההתנהגות של כפתור. חדשנות זו אפשרה ל-Sonos לעמוד בקצב התעשייה המשתנה במהירות. רק לחשוב על איך שירותי הזרמת מוסיקה הפכו למיינסטרים ושינו את הדרך בה אנשים רוכשים ומאזינים למוסיקה.

מכשירים מקושרים מקרבים עסק אל לקוחותיו. הם מספקים משוב שיכול לעזור להבין כיצד הלקוחות משתמשים במכשיר, מה הם אוהבים יותר ומה פחות. במובנים מסוימים זה דומה למתודולוגיית האג'יליות בפיתוח תוכנה, כשחברות מטמיעות עדכונים קטנים ומעבירות אותם במהירות לייצור, כדי לקבל משוב ממשתמשים על מה לעשות הלאה. הודות למשוב שמגיע ממוצרים מקושרים, אותה גישה אג'ילית יכולה עתה לשמש עבור פיתוח חומרה, כדי לוודא שעסקים יוכלו לספק ללקוחותיהם את המוצרים האפשריים הטובים ביותר.

המוצר עצמו הוא הממשק

השלכה מעניינת אחרת של האינטרנט של הדברים היא על ממשק המוצר. במשך שנים התרגלנו לממשקים "מתווכים", כגון מקלדת או עכבר מחשב, או שלט-רחוק עתיר כפתורים עבור טלוויזיה. לפני מספר שנים התאפשרו ממשקי "סימולציה" בזכות מסכי מגע, מה שאפשר למשתמשים חדשים, במיוחד קשישים וצעירים מאוד, אינטראקציה עם מוצרים כגון טאבלטים וטלפונים חכמים.

עכשיו, במכשירים מקושרים, הממשק הוא "ישיר". המוצר עצמו הוא הממשק, בו אפשר לגעת. עם ממשקים מתוחכמים יותר, כמו זיהוי קול, תקשורת מתבצעת באופן טבעי. לדוגמה Amazon Echo – משתמשים יכולים לתפעל שירותים רבים רק באמצעות קולם. ניתן לקבל תקציר חדשות או להגדיר טיימר בעת הכנת ארוחות שלך רק על ידי בקשתו. תפקודיות זו זמינה למפתחים ויצרנים באמצעות AVS (ר"ת Alexa Voice Service), כדי לשלב זיהוי קולי ביישומים או במכשירים שלהם, ו-ASK (ר"ת Alexa Skills Kit) כדי "ללמד" את Amazon Echo יכולות חדשות.

עם זאת, קיבלנו משוב מלקוחותינו כי עדיין נדרשת הרבה עבודה כדי לפתח ולבנות פתרונות האינטרנט של הדברים . קשה לקשר ולנהל מכשירים, במיוחד אם מתחילים להיות הרבה יצרני מכשירים על הפלטפורמה. ניהול צריכת חשמל עלול להיות מורכב, ולפעמים צריך להסתמך על סוללות. פרוטוקולים מרובים משמשים דברים שונים ואינם פועלים הדדית היישר מהקופסה. כאשר יש לנהל אלפי או אפילו מיליוני מכשירים, תצורה היא נושא מרכזי. מכשירים לא באים מוכנים לשימוש כמו Kindle, שמגיע אל בית הלקוח כבר עם הגדרת חשבון המשתמש.

להפוך ערים לחכמות יותר

דוגמה של חברה שהתמודדה עם המורכבות הזאת היא Veniam, שהקימה ופרסה את רשת כלי הרכב הגדולה בעולם, עם יותר מ -600 כלי רכב מקושרים. החברה מביאה נתונים בזמן אמת אל האינטרנט של הדברים הנעים (Internet of moving Things). בחברה אוספים מידע ממערכות תחבורה פרטיות וציבוריות, ומנתחים מידע זה בזמן אמת לקבלת תובנות מוכחות, עם שיהוי איחזור (latency) נמוך מאוד.

רשתות מסורתיות לא עובדות היטב עם "עצמים" נעים על שטח נרחב. זו הסיבה לכך ש-Veniam הטמיעה "רשת סבכה" (mesh network), טופולוגיית רשת בה כל צומת יכול להעביר נתונים עבור הצמתים האחרים. Veniam עושה שימוש ב-AWS IoT עבור טכנולוגיית רשת כלי רכב הקניינית שלה, שמקשרת תשתיות, אנשים ודברים אל האינטרנט ואחד לאחר.  טכנולוגיה זו תסייע להפוך ערים לחכמות יותר, תחבר יותר אנשים אל הסביבות בהן הם נעים, לשיפור איכות החיים וכדי לאפשר הטבות סוציו-אקונומיות רבות שעד היום ניתן היה לחשוב עליהן רק בתאוריה.

ב-AWS אנו רואים שני "עולמות" שונים המנסים להתלכד: העולם הישן של M2M ומכשירי טלמטריה שמנסים להיות יותר "חכמים" בצד האחד, והסביבה המסורתית של יישומי אינטרנט ושירותים בארכיטקטורת RESTful שמפתחים אוהבים, מנגד. שאלנו את עצמנו: כיצד נוכל להפוך אינטרנט של הדברים לפשוט לתכנון, הטמעה וניהול, כדי שלקוחותינו יוכלו למנף את הטכנולוגיה במטרה לבנות ולחדש?

ההיבטים העיקריים בהם אנו מטפלים הם פשטות ואבטחה, וסקלאביליות. אבטחה היא בראש סדר העדיפויות של כל יישום אינטרנט של הדברים . למשל, אם מכשירי חשמל ביתיים מקושרים לאינטרנט, אנו רוצים להיות בטוחים שיש בקרה קפדנית על מי שיכול להתחבר אליהם, ורוצים להבטיח כי כל הנתונים מוצפנים במַעֲבָר.

AWS IoT היא פלטפורמת ענן מנוהלת, המאפשרת למכשירים מקושרים לקיים בקלות ובביטחה אינטראקציה עם יישומי ענן ומכשירים אחרים. הפלטרפורמה מסוגלת לתמוך במיליארדי מכשירים ובטריליונים של הודעות, ויכולה לעבד ולנתב את אותם מסרים לנקודות קצה של AWS ולמכשירים אחרים באופן מהימן ומאובטח. יישומים של ארגון או עסק יכולים לעקוב ולתקשר עם כל המכשירים שלו, כל הזמן, גם כאשר אלה אינם מקושרים.

אירועים קרובים