תוכן שיווקי
לקראת אירוע - הפיסגה הדיגיטלית 2016, יום ד' 13 באפריל, אווניו מרכז אירועים וקונגרסים, קרית שדה התעופה

מהו מנתח המערכות בעידן המודרני?

17/01/2016 08:53
לשכת מנתחי מערכות מידע בישראל

ההגדרה של מנתח מערכות מידע כפי שמופיעה בויקיפדיה (Wikipedia) הינה: "עיסוק המשלב ידע מתחום מדעי המחשב מחד, ומדעי הניהול מאידך, שבאמצעותו מבצעים אנליזה, בוחנים מערכת או תפישה כלשהי לפני מִחְשובה (כלומר, לפני התחלת כתיבת קוד ותכנות), וקובעים קשרים לוגיים פשוטים בין מרכיבי המערכת, לשם ייצוגה הפרקטי באמצעים ממוחשבים".

מנתח המערכות הקלאסי משלב ידע מתחומי הטכנולוגיה והניהול בעיקר לצורך הגדרת הדרישות מהמערכת לפני פיתוחה או במהלך התחזוקה השוטפת שלה. ניתוח המערכת מאפשר התאמה של מערכת מידע לארגון או ללקוח. מנתח המערכות חוקר את מצב הארגון לו יש להתאים את המערכת, מבין את דרכי העבודה בארגון ומסייע ללקוח להגדיר את דרישותיו ואת מטרות המערכת. הניתוח כולל את הפונקציות והפעולות השונות שעל המערכת לבצע וכן את דרישות החומרה והתוכנה. ניתוח מערכות משלב ידע וניסיון בכל מחזור החיים של מערכת המידע, משלב הייזום, דרך האפיון והעיצוב.

מנתח המערכות הקלאסי מונע יותר מהכיוון הטכנולוגי. בדרך כלל, מנתח המערכות מדבר בשפה של חבריו בארגון מערכות המידע ויכול להתייעץ עם חברים אחרים בנושאים  טכניים בשפה מוכרת

התפקיד העיקרי החדש של מנתח המערכות הוא להבין את התהליכים העסקיים ונהלים (איך העסק עובד), כדי לזהות אזורים של שיפור (אזורים בעייתיים), ולעבוד עם בעלי העניין בעסק כדי לזהות פתרונות מתאימים. אם הפתרון כרוך בפיתוח או שינוי של מערכות מידע, מנתח המערכות אחראי גם לאסוף, לנתח ולתעד את הדרישות העסקיות שיש לממש על ידי התוכנה. מנתח המערכות מגדיר את הנתונים הנדרשים לצורך הגדרת הדו"חות הנחוצים לעסק לצרכי עבודה, מעקב , בקרה ושליטה. הוא אחראי להפוך את המידע לידע ומסייע לארגון להשתמש בכלים מודרניים של אנאליזה  לצרכיהם.

מנתח המערכות הוא ה"פרקליט"

מנקודת המבט של היחידה העסקית, מנתח המערכות הוא ה"פרקליט" המייצג את האינטרסים והצרכים של היחידה העסקית מול ארגון מערכות המידע. הוא מייצג את התוכניות ואת סדרי עדיפויות של הארגון העסקי ליישומי IT, ומהווה מקור לרעיונות וגישות חדשניים.

הוא מתקשר את המשימה, התוכניות העסקיות וסדרי עדיפויות של היחידה העסקית לארגון כדי לאפשר לתכנן ולספק את התמיכה הנדרשת.

מנתחי מערכות אינם מעורבים באספקה ישירה של פרויקטים או יישומים, אלא בתכנון ובקרת הביצוע של יכולות היישום הנוכחיות והעתידיות.

הוא מנחה, עוזר ומלמד את המנהלים העסקיים להגדיר את הדרישות שלהם ממערכות ה-IT בהתאם לצרכים וההצדקות העסקיות שלהם כדי לצמצם את התלות הטוטאלית באנשי IT לכל משימה.

הוא מזהה גישות, יוזמות ואפשרויות לפתרונות ומענה לצרכים העסקיים, ומוביל  את צד הביקושים לפתרונות IT בשם העסק. אחריותו המכרעת היא להגדיר הצדקת הצרכים  על ידי זיהוי יתרונות ביצועים עסקיים, אופן מדידתם, ולאחר מכן לעקוב ולדווח על מימושם.

מנקודת המבט של ארגון מערכות המידע מנתח המערכות הוא ה"פרקליט", המשווק והמתקשר הראשי של ארגון ה-IT. הוא מנחה את היחידה העסקית להשקעה נכונה ויעילה ב-IT  ועוזר לה להצדיק ולהשיג את התקציבים הנדרשים למימון הביצוע בהתאם לאסטרטגית היישום. מנתח המערכות העסקי דואג לעדכן הדדית את היחידה העסקית ואת ה-IT על תוכניותיהם, הבעיות והקשיים שלהם ואבני הדרך העתידיות שלהם.

הוא מיידע ומשפיע על העסק, כך שהוא יכוון נכון את משאבי המחשוב שלו בהתאם למטרותיו על בסיס האסטרטגיה המוסכמת וארכיטקטורה ארגונית תומכת.
הוא מיידע ומעדכן על שינויים בתוכניות ה-IT המשפיעים על התוכניות והביצועים העסקיים.

אירועים קרובים