מהפכת ה-AI בכללית: ענן שיאגד את כל הדאטה למערכת אחת
"היעד הוא להפוך את מערכות הדיגיטל מכלים אדמיניסטרטיביים לכאלה שמספקים גם שירותים רפואיים ומענה קליני", אמר אבי עטיה, סמנכ"ל מערכות מידע בכללית, בראיון על תוכניות העבודה של הקופה בתחום ה-IT לשנה הבאה
הכללית תקים ענן שירותי בריאות מונע נתונים ובינה מלאכותית, כחלק מתוכנית אסטרטגית ליישום והטמעת בינה מלאכותית לכל רוחב פעילות הקופה – בבתי החולים, במרפאות בקהילה ובמטות שלה. בראיון לאנשים ומחשבים מפרט אבי עטיה, סמנכ"ל מערכות מידע בשירותי בריאות כללית, על המהלך, כמו גם על תוכניות העבודה של הקופה בתחום ה-IT לשנה הבאה.
"היעד שלנו הוא להפוך את מערכות הדיגיטל בארגון מכלים אדמיניסטרטיביים בלבד לכאלה שמספקים גם שירותים ומענה קליני. זאת, בנוסף ליצירת שער כניסה אחיד לצרכי הלקוח ולחיבור דיגיטלי-אנושי", אמר עטיה. הוא הוסיף כי "המטרה שלנו היא להפוך לארגון שמספק שירותי בריאות שמונעים על ידי מידע ובינה מלאכותית, במסגרת תוכנית להעמקת הדיגיטציה, שתתמוך ביעדים האסטרטגיים של הארגון".
היעדים של תוכנית העבודה עוסקים בשיפור השירות ללקוחות, במיצוי זמן הטיפול הקליני ובהעמקת הקשר בין המטופל לרופא על ידי הפחתת המשימות המנהליות המוטלות על הצוות הרפואי.
"הבינה המלאכותית תשדרג את תפיסת הלקוח 360 מעלות, שכבר קיימת בכללית. זה כולל איסוף ומיפוי של כל המידע הרפואי על הלקוח, והנגשת מידע אחיד בשפה אחת לכל הגורמים הרלוונטיים", אמר עטיה.
תוכנית שאפתנית
מדובר בתוכנית עבודה שאפתנית, שתצריך למידה והיכרות של עובדים ומנהלים עם כלים חדשים, וייעול שיטות עבודה ותהליכים. עטיה ציין כי בשלב הראשון, התוכנית תוטמע בחטיבת מערכות המידע והדיגיטל של הכללית. יש להטמעה של התוכנית קודם כל בארגון ה-IT של הקופה שלוש מטרות: לבחון היתכנות האם אפשר לעשות זאת גם ביחידות האחרות של הקופה, להפיק לקחים ולשמש דוגמה, כך שיבינו בארגון שלא מדובר בתוכנית תיאורטית.
"המטרה היא להפוך את החטיבה ל-AI Oriented ולתמוך ביעדים הארגוניים", אמר עטיה. "אבל, כדי שנוכל להוביל את הארגון כולו, באופן רוחבי, להפוך למבוסס בינה מלאכותית, עלינו להתחיל קודם כל אצלנו. על זה נעבוד בשנה הבאה".
"אין לדעת כיצד ה-AI תשפיע על כוח האדם בכללית"
אחד הסעיפים המרכזיים בתוכנית העבודה של ה-IT של הכללית ב-2026 הוא הקמת תשתיות בינה מלאכותית ודאטה מתקדמות, והנגשתן ליחידות השונות של הקופה – בתי החולים, מרכזי החדשנות ועוד. כמו כן, עטיה וצוותו יפעלו על מנת להטמיע יכולות AI בתהליכי הפיתוח, האבטחה והסייבר.
עטיה הוסיף כי "הבינה המלאכותית נועדה לחסוך משאבים – לא בהכרח להחליף כוח אדם, אלא לאפשר עשייה רבה יותר. אנחנו צריכים להתמודד עם מגבלות כמו אמינות ופרטיות בארגון בריאות, ואין לדעת כרגע כיצד הדברים ישפיעו על כוח האדם".
סעיף אחר בתוכנית העבודה כולל עיסוק משמעותי ברציפות התפקודית בכלל ובמצבי חירום בפרט, בדגש על אירועי סייבר ואבטחת מידע. "אופי המתקפות, בהיקף ובאיכות שאנחנו רואים בחודשים האחרונים ועם שימוש ביכולות AI, דורש מאיתנו מוכנות והגנה טובים יותר", אמר עטיה. "אנחנו פועלים כל הזמן על מנת לשפר את מעגלי ההגנה, ובקרוב נשלב בה יכולות בינה מלאכותית. במקביל, אנחנו מבצעים סימולציות ותרגילי סייבר לכל היחידות – בתי החולים, הקהילה והמטה".
בעוד מהלך בהיבט הרציפות התפקודית, הכללית העבירה בחודש ספטמבר את השרתים שלה לחווה באזור המרכז, ברמה Teir-3, לצורך התאוששות מאסון "זה ישפר משמעותית את יכולות הרציפות התפקודית שלנו, גם במצבי חירום וניתוק תקשורת", ציין עטיה.
לקראת תיק קליני אחוד
עטיה סיפר כי הארגון נמצא בתהליך למידה על מנת ליצור תיק קליני אחוד, שיאחד את התיקים הקיימים ואת כל ממשקי מערכות המידע של יישומי הליבה הרפואיים בכללית. "זהו פרויקט שאפתני, שמטרתו לאחד את כל המידע הרפואי של המטופל – מהקהילה ומבתי החולים – למאגר נתונים אחד", הסביר.
בשנה הבאה צפויים אנשי הכללית להמשיך את המעבר לענן ולתפיסת מולטי קלאוד. זה כולל את הענן הקיים, Azure של מיקרוסופט, הענן הממשלתי, נימבוס, ומעבר לניהול דאטה בקלאוד, על כל יכולותיו.
גם תחום הרפואה מרחוק יוסיף לקבל תשומת לב בשנה הבאה. עטיה ציין כי בכללית עתידים לפתח מערכות מתקדמות לטיפולי בית וניטור מרחוק, ולהרחיב את מודל בית החולים הווירטואלי שכבר פועל בבילינסון לבתי חולים נוספים.











אני מבין שלכללית יש לא מעט עומס. אבל, באמת, אולי שיעשו ששירותי המחשוב ללקוח יעבדו בצורה קצת יותר חלקה. סיכומים שלא מועלים לאתר, תקיעות פה ושם, וזמנית לא ניתן. כל זה מאד מציק