"ה-AI בשירות הציבורי תהפוך את הביורוקרטיה לשקופה"
"יש כבר 77 פרויקטי בינה מלאכותית בממשלה – והמסע רק מתחיל", כך אמרה מירב פרץ בילינסקי, סמנכ''לית דאטה ובינה מלאכותית במערך הדיגיטל הלאומי, בכנס GenAI for All של אנשים ומחשבים
"המגזר הציבורי בישראל הוא קריטי ביכולת של המדינה להוביל את תחום הבינה המלאכותית, והוא יכול לייצר תנאים טובים להטמעת AI. אנחנו מובילים את המהפכה המתחוללת במגזר הציבורי, במשרדי הממשלה וביחידות הסמך, ועושים זאת עם בינה מלאכותית, הגנת סייבר, ענן, שירות, דיגיטל ועבודה סינרגטית בין המגזרים הציבורי והמקומי. המטרה היא שגופים אלה יעניקו לציבור שירות מצוין, פרו-אקטיבי, צופה דרישה ומותאם אישית, כך שהביורוקרטיה תהפוך לכמעט שקופה – ונעשה את זה", כך אמרה מירב פרץ בילינסקי, סמנכ"לית דאטה ובינה מלאכותית במערך הדיגיטל הלאומי.
פרץ בילינסקי דיברה היום (ד') בכנס GenAI for All של אנשים ומחשבים, שנערך באולם האירועים איסט בתל אביב. את הכנס הנחה יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.
לפי פרץ בילינסקי, "מטרה נוספת בפעילות המערך היא להגיע למצב של ממשל דיגיטלי אחוד. את האזרח.ית לא מעניין שהמענה שהוא מקבל עובר במשרדי הרשות המקומית וגם בביטוח הלאומי, למשל. יש להביט על השירות הציבורי ככזה שפועל מול פורטל אחד ומאפשר לאזרח לעבוד מול פורטל אחד. כדי לספק את זה, אנחנו בונים ממשל דיגיטלי אחוד, עם מאפיינים בעלי שונות גבוהה".
עוד מטרה בפעילות מערך הדיגיטל הלאומי, ציינה, היא "בנייה של ממשל חכם, מבוסס דאטה ו-AI – עם משרד אחורי חכם והחלטות שמתקבלות באופן ממוכן, בלי 'לטרטר' את התושב. כך ניתן לייעל את הפעילויות של הממשלה".
להחליף את המסילה, קרונות הרכבת והקטר
"מערך הדיגיטל הלאומי רוצה להוביל את המהפכה", אמרה פרץ בילינסקי. "אנחנו רוצים לעבור מעידן ה-IT לעידן ה-AI. כדי לעשות זאת, יש להחליף את המסילה, את הקרונות של הרכבת ואת הקטר, עם מנוע מבוסס AI, שייתן יותר עוצמה, יותר 'כוחות סוס'. הקרונות מסמלים את המשרדים ואת יחידות הסמך הממשלתיות. כדי להביא לבניית ממשל חכם, שמעניק שירות משופר לתושבים, יש לשדרג גם את כל אחד מהקרונות. על מנת 'לחשמל' את המסילה, יש לטעון את השירות הציבורי באנרגיה חדשה, לגייס אנשים, לעבוד באופן יעיל ולהסיר את החסמים".
"נטמיע בינה מלאכותית כך שכלל השירות הציבורי יהיה יותר יעיל, וגם ישפר את חוויית השירות לתושבים ולעסקים", הוסיפה. "נציע שירות זמין, מותאם אישית, פרו-אקטיבי, שמפחית את הביורוקרטיה, מגדיל את השקיפות ומשפר את תהליכי קבלת ההחלטות".
"שימוש בטכנולוגיה בכלל וב-AI מביא לצמצום זמני התגובה", ציינה. "כאשר המגזר הציבורי יעיל, הדבר משפיע על ציבור הלקוחות – האזרחים והאזרחיות, כי הם מקבלים שירות טוב ויעיל יותר, וזה משפר את שביעות הרצון שלהם".
פרץ בילינסקי אמרה כי "עלינו לשאוף להעניק שירותים בהתאם להיקף הגידול של האוכלוסייה, תוך התייעלות ומתן יותר שירות בפחות משאבים. זו אינה משימה פשוטה. המגזר הציבורי לא חף מאתגרים: הוא מפולח וזהו ארגון שאין לו 'פיקוד'. כמו כן, קיימת שונות ברמת היכולות שבין המומחים, לחלק מהעובדים בו יש מיומנות נמוכה. כמו כן, יש פערי ידע".
לסיכום היא ציינה ש-"נמשיך לפעול להטמעת טכנולוגיות חדשניות, ובינה מלאכותית בראשן, במגזר הציבורי-ממשלתי. נממש פרויקטים בעלי חיבור חזק ל-'ביזנס' של הממשלה. נוסיף להעמיק את שיתופי הפעולה שלנו בתחום, בין השאר עם האקדמיה. בנינו תמונת מצב כלל ממשלתית, כדי לדעת היכן כבר הוטמעו והיכן יוטמעו רכיבי בינה מלאכותית. יש כבר 77 פרויקטי בינה מלאכותית בממשלה – והמסע רק מתחיל".











תגובות
(0)