שימוש ב-AI: הזדמנויות ואתגרים בעולמות הפינטק
השאלה אינה האם בינה מלאכותית תעצב את הענף, אלא עד כמה מהר חברות הביטוח יוכלו לממש את הפוטנציאל שלה * שילוב נכון של הטכנולוגיה יאפשר לענף להסתגל למציאות המשתנה ולספק פתרונות חדשניים לאתגרים העתידיים
ההתפתחויות המהירות בתחום הבינה המלאכותית משנות את חוקי המשחק בתעשיות רבות, ובמיוחד בענף הביטוח. בעולם שבו קבלת החלטות מדויקת ומהירה יכולה להוות יתרון תחרותי משמעותי, השימוש בכלי AI הופך לצורך חיוני. באמצעות ניתוח נתונים, חיזוי תוצאות ואוטומציה של משימות שגרתיות, הבינה המלאכותית מאפשרת לארגונים לקבל החלטות מושכלות ומהירות יותר, תוך שהיא מאפשרת למנהלים ולמנהלות להתמקד באתגרים אסטרטגיים מורכבים.
אחת הדרכים להבין את הפוטנציאל הזה היא באמצעות "כלל ה-1%", המדגיש כיצד שיפורים קטנים ועקביים יכולים להוביל לשינוי מהותי לאורך זמן. בממוצע, אדם מקבל כ-35,000 החלטות ביום, החל ממשימות יומיומיות ועד סוגיות קריטיות בעבודה. שיפור יומי של 1% בתהליך קבלת ההחלטות עשוי להצטבר לשיפור של פי 37 בתוך שנה. בעולם העסקי, שיפורים קטנים אך מתמידים אלה מתורגמים לצמיחה אקספוננציאלית ביעילות, באיכות ההחלטות וביכולת ליצור יתרון משמעותי בשוק.
השילוב בין טכנולוגיה מתקדמת לבין עובדים ועובדות מיומנים המשתמשים בה ביעילות הוא מה שיוביל את שוק הביטוח קדימה. עובדים ועובדות אלו מעצבים מחדש את תעשיית הביטוח ומבטיחים יתרון תחרותי בעולם שמשתנה במהירות. ההתפתחויות החדשות והמהירות משלבות הזדמנויות ואתגרים חדשים לתעשיית הביטוח:
ניהול סיכוני אקלים
שינויי האקלים מציבים אתגר משמעותי בענף הביטוח, עם השפעות נרחבות על הערכת סיכונים והיכולת להציע כיסוי. אסונות כמו ההוריקנים "הלן" ו"מילטון" גרמו להפסדים כלכליים כבדים, כאשר רק ההפסדים המבוטחים נאמדים בעשרות מיליארדים. עלייה בתדירות אירועים אלו ובעוצמתם מאלצת את חברות הביטוח לעדכן את מודלי הסיכון שלהן. הבינה המלאכותית מספקת את הפתרון: באמצעות ניתוח נתונים נרחב, הכולל דפוסי אקלים ונזקי עבר, AI מאפשרת זיהוי סיכונים מורכבים והתאמת כיסויים למציאות המשתנה. כלים מבוססי AI מסייעים גם בניהול סיכונים בזמן אמת, ומאפשרים לחברות להציע כיסוי מותאם אישית במקום החרגות גורפות. גישה זו מאפשרת הרחבת היכולת הביטוחית גם באזורים שנחשבו בעבר "בלתי מבוטחים", ובכך מסייעת לענף להתמודד עם אתגרי האקלים תוך שמירה על רלוונטיות בשוק משתנה.
רגולציה ואתיקה
לצד ההזדמנויות והיתרונות שמציעה הבינה המלאכותית, עולות גם סוגיות אתיות ורגולטוריות משמעותיות. השימוש בטכנולוגיות AI עלול להוביל להטיות בחיתום ובתמחור, ולכן המורכבות של המודלים דורשת שקיפות והוגנות. רגולטורים ברחבי העולם מבקשים להבטיח שהטכנולוגיה תשרת את הלקוחות בצורה הוגנת ושוויונית, אם כי הדרישות משתנות ממדינה למדינה. כדי לעמוד באתגר זה, חברות הביטוח נדרשות לגבש מדיניות ברורה לשימוש אחראי בבינה מלאכותית. עליהן להקפיד על שמירה מחמירה על פרטיות הנתונים של הלקוחות, לשלב תהליכי פיקוח פנימיים ולהבטיח שיתוף של גורמים מגוונים בתהליך קבלת ההחלטות, כדי להתגבר על הטיות ולעודד אמון בקרב הצרכנים.
העתיד של ענף הביטוח
בסקר שערכנו לשנת 2024 נמצא, כי 70% ממנהלי הביטוח מתכננים להטמיע מודלים מבוססי AI תוך שנתיים, אך פחות מ-30% מיישמים את הטכנולוגיה כיום. הפער הזה מייצג הזדמנות אדירה עבור הענף. הבינה המלאכותית לא רק תייעל תהליכים קיימים, אלא תהפוך לגורם מכריע בבניית אסטרטגיות חדשות. חברות ביטוח שיאמצו את הבינה המלאכותית יצליחו לנהל סיכונים מורכבים, להרחיב את יכולת הביטוח ולהתמודד עם דרישות רגולטוריות משתנות.
ב-2025, הבינה המלאכותית תהיה לא רק כלי טכנולוגי, אלא גורם מבדל קריטי עבור חברות ביטוח השואפות להרחיב את יכולותיהן, להתמודד עם סיכונים מורכבים ולתת מענה לצרכים משתנים. השאלה אינה האם בינה מלאכותית תעצב את הענף, אלא עד כמה מהר חברות הביטוח יוכלו לממש את הפוטנציאל שלה. שילוב נכון של הטכנולוגיה יאפשר לענף להסתגל למציאות המשתנה ולספק פתרונות חדשניים לאתגרים העתידיים.
הכותב הוא דירקטור אסטרטגיה EMEA בחברת הפינטק ארניקס.











תגובות
(0)