"יעד התקשוב – לאפשר ללוחמי האש להעביר תמונת מצב בזמן אמת"
ניר צנטנר, ראש חטיבת התקשוב בנציבות כבאות והצלה ראשית, מספר על פעילותה, שמסייעת לטפל בשטח, בזמן אמת, בפגיעות ירי הטילים מאיראן, ולהציל חיים ● לדבריו, "זוהי שעתו היפה של מערך התקשוב בכיבוי האש"

"המשימה המרכזית של חטיבת התקשוב היא לתת מענה ללוחמי האש, על מנת לאפשר להם להעביר למפקדים תמונת מצב אמיתית בזמן אמת, לספק להם את אמצעי הקשר והתקשורת, ולאפשר צילום באמצעות קסדות, שמצלמות את כל מה שקורה בזירה בזמן אמת", כך אמר ניר צנטנר, ראש חטיבת התקשוב בנציבות כבאות והצלה לישראל, בשיחה עם אנשים ומחשבים.
לוחמי האש פועלים מאז תחילת המלחמה ביום ו', באומץ ובהצלחה רבה, בזירות השונות ברחבי הארץ, שם הטילים האיראניים גרמו נזקים כבדים לעשרות בתים, וגבו את חייהם של אנשים.
צנטנר ציין כי אופי הפעילות של לוחמי האש במצב הנוכחי שונה מאשר בשגרה – שאז הם עוסקים בעיקר בכיבוי שריפות. "זהו אתגר מבצעי מסוג אחר, שהתאמנו עליו זמן רב", אמר. "אנחנו מבינים שמדובר באירועי ירי טילים, שדורשים התאמה קודם כל איך להלביש את הכבאי, וכן לאיזה מכשיר קשר הוא זקוק כדי לדווח אחורה".
הוא הוסיף ש-"צריך להבין שלוחמי האש הם בדרך כלל הראשונים שנכנסים לתוך הזירה ובין היחידים שמורשים להיכנס פנימה, כי זו זירה מסוכנת. הם קודם כל מנתקים חשמל או גז, כדי למנוע התלקחות של אש. על סמך הדיווחים שלהם, שמבוססים על הטכנולוגיה שהם מצוידים בה, המפקדים יודעים איך לפעול ולהציל חיים. זה קריטי".
"השידור לאחור בזמן אמת הוא דבר קריטי"
צנטנר ציין שהיום (א') החלה נציבות הכבאות וההצלה בפיילוט, שבמסגרתו לוחמי האש ייכנסו לזירות עם קסדות שיש עליהן מצלמות, שיכולות לדווח אחורה, למרכז השליטה, בזמן אמת. "זה פרויקט שהיה אמור לצאת לפיילוט בקרוב, בתהליך סדור, אבל קיבלתי החלטה להתחיל אותו כעת, באישור נציב הכבאות", אמר.
לדבריו, "אנחנו לא ממש יודעים מה קורה בשטח, מרגע הקריאה הטלפונית עד שהצוותים הראשונים מגיעים לשטח ומתחילים לדווח. לכן, השידור לאחור בזמן אמת הוא דבר קריטי". הוא הוסיף כי "הצוותים האחרים של המערך עובדים עם לוחמי האש בשיתוף פעולה, אבל הם לא נכנסים לתוך הזירה, כי הם אין להם ציוד מגן מתאים".

יש מי שמטפל בנזקי הטילים שאיראן יורה על ישראל. צילום: ShutterStock
צנטנר ציין את שיתוף הפעולה ההדוק של נציבות כבאות והצלה – הן ברמה הבין אישית והן ברמה הטכנית – עם פיקוד העורף, מגן דוד אדום ויתר גופי החירום, כאשר כל אחד מהגופים משתף ומדווח מהשטח גם לאחרים, כדי לספק תמונת מצב מלאה ואמיתית. בנוסף, הוא אמר שבמסגרת ההיערכות לשעת חירום הוקמו בנציבות שלושה צוותי עבודה. צוות אחד עוסק בניהול ובתפעול השוטף. התפקיד של הצוות השני, שאותו מכנה צנטנר "איפכא מסתברא", הוא לבדוק כל אירוע, לייעל תהליכים, להשתפר ולהוריד תובנות מיידיות לשטח. הצוות השלישי עוסק במיון ובבירור עשרות הפניות שמגיעות מחברות ומיחידים, שמציעים פתרונות טכנולוגיים שונים. "תפקידו של צוות זה הוא לבדוק כל פנייה, לסנן ולמיין אותן, ואם יש צורך גם להתקדם עם זה", אמר.
תקשוב לטובת מוקד השירות לעסקים
נציבות הכיבוי וההצלה מפעיל מוקד שירות, במספר הטלפון 4964*, שנועד לתת מענה לכל שאלה שהאזרחים צריכים בטיפול ברישוי עסקים (אלה נדרשים לקבל אישור גם מכיבוי האש), אישורים בעקבות ירי הטילים עבור מס רכוש ועוד. גם למערך זה אגף התקשוב נותן מענה באמצעות מערכות מידע, CRM, שו"ב ועוד. כמו כן, המוקד זמין לאנשים שרוצים להתנדב.
משימה נוספת שחטיבת התקשוב בנציבות מבצעת, בפרט בימים אלה, היא מתן מענה טכנולוגי ואנושי למפקדי המחוזות, כדי שיוכלו לפעול ככל האפשר באופן עצמאי, ולא להיות תלויים במטה המרכזי.
צנטנר ציין כי "זוהי שעתו היפה של מערך התקשוב בכיבוי האש. הוכחנו את עצמנו עוד באירוע השריפה הגדולה באזור ירושלים, בערב יום העצמאות, ואנחנו עושים זאת גם הפעם. הצוותים שלנו מוכיחים שהם יודעים לתת מענה מעולה, אמיץ וחסר פשרות באירועי ירי טילים, ולהתמודד עם הנזקים שלהם".
"המוטיבציה של עובדי התקשוב במערך היא בשמיים. הם עובדים מסביב לשעון, רבים ביניהם על משמרות, ואני מוצא את עצמי משכנע אנשים לצאת להתרענן. אנחנו מוצפים בבקשות סיוע של מתנדבים מכל הסוגים. זה מחמם את הלב, כי כולם חדורי מטרה ליעד המרכזי שלנו: לאפשר למערך הכיבוי וההצלה לבצע את המשימה שלו מבלי שיהיה משהו, קטן כגדול, שיהווה מחסום בפניהם", סיכם.
מעניין שניר טוען שהוכיחו את עצמם בשריפה ביום העצמאות שהרי היו שם בעיות קשר אקוטיות שלא נפתרו.