ח"כ יואל חסון, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה: "חלק ממאגרי המידע החיוניים פרוץ לחלוטין"

"במקרים לא מעטים נתגלה לחברי הוועדה לביקורת המדינה שנתונים קריטיים לביטחון ישראל פרוצים לחלוטין, או שהמערכות שבהן מצויים פרטי המידע פרוצות", אמר ח"כ חסון ● לדבריו, "מדובר במקרים, חלקם מסווגים, שלא הייתם מעלים על דעתכם" ● הוא הביע תקווה, כי המצב ייפתר בעזרת תעשיית ה-IT הישראלית ● ח"כ חסון היה דובר המפתח בכנס השנתי של האיגוד הישראלי לביקורת ואבטחת מערכות מידע

"במסגרת תפקידי כיושב ראש הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, יצא לי להיחשף לתקלות לא מעטות בתחום אבטחת המידע. לצערי, עליי לקבוע שחלק ממאגרי המידע החיוניים והקריטיים במדינה פרוץ לחלוטין", כך אמר ח"כ יואל חסון (קדימה).

ח"כ חסון היה אורח הכבוד בכנס השנתי של האיגוד הישראלי לביקורת ואבטחת מערכות מידע (ISACA). הכנס, שנושאיו היו ממשל IT והגנת הפרטיות, התקיים הבוקר (ד') במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה, בהפקת אנשים ומחשבים. מנחה הכנס היה רו"ח דורון רונן, נשיא האיגוד.

לדברי ח"כ חסון, "במקרים לא מעטים נתגלה לחברי הוועדה לביקורת המדינה שנתונים קריטיים לביטחון ישראל פרוצים לחלוטין, או שהמערכות שבהן מצויים פרטי המידע פרוצות. מדובר במקרים, חלקם מסווגים, שלא הייתם מעלים על דעתכם".

הוא הביע תקווה, כי המצב ישתנה בעזרת תעשיית אבטחת המידע המקומית: "ברוב תעשיית ההיי-טק וה-IT התקיימו תהליכים של המצאה, חדשנות ופיתוח במגזר הצבאי והביטחוני, ומשם חל מעבר אל התעשיות האזרחיות והמגזר הפרטי. אולי, כך אני מקווה, בתחום אבטחת המידע יתרחש תהליך הפוך, שישפיע בצורה מכרעת על המגזר הציבורי ועל העלאת רמת אבטחת המידע בו. מדובר בנושא אקוטי וקריטי ביותר".

צילום ועריכת וידיאו: ליאור רובינשטיין

תפקיד הוועדה לביקורת המדינה, אמר ח"כ חסון, הוא "להביא למצב של תיקון ליקויים במערכת הממשלתית-ציבורית. אנחנו רוצים לראות אותה יעילה יותר, עובדת נכון יותר ועורכת מעקב ובקרה רבים יותר אחרי הביצועים שלה, בין השאר באמצעות הטמעת כלי IT בביצוע התהליכים שלה".

"המוביל הארצי לא היה נבנה היום"

"פרויקטים גדולים תקועים בגלל העדר סינכרון בין משרדי הממשלה השונים, בין השאר בשל חולשתם של הנבחרים ועוצמת יתר שקיימת בדרג הפקידותי", אמר ח"כ חסון. "העובדה שדרג מקבלי ההחלטות הנבחר הוא חלש מהווה פגיעה ישירה באינטרס של הציבור הישראלי. הנבחרים, גם אם לא אוהבים אותם, הם נבחרים. ניתן להזיזם. לעומתם, המערכת הפקידותית חזקה מדי, והיא שבויה במלכודת של ייעוץ משפטי אינסופי, שבשל הרגולציות – לא מאפשר הרבה פעמים לפעול. יש לתת אפשרות ליזמות הפרטית לפרוץ קדימה. המערכת הפקידותית כיום כבדה מדי, כי היא התפתחה יתר על המידה".

"המוביל הארצי, לו היה צריך להיבנות היום, לא היה נבנה", קבע ח"כ חסון. "צריך שפרויקטים לאומיים ייצאו לדרך. לא ייתכן שכל הפרויקטים הלאומיים תקועים: הרכבת הקלה בירושלים, קווי הרכבת אל הבירה, שלא להזכיר את הרכבת הקלה בתל אביב. האינטרס הציבורי של כולנו הוא לאפשר לדרג מקבלי ההחלטות להיות אמיץ ועצמאי יותר, להיות בעל יכולת להנעת תהליכים, להתחיל ולסיים תהליך".

"מאז שאני משמש כיושב ראש הוועדה לביקורת המדינה, למדתי להכיר ולהוקיר את תחום הביקורת והפיקוח", הוסיף ח"כ חסון. "עבור כל מנהל בכל ארגון, הביקורת עשויה לשמש כלי ניהולי ממדרגה ראשונה. אחת השאלות הראשונות שאני שואל בכל ארגון שבו אני מסייר, היא היכן נמצא משרדו של המבקר הפנימי. לרוב התשובה היא בחדר קטן ליד הקפיטריה. תגובתי זהה תמיד: 'אתם רוצים להצליח? העבירו את משרד המבקר לקומת ההנהלה'. המבקר הוא שיעזור למנהלים להצליח. אין לפחד מביקורת, היא דבר נכון, צריך ללמוד לחיות איתה ככלי ניהולי חשוב".

הוא סיים בציינו, כי ההיי-טק מהווה כלי כלכלי חשוב להתפתחות המדינה. "אני אופטימי מאוד לגבי ישראל ומידת ההישגים הנוכחית והעתידית שלה. אני אופטימי ומאמין בכוח האנושי של המדינה הזו", אמר.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יובל

    שאלת תם: איך הגיע הח"כ המלומד למסקנה המלומדת - שרק חלק ממאגרי המידע פרוצים?! :)

אירועים קרובים