אומרים 'תודה' ו'בבקשה' ל-ChatGPT? זה עלה ל-OpenAI מיליונים

מנכ"ל החברה, סם אלטמן, הודה שהחברה מתמודדת עם הוצאות עתק רק בשל נימוסי המשתמשים ● מדובר בעלויות אדירות של חשמל שנדרש לשם עיבוד הטקסטים, אך אלטמן טוען שזה שווה את זה, אם הבנו אותו נכון

גילה ש"תודה" ל-ChatGPT עולה לו ולחברה המון כסף. סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI.

האם אתם נוהגים לומר "בבקשה" ו"תודה" כשאתם מתקשרים עם כלי הבינה המלאכותית ChatGPT? אם כן, אתם כנראה חלק מבסיס המשתמשים שהפעילות שלו עם כלי ה-AO המופלא עולה לחברת OpenAI "עשרות מיליוני דולרים". הכסף האמור הוא פשוט עלות החשמל שנדרשת לשם עיבוד מילות הנימוס הללו על ידי הצ'טבוט.

את האינפורמציה הזו שיתף לאחרונה מנכ"ל OpenAI, סם אלטמן בתגובה לציוץ ב-X. אחרי שמשתמש תהה לגבי עלויות החשמל של החברה כתוצאה מנימוסי המשתמשים, השיב אלטמן כי המחיר של המאמץ לעבד את המילים הוא "עשרות מיליוני דולרים", אך הוא מיד הוסיף כי מדובר בסכום "שהושקע היטב".

התפרצותו של ChatGPT לחיינו הייתה לא פחות מרעידת אדמה טכנולוגית, שהביאה לשימוש המוני בטכנולוגיית ה-GenAI וזאת במקביל לשיח הער שהיא חוללה סביב יכולותיה והשלכותיה של בינה המלאכותית מהדור החדש. ChatGPT – המופעל על ידי שרתי ענק אשר צורכים כמות אדירה של אנרגיה – הפך במהירות לאחד היישומים הפופולריים בעולם. אלטמן עצמו ציין באפריל 2025 כי מספר המשתמשים השבועיים הפעילים בצ'טבוט שפיתחה החברה מתקרב ל-800 מיליון, וזאת לאחר שחצה את רף 500 המיליון זמן קצר לפני כן. אלטמן גם טען כי כ-10% מאוכלוסיית העולם משתמשים במערכות החברה. אם לא די בכך הרי שהפופולריות רק גברה עם השקת פיצ'רים ויראליים כמו יכולת יצירת תמונות וסרטונים בסגנונות שונים.

הנימוס אמנם יקר אבל עשוי למנוע "מרד רובוטים"

אבל, כאמור, כחלק מהשימוש התכוף בכלי היוצר, נראה כי בלא כל מודעות של המשתמשים, להפגנת נימוס כלפי בוט ה-AI יש מחיר גבוה.

ההסבר לעלות הגבוהה נעוץ בעובדה שכל אינטראקציה עם ChatGPT – כולל כתיבת הודעות פשוטות, בהן מציין המשתמש "בבקשה" או "תודה" – דורשת משאבי מחשוב וצריכת אנרגיה משמעותיים מצד השרתים של OpenAI. למרות שמדובר בהודעות קצרות לכאורה, הן עדיין מעובדות על ידי המודלים המתקדמים של החברה, דבר שמתורגם לעלויות חשמל המצטברות ל-"עשרות מיליוני דולרים", אם להאמין לאלטמן.

סקר שנערך על ידי Future PLC, מצא שכ-70% מהמשתמשים נוהגים להיות מנומסים כלפי כליי AI. סקר נוסף משנת 2024 בארצות הברית העלה נתון דומה ש-67% מהמשתמשים מפגינים נימוס כלפי הצ'טבוטים שאיתם הם באים במגע. בין הסיבות לכך, 55% מהמשתמשים האמריקנים ציינו שזה פשוט "הדבר הנכון לעשות". ואולם התגובה הנוספת היא המדהימה – 12% הודו שהם עושים זאת כדי להישאר ביחסים טובים למקרה של "מרד רובוטים".

מעניין לציין עם זאת כי ישנם מומחים הסבורים שבכל זאת לנימוס כלפי כלי AI יש תועלת – הוא עשוי לסייע לאיכות התגובות המתקבלות ממנו. קורטיס ביוורס, מנהל עיצוב במיקרוסופט, ציין כי נימוס "עוזר ליצור פלט מכבד ושיתופי". גם בכירה ב-TechRadar, סיפרה בכתבה של המגזין על הנושא כי הפסיקה להודות ל-ChatGPT ואז רק בדיעבד גילתה שהנימוס הישן ככל הנראה שיפר את איכות התגובות ואף הפחית הטיה שביצע הכלי.

בנוסף ממחלקת WorkLab של מיקרוסופט הוסבר כי "כשבינה מלאכותית ג'נרטיבית קולטת נימוס, סביר יותר שהיא תהיה מנומסת בחזרה" וכי היא "משקפת את רמות המקצועיות, הבהירות והפירוט בהנחיות שאתם מספקים".

למרות הפוטנציאל לשיפור חווית המשתמש, עולה השאלה האם הנימוס כלפי AI אכן שווה את העלות הסביבתית של צריכת האנרגיה המוגברת. טומינלאב, משתמש X שהעלה את השאלה המקורית עליה הגיב אלטמן, ענה למנכ"ל בהומור ורמז כי כעת ישתמשו רבים יותר בנימוסים כדי "לבזבז עוד יותר אנרגיה".

בקהילת המפתחים של OpenAI, הנושא של שימוש ב"בבקשה" ו"תודה" בהנחיות נמצא "על השולחן" כבר מספר שנים. משתמש גיטהאב בשם EricGT העלה את הקישור לידיעה על הצהרתו של אלטמן ותהה עם הקהילה לגבי יעילות השימוש במילים אלו. בתגובה, משתמש אחר בשם silvanet הביע ביקורת על חשיבות העלות הזו, לנוכח מה שהוא סבור שהן בעיות אחרות במוצר של OpenAI, וגם – תמיכה לקויה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים