קבוצה של עובדי אפל מפצירה בהנהלה: "הפגינו חמלה לפלסטינים"

קרוב ל-300 עובדי אפל בהווה ובעבר פרסמו באחרונה מכתב גלוי הדוחק בהנהגת ענקית הטק לעשות יותר למען הקהילה הפלסטינית ● במכתב שולבו טענות שיש עובדי חברה שקיבלו נזיפות או "פוטרו בטעות" עקב הבעת תמיכה בעזתים

נדרש לבטא תמיכה בפלסטינים. טים קוק, מנכ"ל אפל.

קבוצה של כ-300 עובדי אפל, המכנה את עצמה Apples4Ceasefire, שלחה באחרונה מכתב פתוח להנהגת ענקית הטק, בהובלת המנכ"ל טים קוק, ובו דחיפה שהחברה תתחיל לעשות יותר למען הקהילה הפלסטינית. במכתבם האשימו הפונים את אפל בהענשת עובדים משום שנקטו בעמדה פומבית בנוגע לסכסוך בעזה, זאת בעוד החברה עצמה, לדבריהם, לא מתייחסת כלל למה שמתרחש במלחמת ישראל-חמאס, במובנים של תמיכה בקהילה הפלסטינית.

"מר קוק היקר והמנהיגות הניהולית, אנו, עובדים בהווה ובעבר של אפל, מבקשים להביע את אכזבתנו ואת ההלם שלנו מחוסר האכפתיות וההבנה שהחברה הזו העניקה לקהילה הפלסטינית, לא רק בחו"ל, בסבל בעזה, אלא גם כלפי חברי הצוות שלנו וכל מי שתומך בהם בחנויות ובמשרדים שלנו", כתבו העובדים.

"ב-9 באוקטובר, יומיים לאחר אובדן חייהם של ישראלים חפים מפשע, מיהר מר קוק לשלוח לנו דוא"ל תחת הכותרת 'ישראל', בו אמר לנו מיד ש-'…ליבי יוצא אל הקורבנות, אלה שאיבדו את יקיריהם, וכל האנשים התמימים שסובלים כתוצאה מהאלימות הזו'", המשיכו הכותבים ופירטו. "כיום, לאחר למעלה מ-150 ימים של אלימות נגד חיי פלסטינים חפים מפשע, טרם נשלחה הודעה המביעה אותה דאגה כלפיהם. למעשה, כל מי שהעז להביע תמיכה בעם הפלסטיני בצורת כאפיות, סיכות, צמידים או ביגוד, ספג תגובת נגד בטענה מסווה ל'פגיעה בהתנהלות העסקית' וליצירת 'סביבה מזיקה'. חברי הצוות אפילו פוטרו שלא כדין, בגלל הפגנת סולידריות קטנה זו, בעוד שההנהגה שלנו מתעלמת מהכאב והסבל שעמיתינו לעבודה ובני משפחותיהם מתמודדים עימם בעזה".

המחאה המסוימת כבר פרצה את גבולות ארה"ב. ארגון העובדים של חנויות החברה בבריטניה, UTAW, שיתף את המכתב וציין כי: "אנו, חברי איגוד באפל קמעונאות, תומכים במכתב פתוח זה. אנחנו שואלים את טים קוק ומנהלי אפל מתי יסיימו את השתיקה שלהם במשבר זה".

עובדת פוטרה בגלל שלבשה כאפייה לחנות אפל?

בפודקאסט Palestine in America ('פלסטין באמריקה'), בו השתתפות נציגי הקבוצה, סופר על מדלי לאייבה אספינוזה, עובדת קמעונאית פלסטינית מחנות אפל בלינקולן פארק שבשיקגו, שפוטרה, לפי הטענות, משום שלבשה בגדים ואביזרים שתומכים בפלסטינים במקום עבודתה, כך לפי דיווח של Wired.

על פי הדיווח, העובדת שאלה מספר מנהלי אפל אם זה בסדר ללבוש כאפיה בעבודה, ונאמר לה שאכן הדבר מותר, כל עוד הלוגו של אפל לא יוסתר. אלא שלדבריהם, שבועות מספר לאחר מכן, עמדת אפל השתנתה והמנהלים ביקשו מהעובדת שלא ללבוש יותר את הפריט, והוציאו נגדה מסמך נזיפה משמעתי על כך שהיא מפרה את מדיניות החנות. לבסוף העובדת פוטרה ב-6 במרץ.

בדיווח הודגש כי מסמכים הקשורים לפיטורים לא חשפו את הסיבה הספציפית שהובילה למהלך, אך לעובדת נאמר, לכאורה, כי מעשיה היו "פוליטיים מדי" והזיקו לסביבת העבודה. בשל כך, ב-Apples4Ceasefire מתכננים לערוך בשבת הקרובה הפגנה מחוץ לחנות בלינקולן פארק.

טוענים ששתיקה היא שיתוף פעולה. קבוצת עובדי אפל Apples4Ceasefire.

טוענים ששתיקה היא שיתוף פעולה. קבוצת עובדי אפל Apples4Ceasefire. צילום: Apples4Ceasefire

"לחדש מבחינה חברתית – בדיוק כפי שאנו עושים מבחינה טכנית"

במכתב הפתוח נאמר גם כי אפל נבחרה לאחת החברות הנערצות בעולם, כזו ש"שמה דגש על הכלה ושוויון גזעי", וכי היא "חייבת לעמוד בחזית המשבר ההומניטרי הזה ולחדש מבחינה חברתית – בדיוק כפי שאנו עושים מבחינה טכנית".

הפונים מבקשים מהמנכ"ל קוק ומהמנהלים האחרים "להפסיק את שתיקתכם בנושא מכריע זה, ולהבהיר שחיי פלסטינים חשובים". לדבריהם, התעלמותה של אפל ממה שמתרחש בעזה פירושה שהיא הופכת "יותר לשותפה לרצח העם הנורא הזה".

"אנחנו עובדים כאן כי אנחנו אוהבים את החברה הזו, רוצים לשנות חיים ולהפוך את העולם למקום טוב יותר", צוין בסיכום המכתב. "איך אנחנו יכולים לעשות את זה, כשאנחנו שותקים בנושאים החשובים ביותר?".

יצוין כי כבר במאי 2021 שלחה קבוצה של עובדי החברה – שהם חלק מהאגודה המוסלמית של אפלמכתב פנימי הקורא ל-קוק לפרסם הצהרה התומכת בעם הפלסטיני, שנחתם על ידי כ-1,000 עובדים. במכתב זה הובעה תרעומת על ש-קוק לא גינה את האלימות שהופעלה כלפי הפלסטינים במבצע "שומר החומות".

ולמרות שחלפו מספר שנים ומדובר במלחמה/מבצע אחרים, בשני המכתבים מבקשים בעצם הכותבים את אותו דבר מהחברה ומ-קוק – להכיר בכך ש"מיליוני פלסטינים סובלים כיום תחת כיבוש לא חוקי".

אפל לא הגיבה בינתיים למכתב ולנאמר בו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים