סם אלטמן רמז: הדור הבא של ה-GenAI כבר באופק

מנכ"ל מעבדת ה-AI המצליחה, OpenAI, לא הודיע על השקה של GPT-5 בקיץ - כפי שטענו באחרונה גורמים אנונימיים - אבל הבטיח שמודל שפה גדול חדש יושק השנה, ואפשר שלפניו נראה עוד מוצרים מרתקים מהמעבדה בהובלתו

מה עומד לקרות בעתיד הקרוב ב-OpenAI? מתי ChatGPT ישודרג?

סם אלטמן, המנכ"ל והמייסד השותף של מעבדת הבינה המלאכותית המצליחה OpenAI, סיפק באחרונה רמיזות לגבי עתידם כלי הבינה המלאכותית היוצרת (GenAI) של החברה, אך לא השיב ספציפית לשאלה על מועד השקתו של מודל השפה הגדול (LLM) הבא של החברה – GPT-5 המצופה.

ואולם, על אף שהפרטים והתאריכים הספציפיים נותרו אפופי סודיות בראיון שהעניק המנכ"ל באחרונה לפודקאסט של לקס פרידמן, ניתן היה לשמוע מאלטמן אינדיקציות שמצביעות על כך ש-GPT-5 – אשר מגבה את ChatGPT המגה פופולרי של החברה, כמו גם את CoPilot של מיקרוסופט, שותפתה – יגיע ככל הנראה בקרוב למדי ליידי המשתמשים.

האם באמת יצא בקיץ. והאם בכלל זה יהיה שמו? GPT-5.

האם באמת יצא בקיץ. והאם בכלל זה יהיה שמו? GPT-5. צילום: אילוסטרציה. שאטרסטוק

הטענות: GPT-5 יושק הקיץ – מה נשתנה בו?

באחרונה צצו שמועות רבות על השקה קרובה של GPT-5 כבר בקיץ 2024. כך למשל, שני מקורות אנונימיים ששוחחו עם הביזנס אינסיידר, ושלפי הדיווח כבר בדקו את ביצועי GPT-5, אמנם לא ידעו מתי מועד הגעתו הרשמית של המודל הבא ולא סיפקו תאריך יציאה, אבל הבהירו לאינסיידר כי OpenAI אמורה לשחרר את המודל בקיץ הקרוב, לאחר שתסיים את הסבב האחרון של הבדיקות הפנימיות שלו.

לעומתם, אלטמן עצמו נשאר דיסקרטי ולא מיהר לבשר על מועד ההשקה הרשמי בשיחתו עם פרידמן. למעשה הוא טען שאין לו מושג מתי GPT-5 יגיע, או אם הוא בכלל ייקרא כך. כנשאל על ידי המראיין ישירות על כך ענה אלטמן: "אני לא יודע. זו התשובה הכנה". פרידמן הגיב בציניות ואמר: "הו, זו התשובה הכנה. תמצמץ פעמיים אם זה השנה", ואלטמן השיב בהבטחה: "אנו נשחרר דגם חדש מדהים השנה. אני לא יודע איך נקרא לו".

מדבריו של אלטמן ניכר היה כי הוא מכיר היטב בלחץ לשחרר מוצרי AI חדשים, במיוחד בהתחשב בהתקדמות של המתחרים, כמו ג'מיני 1.5 של גוגל (Google) וקלוד 3.0 של אנטרופיק (Anthropic). אך למרות שלא אישר כי אכן השקת GPT-5 תתרחש בקיץ, כפי שטענו הבודקים, הוא כן גילה של-OpenAI יש עוד "דברים נוספים להשיק ולשפר לפני שהשדרוג הגדול הבא של ChatGPT יתגלגל". לפי הפירושים השונים בתקשורת, אמירה זו מצביעה על כך שייתכן כי נראה תוצרים מרגשים אחרים מ-OpenAI, עוד לפני ש-GPT-5 יושק.

כלי הבינה המלאכותית הג'נרטיבית ChatGPT מבית OpenAI.

כלי הבינה המלאכותית הג'נרטיבית ChatGPT מבית OpenAI. צילום: ShutterStock

GPT-4 "די מבאס" בהשוואה למודל הבא

בכל אופן, לפי אלטמן, ה-LLM הבא של החברה עומד להוות קפיצת מדרגה משמעותית בהשוואה לקודמו, GPT-4. המנכ"ל אפילו הרחיק לכת ואמר ש-GPT-4 "די מבאס" בהשוואה למודל הבא ובכלל לאבולוציה של התחום כולו ולמקום שאליו פני הבינה המלאכותית הג'נרטיבית מועדות.

בנוגע למידת ההתקדמות הטכנולוגית במודל החדש, על פי כלל המדווחים, הפיתוחים שאנו עשויים לראות ב-GPT-5 יכללו מספר שינויים. כך למשל אנו עשויים לקבל:

אינטליגנציה משודרגת – אלטמן הדגיש ש-GPT-5 יהיה "חכם" יותר מ-GPT-4. לדוגמה, הוא יוכל ליישם פתרון בעיות באופן מושכל בהרבה ולהפגין הבנה עמוקה יותר של הקשרי הדברים.

בנוסף, המודל יהיה ככל הנראה בעל אמינות משופרת – לא רק לפי אטלמן, אלא גם על בסיס המידע שדלף, נראה כי GPT-5 עתיד להיות "טוב יותר באופן מהותי" מ-GPT-4, מה שעשוי להצביע על דיוק רב יותר ועל נטייה מופחתת לשגיאות עובדתיות או להזיות.

בנוסף המודל ישודרג ביכולות חדשות – מקור אנונימי טען ש-GPT-5 יכול להשיק סוכני בינה מלאכותית ייעודיים לביצוע משימות ספציפיות. אם אכן כך יהיה, הדבר אמור לפתוח דלתות למגוון רחב יותר של יישומים ל-GenAI וכן לאינטגרציות עם טכנולוגיות אחרות.

"אני לא יודע למה לצפות מ-GPT-5", אמר בשלב מסוים פרידמן לאלטמן. אתה גורם לי להיות עצבני מהתרגשות", המשיך. "מהם כמה מהאתגרים וצווארי הבקבוק הגדולים ביותר שיש להתגבר עליהם בכל מה שלא ידוע איך יקראו לו בסופו של דבר, אבל בוא נקרא לזה GPT-5? פשוט מעניין לשאול. זה בצד המחשוב? זה בצד הטכני?" שאל פרידמן. אלטמן ענה ב-"זה תמיד כל אלה", אך הוסיף בהמשך כי "הדבר ש-OpenAI, אני חושב, עושה ממש טוב… זה למעשה ציטוט מקורי של איליה (סוצקבר – ישראלי לשעבר המכהן כמדען הראשי של OpenAI – ג"פ) שאני הולך לשחוט, אבל זה משהו כמו, "אנחנו מכפילים 200 דברים בסדר גודל בינוני יחד לכדי דבר אחד ענק".

יתעמתו בבית המשפט. אילון מאסק וסם אלטמן, מייסדי OpenAI.

יתעמתו בבית המשפט. אילון מאסק וסם אלטמן, מייסדי OpenAI. צילום: עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה. מקור: garystockbridge617 ו-ויקיפדיה

אלטמן לא מאמין למאסק בנוגע לסיבות לתביעתו

הסודיות סביב GPT-5 מסתבכת עוד יותר כנראה בשל התביעה שהגיש נגד OpenAI ואלטמן מייסדה השותף במקור, אילון מאסק. מאסק טוען ש-OpenAI סטתה מהמשימה המקורית שלה שנקבעה כשנוסדה כעמותה. אימוץ המבנה של ארגון ללא מטרות רווח עם הקמת OpenAI לפני כעשור נבע מכוונת החברה המוצהרת לספק כלי AI לתועלת הציבור, בלי ששיקולים פיננסיים יעמדו מאחוריו. מאסק תבע את החברה בגלל שלבסוף אימצה מודל עסקי, ורקמה שותפות עם מיקרוסופט, שהשקיע בה כ-13 מיליארד דולר עד כה. מאסק הצביע בתביעתו על הסכם היסוד של OpenAI, ששם דגש על טכנולוגיית קוד פתוח והימנעות מרווח פרטי, ועל כך שהכוונות הללו שונו לגמרי בהמשך הדרך, שלא כחוק לטענתו.

בתגובה לכך OpenAI טענה כי המודל הראשוני שלה ללא מטרות רווח הוכח ככזה שאינו בר-קיימא בשל המחקר השאפתני הנדרש בתחום – שיש צורך בכסף גדול כדי לקיים. אלטמן והחברה פרסמו מיילים המצביעים על כך שמאסק עצמו, על אף שתמך בתחילה בעמותה למטרות רווח, הציע בהמשך למזג את OpenAI עם טסלה (Tesla) – חברת המכוניות החשמליות המצליחה, שהיא כמובן חברה עסקית לכל דבר ועניין.

בראיון עם פרידמן, אלטמן המעיט בהתמקדות בתביעה ובסוגיית הקוד הפתוח, אף רמז כי מדובר במחלוקת רחבה יותר לגבי הכיוון של OpenAI. הוא הביע אכזבה מהטקטיקה של מאסק, כולל מההצהרה המקניטה של יזם הטק המטריל, שאם OpenAI תחליף את שמה ל-ClosedAI – הוא יבטל את תביעתו.

"אני חושב שבהחלט יש מקום למודלים של קוד פתוח, במיוחד במודלים קטנים יותר, שאנשים יכולים להפעיל באופן מקומי. אני חושב שיש ביקוש עצום עבורם. לדעתי יהיו כמה מודלים של קוד פתוח, ויהיו כמה מודלים של קוד סגור. זה לא יהיה שונה ממערכות אקולוגיות אחרות בצורה כזו", הסביר אלטמן את עמדתו.

אסטרטגיית הפיתוח של OpenAI

הראיון כולו הדגיש את המודעות של אלטמן לחרדות הרבות המלוות את ההתפתחות המהירה של ה-AI בעידן הנוכחי. אלטמן הכיר בדבריו בצורך בהסתגלות חברתית ובפיתוח אחראי.

"אז מהו, באופן כללי, התהליך לשאלת הבטיחות הגדולה יותר? איך מספקים את השכבה הזו שמגינה על המודל מלעשות דברים מטורפים ומסוכנים?" תהא פרידמן.

אלטמן השיב "אני חושב שיגיע שלב שבו זה בעיקר מה שאנחנו נחשוב עליו, החברה כולה. וזה לא שיש לך צוות בטיחות אחד. זה כמו כששחררנו את GPT-4, זה לקח את כל החברה לחשוב על כל ההיבטים השונים האלה ואיך הם משתלבים זה בזה". ולבסוף הוא הצהיר כי "יותר ויותר מהחברה חושבים על הנושאים האלה כל הזמן".

כששאל פרידמן את המרואיין שלו ישירות "מהם הנזקים השונים שעלולים להיגרם? האם זה ברמה הטכנית או שזה כמעט איומי אבטחה?" ענה אלטמן ש-"זה יכול להיות כל הדברים האלה. כן, התכוונתי לומר שזה יהיו אנשים, שחקנים מטעם מדינה שינסו לגנוב את הדגם".

פרידמן המשיך ושאל: "עד כמה אתה חושב שאנשים, אולי שחקנים ממלכתיים, מנסים, קודם כל, להסתנן ל-OpenAI?" ואלטמן הצהיר: "הם מנסים". אבל כשהמראיין ניסה לברר: "איזה סוג של מבטא יש להם?" הוא נהדף על ידי אלטמן שענה: "אני לא חושב שעלי להיכנס לפרטים נוספים בנקודה זו".

אם לסכם ניתן לומר שהראיון הצביע על כך שמה ש-OpenAI עובדת עליו הוא עניין שהחברה והקברניט שלה מעדיפים להשאיר חשאי. התשובות שסיפק המנכ"ל, שהוא כיום אחת הדמויות הבולטות בתחום ה-AI ספציפית והטק בכלל, כנראה לא שופכות יותר מדי אור על הפיתוחים שעתידים להגיע מהם, אבל בהחלט נשמע שבחברה מכינים תוצרים חדשים, וכנראה מפתיעים במיוחד, שעד שיגיעו יצליחו להשאיר לא רק את פרידמן "עצבני מהתרגשות", אלא גם רבים אחרים בעולם – משתמשים, חברות מתחרות ואפילו ממשלים ומדינות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים