כיצד ישפיע נימבוס על הגופים הפיננסיים?

בפאנל "פיננסים בענן", שנערך במסגרת כנס "נימבוס, Cloud Me In"' הסכימו המשתתפים על כך שנימבוס יאפשר חדשנות לגופים הפיננסיים

אריה רימיני, מנכ"ל שע"ם, זרוע המחשוב של רשות המיסים

"רשות המיסים יושבת על מאגר מטורף של דאטה. אנחנו מדברים על פטה בייטס של מידע שנצבר לאורך השנים, ויש לו ערך עצום, ולא רק לרשות המיסים, אלא גם לגופים אחרים. נימבוס מאפשר כעת את היכולת לשתף את עולמות המידע שבוחרים עם החברים למקצוע, ולאפשר להם לבחון בצורה אינסופית את הדאטה שהצטברה, ולא על חשבוננו, מרמת הסיכום ועד רמת המחקר. זו פלטפורמה שמאפשרת אינסוף מבחינת היקפים ומבחינת עיבוד, וזה פנימה והחוצה". כך אמר אריה רימיני, מנכ"ל שע"ם, זרוע המחשוב של רשות המיסים, בכנס הענק "נימבוס, Cloud Me In" של אנשים ומחשבים, שנערך בסוף השבוע שעבר באולם האירועים אווניו שבקריית שדה התעופה.

הוא אף סיפק דוגמה מדויקת למה שפריסת הענן הממשלתי נימבוס יכולה לקדם מבחינת המשרד שלו, עם שילוב מתבקש של בינה מלאכותית: "במערכות תפעוליות אתה חי בדרך כלל במסגרת של אילוצים, והענן מאפשר לפרוץ את הגבול והמחסום הזה. וזה גם קורה ברמת זמן אמת. חוכמה קטנה לעשות סיכומים בדיעבד. לדוגמה, ניתוח של חשבוניות פיקטיביות שלעיתים קרובות עד עתה – כשקיבלנו את הדיווח זה היה מאוחר מדי, ומדינת ישראל הפסידה מיליארדים, וכעת כל טרנזקציה מעל 25,000 שקלים תגיע מיד לבדיקה, ואנחנו נספק מספר אישור, ואי אפשר בלי מספר האישור להשתמש בה לניכוי, וכך נלחמים בחשבוניות פיקטיביות".

תמי אוחנה, ה-CTO של חברת פורמולה

תמי אוחנה, ה-CTO של חברת פורמולה. צילום: ניב קנטור

רימיני היה אחד המשתתפים בפאנל "פיננסים בענן", שנערך במסגרת הכנס, בהנחיית תמי אוחנה, ה-CTO של חברת פורמולה, ששאלה בין השאר את ה-CTO של בנק ישראל, תומר מזרחי, מה התוכנית של הגוף החשוב הזה לגבי השימוש בנימבוס. "אנחנו רגולטור שמתווה מדיניות וגם מהווה סוג של דוגמה אישית לבנקים האחרים במשק", הוא אמר. "כל ההחלטות בתוך הבנק מתקבלות על סמך המידע שנאסף, והענן מבחינתנו הוא הפלטפורמה למנף את היכולות שלנו לבצע אנליטיקה ממוקדת. לא פחות חשוב הוא, שהפרויקט של נימבוס הביא לכאן את ספקיות הענן הגדולות, וכך אפשר להשתמש כעת בשירותים שלהן ולהעלות חומרים לפי אישור. תחת הכובע הרגולטורי אנחנו צריכים לאפשר יותר טכנולוגיות ענן לבנקים השונים, והתפקיד שלנו זה להוביל וליצור דברים חדשים בענן".

תומר מזרחי, ה-CTO של בנק ישראל.

תומר מזרחי, ה-CTO של בנק ישראל. צילום: ניב קנטור

אילה חכים, מנמ"רית בנק מזרחי-טפחות, התייחסה לשאלה האם היא צופה שבעקבות נימבוס תהיה האצה בשימוש בענן. "המנמ"רים, ואני כאחת מהם, כבר מסתובבים די הרבה זמן סביב האמצעי הזה שנקרא ענן, אבל הוא לא מטרה בפני עצמה. היה סט של פרמטרים שנעזרנו בהם כדי לקבל החלטות לאן להעביר את היישום הבא שאנחנו צריכים, כמו האם זה יביא שינוי רב, הרחקה של משטחי תקיפה, ועוד. נימבוס מביא עוד סט של משתנים שאנחנו, כמנ"מרים, לא יכולים להתעלם מהם, כמו החשיבות שזה קורה כאן בישראל בתוך המדינה", היא ענתה.

אילה חכים, מנמ"רית בנק מזרחי-טפחות.

אילה חכים, מנמ"רית בנק מזרחי-טפחות. צילום: ניב קנטור

לטענתה, נימבוס משפר את הרמה של הדברים שאפשר להעלות לענן, אבל יותר מכך, "זה מביא עושר של אינטגרטורים ומצטרפים חדשים עם תרבות ישראלית, שמשתמשים ומבינים את השפה הנכונה שלנו, ובאופן שאינו משתמע לשתי פנים, ויש לכך חשיבות רבה. אנו מרגישים קצת יותר ביטחון לקחת את מה שהענן מציע בזכות זה. דבר נוסף הוא, שיש לגופים הממשלתיים עושר של צרכים שיצטרכו לקבל מענה, וברגע שיקבלו אותו, מי שיהיה בנימבוס יוכל לצרוך אותם", היא הוסיפה.

מירי שלום, מנהלת מחלקת הנדסת תוכנה באגף המחשוב של בנק הפועלים סיפרה כי הבנק כבר משקיע שנים רבות בהמרה טכנולוגית ודיגיטלית. "כבר הכנסנו מודרניזציה עמוקה למערכות הליבה, ובראייה ארוכת הטווח באסטרטגיה של בנק הפועלים, הענן תמיד היה חלק מזה. פיתחנו כלים בחזית הטכנולוגיה, בנינו מודל הפעלה חדש, פיתחנו ארכיטקטורה טבעית לענן, וזה משהו שצריכים לעשות בין כה וכה, ואנחנו משקיעים בזה בשנים האחרונות", אמרה בתשובה לשאלה מה הערך שרואה הבנק בנימבוס לקידום היישומים בענן.

מירי שלום, מנהלת מחלקת הנדסת תוכנה באגף המחשוב של בנק הפועלים

מירי שלום, מנהלת מחלקת הנדסת תוכנה באגף המחשוב של בנק הפועלים. צילום: ניב קנטור

היא ציינה, שהבנק התחיל את התהליך עוד לפני שהרגולציה אפשרה להעביר מערכות ליבה לענן. " אז הקמנו ענן פנימי, אבל בראייה לטווח ארוך המעבר לענן הציבורי חשוב מאוד, כי הייתה הבנה, שעושר השירותים והיכולות נמצאים שם. השינוי ברגולציה ופרויקט נימבוס היו קטליזטורים להאצת המעבר לענן הציבורי, כולל בהיבטים תפעוליים, שיש שירותים כאן בארץ ולא צריך לצאת לחו"ל, וזה  גם יוביל אקו-סיסטם של ספקי שירותים, שמציעים ערך עסקי חדש וחדשנות".

משה מורגנשטרן, משנה למנכ"ל וסמנכ"ל מערכות מידע במגדל, נדרש לשאלה האם נימבוס עוזר להגביר את קצב ההמרה הדיגיטלית והעלייה לענן, וענה כי, "זה לא סוד שאנחנו רוצים להיות ארגון שמאמץ חדשנות מוצרים וטכנולוגיה בצורה מהירה לטובת החברה והלקוחות. מכיוון שכך, אי אפשר שלא לעשות את זה בענן, לחדשנות חיצונית וגם פנימית. מה שנימבוס עושה לנו הוא לחולל דברים עם פתרונות ואנשים טובים, וככל שהתעשייה מאמצת את הענן יש יותר מומחים ויותר ידע ויכולות, כי אי אפשר לעשות ענן כמו שעבדו באופן מקומי – וזו טעות נפוצה. זה לא עובד פשוט להעתיק לענן, ונימבוס מקדם את זה, מספק את היכולת לעשות את הדברים כמו שצריך בענן".

משה מורגנשטרן, משנה למנכ"ל וסמנכ"ל מערכות מידע במגדל

משה מורגנשטרן, משנה למנכ"ל וסמנכ"ל מערכות מידע במגדל. צילום: ניב קנטור

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים