דרישה מ-מטא: "שפרי מעקב והסרת הכחשת שואה בפייסבוק ובאינסטגרם"

המועצה המפקחת על מטא - גוף בלתי תלוי המפקח על החלטות ניהול התוכן בחברה - פרסמה קריאה מחודשת לענקית הטק לעדכן את גישתה למעקב אחרי תוכן מכחיש שואה ולמאבק בו, וזאת אחרי פוסט החשוד ככזה שלא הוסר שנים

מאפשרת, לכאורה, להכחשת שואה להופיע בפלטפורמות שלה. מטא.

השבוע הודיעה המועצה המפקחת על מטא (Meta Oversight Board) – גוף עצמאי המפקח על ניהול התוכן בפייסבוק ובאינסטגרם – לענקית הרשתות החברתיות, כי עליה לחדד את מאבקה בהכחשת שואה בשירותיה, וקראה למטא לחדש את המעקב והאכיפה שלה אחר תוכן מזיק שכזה. הקריאה הזו לפעולת ניטור וסינון תכנים אינטנסיבית ומוקפדת יותר, הגיעה על רקע החששות הגוברים לגבי הפצת תוכן אנטישמי במדיה החברתית בכלל, וכן לנוכח השכיחות והמנעד של עיוות השואה וזכרה ספציפית בפלטפורמות שבבעלות מטא.

מאחורי הדחיפות להתערבות זו עומד שילוב של גורמים שונים, אך במיוחד ליבוי היצרים והשנאות שהודגש שבעתיים מאז אירועי שבת הדמים של ה-7 באוקטובר ומלחמת ישראל-חמאס שפרצה אחריהם.

המם מכחיש השואה נשאר באינסטגרם למרות התלונות

להחלטה קדמה התערבות של המועצה, מוקדם יותר השבוע, עקב בחירתה של מטא לשאיר פוסט מכחיש שואה באינסטגרם. הגוף האחראי על הפיקוח החיצוני צידד בערעור של משתמש אינסטגרם בנוגע לפוסט, שהכיל רשימה של עובדות כוזבות על השואה – שבסאבטקסט שלהן מרמזות על הכחשת שואה.

הפוסט המדובר, שפורסם כבר בספטמבר 2020 באינסטגרם – חודש לפני ש-מטא עדכנה את הנחיות דיבור השנאה שלה, שאסור יהיה במפורש לבצע הכחשת שואה בפלטפורמות שבבעלותה. במם הופיעו דמותו של סקווידוויד, מהסדרה המצוירת בובספוג, ולצידה טענות שווא בנושא השואה שנשתלו בו בבועת דיבור, שכותרתה "עובדות מהנות על השואה". הטענות הללו הטילו ספק במספר קורבנות השואה ובכך שבאושוויץ פעלו בכלל משרפות – אבל למרות זאת, ועל אף התלונות נגדו, מטא אפשרה לפרסום להישאר באינסטגרם שלה.

מטא הורידה את הפרסום רק באוגוסט האחרון, לאחר שהדירקטוריון שלה הודיע כי בחר לערוך בדיקה סביב הפרשה והפוסט המסוים.

לפי הדיווחים, אחרי שהמועצה המפקחת ערכה בדיקה ראשונית באותו עניין, והתגלה כי מטא הותירה תוכן זה על כנו, היא התקוממה על הדבר, אך במטא דיווחו כי "לאחר בדיקה נוספת, קבענו שהתוכן אכן הפר את המדיניות שלנו בנושא דברי שטנה, כפי שנקבע בתקני הקהילה של פייסבוק ובהנחיות הקהילה של אינסטגרם, והוא הושאר בטעות. לכן הסרנו את התוכן".

הפוסט המדובר, כך לפי דיווח ב-The Hill, ספג שישה דיווחים למטא בגין דברי השטנה שבו, כשארבעה מהם נעשו לפני עדכון המדיניות לאסור הכחשת שואה. שניים מתוך ששת הדיווחים הובילו לביקורות אנושיות, והאחרים נבדקו על ידי מנגנון אוטומטי והוערכו כלא מפרים את מדיניות החברה. יצוין כי הבדיקה האוטומטית של תוכן שדווח כמפר מדיניות הונהגה על ידי מטא כחלק מנהלי חירום שיישמה בתקופת הקורונה.

עקב הפרשה הזו בחרה המועצה להדגיש את מנגנוני הזיהוי וההסרה הבלתי נאותים של מטא, וטענה כי ההחלטה המסוימת, בצירוף מקרים קודמים של הכחשת שואה בפלטפורמה, חשפו נקודות תורפה במערכת ניהול התוכן של מטא, שמצריכות ממנה חידוד והשחזת הנהלים שלה בנושא הטעון.

האנטישמיות הגואה והמלצות מועצת הפיקוח

החששות לגבי אנטישמיות אונליין, כולל תופעות של הכחשת השואה, גברו באחרונה לנוכח הזעם של רבים בעולם על פעולות התקיפה של צה"ל בעזה. ולא מדובר על חששות בעלמא, מחקרים שונים הוכיחו כי אכן נרשמה עלייה בדיבור שנאה כלפי יהודים באינטרנט באופן גורף, ושפלטפורמות כמו פייסבוק ואינסטגרם הפכו לכר גידול לתוכן מהסוג המסוים.

בשלהי נובמבר האחרון טענה הליגה נגד השמצה (ADL) כנגד כלל הפלטפורמות החברתיות כי הן "לא רק מארחות קבוצות שנאה שמפרות את המדיניות שלהן, אלא לפעמים עוזרות לקבוצות אלו לייצר זרמי הכנסה, כדי לתמוך בתנועותיהן". הליגה המשיכה וכתבה אז בבלוג שלה כי בהתבסס על הממצאים שלה, היא ממליצה לתעשייה ולממשלה "לחייב חברות טק לאכוף ביעילות מדיניות קיימת נגד שנאה וקיצוניות, בשקיפות, בשוויון ובקנה מידה נרחב". היא הוסיפה וציינה כי "חברות טכנולוגיה צריכות לחזק ולאכוף בחוזקה מדיניות האוסרת קישורים יוצאים לאתרי שנאה של קבוצות". כמו כן הדגישה ה-ADL כי הממשלה צריכה לחייב שקיפות בכל הנוגע למדיניות תוכן ואכיפה.

הליגה התווה צעדים ספציפיים עבור מטא לשיפור גישתה להכחשת שואה ובהם תביעה להטמעת מערכת מעקב ייעודית. "מטא צריכה ליצור מערכת חזקה לניטור וסיווג תוכן הקשור להכחשת שואה, המאפשרת ניתוח וזיהוי טוב יותר של מגמות", כתבה הליגה. בנוסף ציינה אז כי על מטא לשפר את ניהול התוכן שלה, ושהחברה צריכה להשקיע באלגוריתמים משופרים ובתהליכי סקירה אנושית, כדי לזהות ולהסיר תוכן הכחשת שואה בצורה יעילה יותר".


כעת, ועקב הודעת המועצה המפקחת על מטא, כתבה הליגה נגד השמצה בחשבון ה-X שלה: "אנחנו שמחים לראות שמועצת הפיקוח של החברה תומכת בעמדה שלנו שמטא חייבת לעשות יותר כדי להילחם בהכחשת השואה ובעיוותים בפלטפורמות שלה, כגון חידוד האלגוריתמים והתהליכים שלה כדי להפחית את הסיכוי לטעויות ולשפר את השקיפות בנוגע לאכיפה".

מטא לא פרסמה תגובה רשמית להמלצות מועצת הפיקוח שלה. עם זאת, מארק צוקרברג, המייסד והמנכ"ל היהודי של החברה, הכיר בעבר בחשיבות המאבק בהכחשת השואה, והצהיר ב-2020: "יש לנו מדיניות ברורה נגד דברי שטנה, וזה כולל הכחשת השואה". אלא שהכרזות לחוד ומצאות לחוד.

קריאתה של מועצת הפיקוח לפעולה בנושא הספציפי של הכחשת השואה בשירותי החברה היא צעד ראשון וקריטי לקראת הטלת אחריות על מטא בגין תפקידה במאבק בהכחשת השואה באינטרנט. כעת נותר להמתין ולגלות האם החברה וצוקרברג יבחרו ליישם את הצעדים המומלצים, והאם יעשו זאת ביעילות. עם זאת, התערבות המועצה במקרה זה מעבירה מסר ברור: המאבק נגד דברי שטנה מקוונים, במיוחד בנוגע לשואה, חייב להיות בראש סדר העדיפויות של כלל פלטפורמות המדיה החברתיות, שמטא היא הבעלים של כמה מהבולטות שבהן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים