ישראלי נעצר בארה"ב: מכר טכנולוגיה רגישה לרוסיה

העצור, איליה קאהן, הוא הבעלים של החברות האמריקניות Senesys, ו-Sensor Design Assn, העוסקות ביצירת מיקרו-שבבים ותוכנות אבטחה בין השאר עבור תעופה צבאית וציוד חלל, והוא נחשד שמכר תוצרים אלו לצבא הרוסי

נעצר בארה"ב בחשד לייצוא לא חוקי לרוסיה. איש עסקים ישראלי-רוסי-אמריקני.

באחרונה נתפס ונעצר בלוס אנג'לס איש עסקים החשוד שמכר טכנולוגיית אבטחה רגישה לרוסיה. לחשוד, איליה (יאשה) קאהן, בן ה-66, יש קשר ישראלי, משום שהוא בעל אזרחות הן בארצות הברית, הן ברוסיה והן בישראל. קאהן, שמחזיק בתים בברוקלין, בניו יורק ובלוס אנג'לס, מעורב, כך לטענת רשויות אכיפת החוק האמריקניות, במבצע ארוך שנים לייצוא בלתי חוקי של טכנולוגיה רגישה מארה"ב למפעל המזוהה עם הצבא הרוסי.

קאהן הוא הבעלים של שתי חברות: Senesys – שבסיסה בקליפורניה, ו-Sensor Design Assn – הפועלת מניו יורק. חברות אלה עוסקות ביצירת תוכנות אבטחה ושבבי סיליקון, בין השאר עבור תעופה צבאית וציוד חלל. התובעים הפדרליים טוענים נגדו כי שתי החברות של קאהן הן למעשה ישות אחת שייצאה יותר מ-290,000 שבבי מיקרו-אלקטרוניקה ופריטים אחרים מארה"ב לרוסיה בין השנים 2017 ל-2023. לאור אזרחותו הישראלית של קאהן והאופי הגלובלי של פעילותו, לכאורה, הפרשה כולה מקרינה גם על קשרי ישראל-ארה"ב.

קאהן, על פי הדיווחים, שיתף פעולה עם חברת מוליכים למחצה רוסית ששמה אלוויס (Joint Stock Company Research and Development Center Elvees), שנגדה הפעיל הממשל האמריקני סנקציות בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה בפברואר 2022. לפי הדיוחים במדיה האמריקנית, אין זה סוד כי אלוויס מילאה תפקיד מרכזי בתמיכה בצבא הרוסי.

הפרות הסנקציות וסיוע למעצמות עוינות – איום על הביטחון הלאומי

רישומים פיננסיים חושפים שהעסקים של קאהן קיבלו יותר מ-37 מיליון דולר מ-אלוויס והישויות הקשורות אליה בין 2012 ל-2022, כולל יותר מ-2.1 מיליון דולר ב-2021 וב-2022 בלבד. קאהן עומד כעת בפני אישומים של קשירת קשר להפרת חוק הרפורמה בבקרת היצוא, המסדיר יצוא של סחורות, טכנולוגיה ותוכנה אל גופים צבאיים פוטנציאליים.

התובעים טוענים כי קאהן ייצא מיקרו-בקרים מתוצרת ארה"ב אל אלוויס שברוסיה ב-2019, וכן ציוד אחר ב-2022, ועשה זאת באמצעות חברת שילוח מהונג קונג – כשכל פועלו זה בוצע ללא הרישיונות הנדרשים מטעם ממשלת ארה"ב. ציוד זה כלל בקרי ממשק רשת ומשדרי תדרי רדיו, שהיצוא שלהם מוגבל למטרות ביטחון לאומי ולוחמה בטרור. קאהן מואשם גם במספר פעולות אחרות לסיוע לאלוויס, כולל הסדרת המשך קבלת מוליכים למחצה שיוצרו בטייוואן לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה, משלוח פריטים אלה באופן לא חוקי מטייוואן לארה"ב ולאחר מכן לרוסיה, אחרי שהחברה הטייוואנית סירבה לשלוח את המוליכים למחצה ישירות לרוסיה בעצמה.

משרד המשפטים האמריקני הזהיר כי הפרות של הסנקציות של ארה"ב וחוקי בקרת יצוא המסייעים לרוסיה ולמעצמות עוינות אחרות מהוות איום על הביטחון הלאומי.

אם יורשע, קאהן צפוי לעמוד בפני עונש מקסימלי של 20 שנות מאסר. הופעתו בבית המשפט לוס אנג'לס נקבעה ליום ה' הקרוב. נמשיך לעקוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים