קרן המטבע הבינ"ל: 40% מהמשרות ישתנו או ייפגעו מהשפעת ה-AI

כניסתה הדרמטית של ה-GenAI לחיינו השנה היא אחד הנושאים הבולטים שמעסיקים את מנהלי החברות בעולם כיום, כמו גם השלכות משבר האקלים והשינויים שהוא מייצר וייצר, כך לפי תוצאות שני מחקרים עדכניים, שפורסמו השבוע

השינויים שצפוים מהם לעסקים - דרמטיים. משבר האקלים והבינה המלאכותית היוצרת.

שני מחקרים עדכניים, שפורסמו השבוע, מציירים תמונה מובהקת של דאגה בחברות לנוכח שלל שינויים גלובליים דומיננטיים – בעיקר עקב כניסת ה-AI היוצרת לפעולה מסיבית והשלכות משבר האקלים הגלובלי.

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) שחררה את דו"ח היציבות הפיננסית העולמית שלה לשנת 2024, ובממצאיו היא מסמנת את הפוטנציאל המשבש של הבינה המלאכותית היוצרת (GenAI). במקביל אליה סקר המנכ"לים העולמי ה-27 של PwC חושף מחשבה רווחת ולא מאוד אופטימית בקרב מנהלים בכירים לגבי עתיד החברות שלהם מול שיבושי הבינה המלאכותית ושינויי האקלים.

דו"ח קרן המטבע הבינלאומית, שכותרתו "Gen-AI: בינה מלאכותית ועתיד העבודה", מעריך שכ-40% מהעסקים בעולם יושפעו באופן משמעותי מה-AI ב-15 השנים הבאות. לפי סיכום המסקנות שפרסמה הקרן, לבינה מלאכותית היוצרת יש פוטנציאל לעצב מחדש את הכלכלה העולמית, במיוחד בתחום שוקי העבודה והיצע המשרות הכללי. בנוסף מעריכים בקרן כי 40% מהמשרות ישתנו או יפגעו מהשפעת ה-AI עליהם, ושזו גם תחמיר את אי השוויון בתעסוקה במשק העולמי כולו.

על פי הממצאים, בכלכלות מתקדמות יחוו הן את היתרונות והן את המלכודות של ה-AI מוקדם יותר מאשר בשווקים מתעוררים ובכלכלות מתפתחות, בעיקר בשל מבנה התעסוקה בכלכלות המתקדמות, המתמקד בתפקידים עתירי קוגניטיביות.

עוד נמצא כי ישנם כמה דפוסים עקביים הנוגעים לחשיפה לבינה מלאכותית, כאשר נשים ואנשים בעלי השכלה של יותר מ-12 שנות לימוד הם מי שיהיו חשופים יותר לתחום, ולפיכך מוכנים יותר להפיק יתרונות מהבינה המלאכותית. במקביל, עובדים מבוגרים עלולים להסתגל פחות לטכנולוגיה החדשה.

הדו"ח חשף, כאמור, שאי השוויון בעבודה צפוי לגדול, וספציפית קבע בנוגע לפערי הכנסה שאם ההשלמה בין בינה מלאכותית לעובדים בעלי הכנסה גבוהה תהיה חזקה, המצב אף יגדיל את אי השוויון הכלכלי בין עשירים לעניים. עם זאת, אם העליות בפריון העובדים יגדלו מספיק, רמות ההכנסה יכולות לעלות עבור רוב העובדים.

אנשי הקרן ציינו כי "בנוף מתפתח זה, כלכלות מתקדמות ושווקים מתפתחים מפותחים יותר צריכים להתמקד בשדרוג מסגרות רגולטוריות ובתמיכה בהקצאת עבודה מחדש, תוך שמירה על אלו שנפגעו לרעה (מהשינויים – ג"פ)". עוד הוסיפו החוקרים כי "שווקים מתעוררים וכלכלות מתפתחות צריכים לתת עדיפות לפיתוח תשתית דיגיטלית ומיומנויות דיגיטליות".

קרן המטבע העולמית: בינה מלאכותית תשנה את הכלכלה העולמית.

קרן המטבע העולמית: בינה מלאכותית תשנה את הכלכלה העולמית. צילום: IMF

דאגה גורפת בסקר המנכ"לים השנתי של PwC

במקביל, מתוצאות סקר המנכ"לים השנתי של PwC, שהתבססו על מענה של יותר מ-4,700 מנכ"לים מרחבי העולם – ושפורסם אתמול (ב') במפגש השנתי של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שוויץ – עולה תמונה של חרדה המאפיינת את מנהלי החברות.

מספר מדהים של 97% מהמנכ"לים המשיבים, המייצגים חברות על פני מגזרים שונים וגיאוגרפיות שונות, הודו כי כבר נקטו בצעדים "להמציא מחדש" את העסקים שלהם בחמש השנים האחרונות. הכוחות שהניעו את הצורך הזה בהמצאה מחדש של העסק הם: שינויי אקלים ושיבוש טכנולוגי, במיוחד זה שהביאה איתה הבינה המלאכותית הג'נרטיבית, ואלו גם הנושאים שצוינו כמניעי הדאגות הדוחקות ביותר בעיני המנהלים הבכירים כיום.

בדיווח שפרסמו ב-PwC אודות ממצאי הסקר שלהם – שהמשיבים לו מוצאם מ-105 מדינות וטריטוריות ושנערך בין ה-2 באוקטובר עד ה-10 בנובמבר 2023 – תחת הכותרת "משגשגים בעידן של המצאות מחדש מתמשכות", ניכר כי מנכ"לים נאבקים בכוח הטרנספורמטיבי של ה-AI, ומשתדלים לשרוד לצידו ולמנף אותו, אך חוששים במיוחד להמשך קיום העסק שהם מובילים.

בוב מוריץ, יו"ר PwC Global, ניסח את הדברים באופן ישיר וצוטט בהצהרה כאומר: "בין אם מדובר בהאצת השקת הבינה המלאכותית הג'נרטיבית או בבניית העסק שלהם כדי להתמודד עם האתגרים וההזדמנויות של השינוי האקלימי – זו שנה של שינוי".

ממצאי סקר PwC

ממצאי סקר PwC צילום: PwC

50% מהמשיבים ענו שהם רואים גם ש-GenAI משפיעה על העבודה שלהם, במובן של איום על משרתם. חששות אלו שמבטאים בסקר גורמים בדרגים הגבוהים ביותר, מדגישים את השיבוש המתפשט שבינה מלאכותית מייצרת ועוד עתידה לייצר.

בנוגע לסוגיית האקלים, המשיבים סבורים כי 55% מהתמ"ג העולמי – אשר שווה ערך לכ-58 טריליון דולר – תלויים במידה בינונית או גבוהה בטבע, כך לפי PwC. מדובר במענה לא מעט פסימי ופטליסטי, או לפחות זהו הרושם שנוצר מעיון במסקנות.

עם זאת, אם להציג גם מעט אופטימיות שהתבטאה בתשובות שהתקבלו – הסקר של PwC מצא גם כי 68% מהמנכ"לים, במיוחד בארה"ב, צופים שה-GenAI תגביר משמעותית את פרודוקטיביות העובדים במהלך השנה הבאה. 

בנוסף, מבין המנהלים שנסקרו, 38% היו אופטימיים לגבי חוזק המשק כעת, לעומת 18% בלבד בשנה שעברה, אז היה העולם שקוע באינפלציה גבוהה, צמיחה חלשה, עליית ריביות וכדומה.

ממצאי סקר PwC

ממצאי סקר PwC צילום: PwC

דורון סדן, השותף המנהל של PwC Israel: "סקר המנכ"לים השנתי שלנו משקף כמה התפתחויות מעניינות הקשורות לתפישת המנכ"לים את שיפור המגמה של הכלכלה העולמית ורמות האינפלציה. בעיקר, ניתן להבין שמנכ"לי החברות אופטימיים יותר מאשר בשנה שעברה, אך עדיין חוששים ואינם משדרים אופטימיות אמיתית. כמו כן, נושאים מהותיים כגון בינה מלאכותית, סייבר, אקלים ממשיכים להעסיק את המנכ"לים, הן מהצורך להמשיך לאמץ ולפתח את הטכנולוגיות הבאות והן גם מבחינת האתגרים העסקיים, כלכליים וחברתיים הטמונים בהם.

לצערי, גם האופטימיות הזהירה (מאוד) שמתחילה להתפתח בעולם אינה מקבלת ביטוי בארץ. הכלכלה הישראלית אמנם מושפעת ממגמות גלובליות, אך בתקופה זו של מלחמה, שקדמו לה אתגרים פוליטיים ואי יציבות כלכלית, לא ניתן עדיין לזהות את תהליך ההתאוששות. לצד האמור, אני רוצה להצביע על נקודת האור והיא החוסן, העוצמה וההתגייסות חסרת התקדים של החברה האזרחית. בנוסף, ניסיון העבר מעיד כי תקופות שלאחר המלחמה מאופיינות בצמיחה כלכלית, בעיקר בזכות תיעדוף נכון של ממשלות כגון השקעות נכונות בתשתיות וכדומה. במידה שהממשלה תשכיל לבצע השקעות מוטות צמיחה, נהיה צפויים לתחילתו של תהליך התאוששות ארוך טווח, גם אם צמיחה, כאמור, תקח זמן". לסיום הוסיף סדן ואמר: "אני רוצה לנצל במה זו על מנת לקרוא Bring Them Home!".

תוצאותיהם של שני הסקרים/המחקרים הללו מציירות תמונת לייב של עולם עסקי שניצב למול דרמה טכנולוגית, לפחות בכל האמור בשינויים מהותיים במצב הקיים. אלא שבעוד שהבינה המלאכותית עתידה, תיאורתית, להביא איתה יתרונות כלכליים אדירים, ההפצה הלא אחידה שלה מאיימת גם בטלטלות משמעותיות המרתיעות רבים מקברניטי הטק ברחבי העולם.

אם מוסיפים לכך את ההשפעה הלא ברורה ולא מוחשית לחלוטין של שינויי האקלים על עסקים בתחומים השונים, ואת הצורך בהמצאה מחדש של היעד ואופיין של חברות רבות בגללם – הדבר הופך לעניין שיכול ממש להוות איום קיומי על עסקים רבים.

בצומת הדרכים הזה, נשאלת השאלה האם עסקים יסתגלו ואכן ישגשגו מול אתגרי הבינה המלאכותית והאקלים החדשים, או שהם יוכנעו על ידי רוחות השינוי. התשובה, כך נראה, תהיה תלויה בהצלחת חברות ומנכ"לים לאמץ חדשנות, לתעדף קיימות, והכי חשוב, לנווט במים הבלתי מוכרים של הטרנספורמציה המונעת על ידי הבינה המלאכותית בזריזות ובתוך אמונה בעתיד חדש וראיית הנולד באופן חיובי ואופטימי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים