עם פתיחת 2024: גל של פיטורים בענקיות היי-טק

גוגל ואמזון יזמו באחרונה סבבי פיטורים חדשים, ובכך סיפקו חיזוקים לחששות שמגמת הקיצוץ במשרות צפויה להוסיף ולפגוע גם השנה בעובדים בכל רחבי העולם

הרבה פיטורים בהיי-טק בזמן המלחמה.

השנה החדשה רק החלה, אבל כבר אפשר להתרשם שהיא לא מביאה איתה הרבה עידוד לעובדי המגזר הטכנולוגי, וזאת אחרי שענקיות טק מובילות, ביניהן אמזון ו-גוגל, כבר הספיקו להוציא אל הפועל סבבי פיטורים טריים חדשים. כידוע, גל הקיצוצים הנרחב במשרות טכנולוגיות החל ב-2022, עם שוך תקופת הקורונה, כשחברות רבות החלו להיפטר מ"עודף" כוח האדם שלהן, במטרה לייעל את עצמן ולהשיג מצב של פחות הוצאות בתקופות שבהן ההכנסות התכווצו עקב המיתון של פוסט המגיפה.

מאז, מצאו עצמם רבבות עובדי טק בכל רחבי תבל מחוסרי עבודה, אבל עדיין התחום כולו נראה כמקווה להתאוששות מהירה בגיוסים. עם זאת 2024 שרק החלה כבר מסתמנת כהרבה פחות מבשרת טובות משקיווינו – מאז כניסת השנה החדשה לפני שבועיים בלבד, עשרות חברות עולמיות כבר צמצמו את מצבת עובדיהן, ומטריד יותר, בין המפטרות יש כמה חברות ענק עוצמתיות ומוכרות, בהן נכללות סיטריקס, אמזון, אינסטגרם, גוגל, טוויץ', ו-וים, בין השאר.

מגמה מתמשכת שכבר ניכרת עם פתיחת 2024. פיטורי עובדי טק.

מגמה מתמשכת שכבר ניכרת עם פתיחת 2024. פיטורי עובדי טק. צילום: עיבוד ממוחשב ללכידת מסך מאתר layoffs.fyi

מתחילת 2024: 7,528 מפוטרים ב-46 חברות טכנולוגיה

לפי הנתונים באתר layoffs.fyi, העוקב אחרי מצב התעסוקה העולמית בהיי-טק, מאז תחילת 2024 פוטרו כבר 7,528 מועסקיהן של 46 חברות טכנולוגיה.

אם לפרט, באמזון בחרו באחרונה לבצע קיצוצים באגפי הקולנוע והטלוויזיה של החברה, כשאולפני MGM ו-Prime Video ספגו את הקיצוצים, אשר היקפם המדויק לא דווח. טוויץ', ענקית הסטרימינג בשידור חי, השילה מעליה גם היא 500 משרות שמייצגות נפח של 35% מעובדיה, וזאת לאחר שנה של עזיבות מנהלים. בסיטריקס פוטרו כ-12% מכלל העובדים, אך מספר המפוטרים המדויק לא דווח. ב-אינסטגרם של מטא אמרו שלום והלכו הביתה 60 עובדים מראשית ינואר. וים הייתה החברה האחרונה שפיטרה, ונפרדה מ-300 עובדים בסבב שהוציאה לפועל ביום ו' האחרון. 

גם מעובדי גוגל הענקית לא נחסכו, כאמור, חוויות הפיטורים – החברה ממאונטיין וויו "גזרה" נתח שמן של כאלף מכלל מועסקיה, ועשתה זאת בכל צוותי ההנדסה, החומרה וה-Google Assistant הליבתיים שלה. יצוין כי גוגל העוצמתית, המתמקדת כיום ובגדול בתחום הבינה המלאכותית, נמצאת במשימה מתמשכת של קיצוץ עלויות תחת שרביטו של המנכ"ל שלה סונדר פיצ'אי, וכבר פיטרה כ-12,000 עובדים בשנת 2023 בלבד.

בכלל, 2023 הייתה, כזכור, שנה עגומה לתעסוקה הטכנולוגית. אתר Layoffs.fyi, העוקב אחרי תופעת הפיטורים בתעשייה, תיעד למעלה מ-250,000 משרות שפשוט התפיידו, וזאת לאחר שחברות רבות, שהקדישו את עצמן למסעות גיוס במהלך הפריחה הטכנולוגית של 2021 ו-2022, נאלצו להסתגל למציאות המשתנה בשוק. גוגל ואמזון הדגימו מצוין את המגמה הזו ב-2023, וממשיכות בכך כעת בקיצוצים הנוספים ממש עם תחילת 2024. שתי החברות מנמקות ומצדיקות את מהלכיהן אלו כהכרחיים ל"יעילות", ל"שינויים ארגוניים" ול"צמיחה בת קיימא לטווח ארוך". עם זאת, איגוד עובדי אלפבית מצייר תמונה אחרת, ומביע טענות כנגד הפיטורים האחרונים בחברה ונחיצותם. לעת עתה לא ידוע כמה מבין מפוטרי גוגל ואמזון הם עובדים ישראליים.

יצוין כי החברה הישראלית הראשונה לפטר השנה היא אורקה סקיוריטי, שפיטרה 60 עובדים, שהם כ-15% מכלל עובדי החברה; אחריה נרשמו גם בין השאר פיטורים בחברות הישראליות פלייטיקה, שנפרדה מ-300 עובדים שמהווים 10% מכלל מועסקיה; 888 שלא דווח על היקף הפיטורים בה; כמו גם טריגו, שפיטרה 30 מעובדיה (15%).

גל הפיטורים המתמשך מטיל צל על מגזר הטכנולוגיה, ומעלה חששות לגבי הביטחון התעסוקתי העתידי של עובדי הטק בעולם ובארץ, כמו גם מהמחיר של מגמת הרה-ארגון בחברות, כשכבר ניכר כי למרבה הצער 2024 לא צפויה להיות שנה של צמיחה ולבלוב בתעסוקה הטכנולוגית.

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אחד

    אם הרבה מפוטרים מהיי טק אז למה הרבה רוצים להיות בהיי טק?

  2. כלכלן

    אתם התבלבלתם, זה נקרא המשך דעיכה.

  3. יעקב ק

    כמה שיותר פיטורים ככה פחות מפגינים בקפלן כן ירבו

אירועים קרובים