"מצב ההיי-טק בכי רע; יש להניף דגל שחור"

"על ועדת המדע והטכנולוגיה ליזום פעולה אקטיבית, כדי שכבר בתקציב 2024 הממשלה תיתן מענה למצוקות של ההיי-טק", אמרה ח"כ אפרת רייטן בדיון בוועדה, שהתקיים היום (ב')

ח"כ אפרת רייטן.

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שבראשה עומד ח"כ איימן עודה (הרשימה המשותפת), קיימה היום (ב') דיון על השפעת המלחמה על ענף ההיי-טק. בוועדה הוצגו נתונים מכמה מחקרים – של מכון SNPI, רשות החדשנות ומשרד הכלכלה. כולם הצביעו על כך שיש פגיעה בהיי-טק בעקבות המלחמה, ושהיא המשך לפגיעה שהייתה בו לאורך רוב 2023, בעקבות המהפכה המשפטית.

הנתונים, שהוצגו על ידי מרכז המחקר של הכנסת, מעידים על מצבו העגום של הענף. אחד מהם מראה שהיקפי ההשקעות והגיוסים בהיי-טק הישראלי צנחו ב-75%.

ח"כ אפרת רייטן (העבודה) אמרה בדיון כי "אני מודאגת מהנתונים שהוצגו. מצב ההיי-טק בעקבות המלחמה הוא בכי רע, וצריך להניף דגל שחור". לדבריה, "אנחנו במצב חסר תקדים, אחרי שני אירועים מטורפים שהשפיעו על הענף, בגלל פעולות הממשלה, ולכן, על הוועדה ליזום פעולה אקטיבית, כדי שכבר בתקציב 2024 הממשלה תיתן מענה למצוקות של ההיי-טק".

חברה לסיעה, ח"כ גלעד קריב, אמר כי "עם כל הרצון למקד את הדיון על מצב ההיי-טק ברמה המקצועית נטו ולא לערב פוליטיקה, הרי שאי אפשר לנתק את המציאות הפוליטית שהייתה פה לפני המלחמה ממה שקורה כיום". לדבריו, המחלוקות בתוך הממשלה והתבטאויות שונות של שרים גורמות להרחקת משקיעים בהיי-טק ובכלל, ומחזקת את התדמית שקיימת על ישראל בשנה האחרונה, כמדינה שלא כדאי להשקיע בה. "זה מסוכן מאוד להיי-טק", ציין.

סיון נויפלד, נציגת איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים, הצביעה על כך שהגיוס הרחב למילואים "פגע קשות ברציפות העסקית של חברות רבות, במיוחד סטארט-אפים קטנים, שבהם יותר ממחצית העובדים משרתים במילואים. יש חברות שכל עובדיהן גויסו ונאלצו להפסיק את פעילותן לחלוטין ברבעון קריטי".

המצוקה בנגב

בדיון השתתף ארנון קולומבוס, מנכ"ל חממת Inegev, שהציג את המצוקות של חברות ההיי-טק הצעירות שפועלות באזור, שחלקן נמצאות בסכנה חמורה. הוא סיפר כי החממה, שקמה לפני ארבע שנים, התמודדה עם משבר הקורונה ומשבר הרפורמה / מהפכה המשפטית, והשנה, הכול נעצר בגלל המלחמה. "זוהי מכת מוות לתעשייה", ציין קולומבוס. "עבור חברות בדרום, לגייס כספים זו משימה כמעט בלתי אפשרית, ויש 40 סטארט-אפים שזקוקים למעבדות ולא ניתן למצוא להן מימון ומקום, כי זה חלק ממצוקת התשתיות, שלא קיימות בנגב". הוא ציין את הקושי של חברות ליהנות מהמענקים שרשות החדשנות הקצתה להיי-טק, "משום שהיא מתנה את קבלתם בגיוס כספים ממשקיעים פרטיים, וכרגע אין לאותן חברות את היכולת לעשות זאת. לכן, יש חשש שהכספים הממשלתיים לא מגיעים למקומות הנכונים".

יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, ח"כ איימן עודה.

יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, ח"כ איימן עודה. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ח"כ עודה סיכם את הדיון עם המלצות לממשלה וציין שהוועדה תעקוב ותוודא את ביצוען. בין היתר, קוראת הוועדה לממשלה להגדיל את תקציבי רשות החדשנות ומשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, כמו גם את המימון לחברות צעירות, שלא יכולות לגייס מימון מקביל בתמורה להשקעות הממשלה. כמו כן, קוראת הוועדה להקים שולחן עגול משותף לכל משרדי הממשלה הרלוונטיים להיי-טק, כדי להציג תוכנית רב שנתית לסיוע לענף, ולדרוש מהממשלה שכל מימון שיינתן לחברות יהיה מותנה במכסת מינימום של העסקת עובדים ממגזרים מודרים, כגון החברות הערבית והחרדית. הוועדה אף ממליצה לרשות החדשנות ליזום קמפיין שיעודד שילוב של עובדים.ות ממגזרים אלה בתעשיית ההיי-טק – דווקא עכשיו.

 

תגובות

(11)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. חגי

    כדאי מאוד שתסתכלי על הגבשת שלך גברת אפרת רייטן .תקצצי המשכורות שלכם חכ"ים. כדי שהכלכלה תתייצב. מצב ההייטק בכי רע?יש גם אנשים הרוויחו בקושי 8000ברוטו לפני המלחמה.והיום סופרים כל שקל כדי לקנות משהו בסופר. ואל תגידי לי זה ביבי. זה ביבי תוצאות ממשלת המעבר שלפני המלחמה⁦‼️⁩ אל תחשבי ששכחנו⁦‼️⁩ שכל החכים ישימו המפתחות וילכו הביתה (כולל את)אני לא צריך לממן אותך.אם את צדיקה שאכפת לה מהציבור גברת נציגת ציבור עאלק. תתביישי⁦‼️⁩⁦‼️⁩⁦‼️⁩⁦‼️⁩⁦‼️⁩⁦‼️⁩⁦‼️⁩

  2. גבי

    אתם רוצים לכתוב רק מה שאתם רוצים אתם כולכם שקר אחד גגול

  3. דנה

    איך קבוצה של אנשים שמנותקת לגמרי מהעשיית ההיי טק ולא מבינה בתחום תוכל לפתור את הבעיות? אין להם מושג אפילו מי הם האנשים שראוי להתייעץ איתם ומי אלה האנשים שלא רלונטיים להתייעצות

  4. לוחם הייטקיסט אנוס

    ההייטק הביא את עצמו לאיפה שהוא היום... בזבוז זמן ומשאבים על נושא שלא קשור אליו ועוד בתוך מציאות מאקרו כלכלית שפגעה בהייטק בכל העולם הביאה לפגיעה יותר עמוקה בהייטק הישראלי. הירידה בהשקעות והסגירה של חברות חסרות מוצר שחיו על משקיעים של כסף זול זה דווקא אירוע בריא שיגרום לחברות מוצר אמיתיות להבריא את עצמם ולחזק את עצמם ולצאת גדולות יותר ומוצלחות יותר... (ובתקווה גם להפסיק לשפוך כסף וימי עבודה על דגלים ושטויות ועל הדרך לדכא את החצי השני של העובדים שלהם)

    1. היימן

      במקום מילואימניקים לגייס ערבים לההיטק. זו הזדמנות.

  5. עם הנצח לא מפחד

    ברור שיש פגיעה בהיי טק בגלל המלחמה... יחד עם זאת, אין מה להאשים את הממשלה. וגם לגביי תקציבים- ההיי טק הוא אחד הענפים עם המשכורות הכי גבוהות. בטוחני שאנשי הענף יכולים להתמודד עם כמה חודשים בלי משכורת/ משכורת נמוכה. זה לא הזמן לטפל בזה.

  6. נח

    תוקעים את החרדים גם בענף הזה. הגסיסה בווליום גבוה וזה יוביל לסוף. הם שגרמו לענף להתמוטט שהביאו את הרס השילטון והתגרות בשכנים. דת זאת מחלה חשוכת מרפא

  7. השפיץ של הנעל

    משבר ההייטק החל לפני שנתיים! נשמע הזוי? כן,כי לפני שנתיים היו פה לא מעט יוניקורנים בשווי חסר תקדים, חברת כמו ג'ייפרוג, סנטינל וואו, ומנדיי דוט קום גייסו מיליארדים מהשוק. כאחד שעובד מול השוק האירופאי בשנים האחרונות, ראיתי חדשנות נהדרת שמתפתחת במדינות סקנדינביות ואפילו ניצנים במזרח אירופה, מה שבלט לי מעל הכל זו הורסטיליות של הסאטרטאפים, ומעל הכל הניהול! ניהול בוגר, של אנחנו כאן בכדי להישאר ולעשות עבורכם המשקיעים חברה שתניב עבורכם תשואה לאורך שנים! בישראל הסייבר ההתקפי הלך ונסגר לדרישת האמריקאים ההתרכזות של תעשיית ההייטק בסייבר שהפך להיות טקטי ברמת ההשקעה ( הצורך אסטרטגי אבל הפתרונות הם רבים ונהיו טקטים בלבד ולא פותרים את האיום הרחב) לא מניב ולמעט תעשיית הצ'יפים לא פיתחנו יכולות בתחום ה AI. השוק הישראלי נהיה יקר,ושבע! עם ערך שהולך ופוחת. קל לבוא ולהאשים את הממשלה וזה בסדר אבל הבעיה זה יזמים צעירים שחושבים איך לעשות קופה מהר לקנות דירות בתל אביב ואחר כך שיתפרק העולם.. .

  8. תמיר

    מה נסגר עם הכתבות הפוליטיות שלכם ? ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שבראשה עומד ח"כ איימן עודה - נו באמת ? ח"כ אפרת רייטן (העבודה) אמרה בדיון כי "אני מודאגת מהנתונים שהוצגו. מצב ההיי-טק בעקבות המלחמה הוא בכי רע, וצריך להניף דגל שחור" - יכולת ההבנה שלה בתחום ההיי טק קרובה יותר לאפס בדומה למס' המנדטים של המפלגה שלה. לא פוליטי ?

    1. מדוייק !!!!

      אי אפשר לכתוב את זה טוב יותר !!!!

אירועים קרובים