דו"ח: נסיקה של 86% בתכנים אנטישמיים במדיה החברתית מה-7.10

סייברוול בדקה נרטיבים אנטישמיים פופולריים וקריאות לאלימות ● הדו"ח חשף כי השיח סביב שנאת יהודים וישראלים התעצם, בעיקר ברשתות החברתיות הערביות - בהן עלה מאחוזים בודדים ל-61% מתוך כלל השיח שנוטר

שלט "יחד נגד שנאה" בהפגנה פרו-ישראלית/יהודית בניו יורק.

המרחב הדיגיטלי הפך כיום לזירת קרב, שמאפשרת לאנשים שמאחורי המסכים ליצור סביבה אשר מנווטת את הציבור הכללי להוקעה, חגיגה או אפילו קידום של אלימות בעולם האמיתי.

דו"ח מיוחד של ארגון סייברוול (CyberWell) – אשר פיתח פלטפורמה ייחודית למלחמה באנטישמיות ברשת באמצעות Data ומודלי AI – זיהה כי בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר, המתקפה האלימה של ארגון הטרור חמאס על אזרחים ישראליים ומתקפת הנגד של צה"ל בעזה, חלה נסיקה חדה בשנאת יהודיים ברחבי המדיה החברתית, עד כדי הכפלה של השיח האנטישמי וקריאות אלימות כנגד יהודים וישראליים. מתוך השיח הזה, נרשמה עלייה ברורה של קריאות לאלימות פיזית כנגד יהודיים וישראליים, בעיקר בשיח ברשתות החברתיות של העולם הערבי, שם עלה שיח זה מאחוזים בודדים בחודש שקדם לאירועי הדמים של ה-7 באוקטובר, ל-61% מתוך כלל השיח שנוטר על ידי סייברוול בערבית מאז.

בין ה-7 ל-24 באוקטובר בלבד, טכנולוגיית הניטור של CyberWell, המבוססת בינה מלאכותית, סימנה תוכן בכמות כפולה מזו המסומנת בחודש טיפוסי, כבעל סבירות גבוהה לאנטישמיות.

העלייה באנטישמיות, הדו"ח של סייברוול.

העלייה באנטישמיות, הדו"ח של סייברוול. צילום: סייברוול

בהודעת הארגון לתקשורת נכתב כי "הכישלון של הרשתות החברתיות מהווה נקודת מפנה בכל הקשור לביטחון הלאומי שלנו, ונראה כי באותם אירועים ובימים שלאחריהם, ארגון הטרור חמאס הצליח 'לחטוף' את הרשתות החברתיות. אותן רשתות שותפות להפצת שנאת יהודים והסתה והאדרת אלימות, אשר הובילו להתעללות נפשית, להטרדה ולאלימות כנגד יהודיים ומוסלמים ברחבי העולם".

הדו"ח המקיף מציג 10 נרטיבים ומגמות המביאים לידי ביטוי עמדות אנטישמיות מובהקות, או קריאות בוטות בשבח אלימות נגד יהודים. חלק מן המגמות הצומחות מתקשרות ישירות לאירועי ה-7.10, בעוד שאחרות צצות שוב ושוב בעקבות אירועים משמעותיים אחרים, כמו למשל טרגדיות עולמיות או כאשר ישראל "מככבת" בחדשות.

לדברי הארגון, מהדו"ח מתבלטות שתי סוגיות מרכזיות: האחת – התשתית המאפשרת קידום של שנאת יהודים ברשתות החברתיות התבססה טרם אירועי ה-7.10 והזוועות שהתרחשו בו. השנייה – פלטפורמות המדיה החברתית לא השקיעו את המשאבים הנדרשים בניטור והסרת תכנים המפירים את אמות המידה שלהן ככלל, ובמיוחד נוכח קמפיין משמעותי המקדם שנאה, אלימות, אנטישמיות ומסירת מידע כוזב (מיסאינפורמציה).

עיקרי הדו"ח והתובנות ממנו

לפי סייברוול, בדו"ח שלו זוהתה עלייה של יותר מ-86% בתכנים אנטישמיים בסבירות גבוהה במגוון פלטפורמות של מדיה חברתית.

ממצאי "היטלר צדק", לפי דו"ח סייברוול.

ממצאי "היטלר צדק", לפי דו"ח סייברוול. צילום: סייברוול

בשיח הערבי ברשתות החברתיות רואים שימוש גובר המהלל את הדמות של היטלר – מאז פרוץ מלחמת ישראל-חמאס זיהתה סייברוול כי חלה נסיקה של 1,600% בהאשטאג HitlerWasRight# ברשתות באנגלית, עם פוטנציאל חשיפה של 25 מיליון משתמשים בפלטפורמת X (טוויטר לשעבר) לבדה.

בהשוואה, בשבועיים טרם המתקפה, פוטנציאל החשיפה של האשטאג זה עמד על 300,000 צופים "בלבד". האשטאג זה והמשפט שנכלל בו נוטים לנסוק בעת שמתחוללים אירועים משמעותיים בעולם, שבהם מעורבים יהודיים או ישראל. באוקטובר 2022 נצפתה נסיקה שכזו בעקבות התבאטותיו האנטישמיות של קניה ווסט. בשבועיים שקדמו ל-7.10 כלי ניטור המדיה החברתית של הארגון זיהו רק שלושה פוסטים בערבית עם המשפט "היטלר צדק", עם פוטנציאל חשיפה ל-146,000 גולשים. בשבועיים שלאחר מכן, מספר הפוסטים הוכפל בשיעור של 29,000% ופוטנציאל החשיפה עמד על 465,000 גולשים.

מאחר שמספר הפוסטים עלה בצורה משמעותית, אך פוטנציאל החשיפה לא השתנה באופן תואם, סביר כי המונח עבר דה-אמפליפיקציה. אולם, פוטנציאל חשיפה של קרוב לחצי מיליון צופים, עדיין גדול מדי עבור מגמה מזוויעה שמפרה בבירור את מדיניות הקהילה. יתר על כן, ב-17 וב-18 באוקטובר בלבד, בעקבות הפיצוץ בבית החולים אל-אהלי, המשפט בערבית נסק ב-146%.

כמות השיח האנטישמי הכי גבוה נרשמה בפלטפורמת X טרם אירועי ה-7.10 והתחלת הלחימה. עם זאת, לאחר ה-7.10, סייברוול זיהתה כי העלייה הדרמטית ביותר בשיח אנטישמי התרחשה דווקא בפלטפורמת פייסבוק, שכזכור שידרה גם ב-live stream מקרי רצח וחטיפה שבוצעו בידי חמאס.

לפי הודעת סייברוול לתקשורת, "ההצפה של הרשתות החברתיות בשיח אנטישמי, בקריאות לאלימות נגד יהודים וישראלים ואף בתמיכה בפועל בפעולות חמאס, מהווה נקודת מפנה מבחינת הביטחון הלאומי שלנו כאומה וכעם, ואנחנו לא יכולים להרשות לאותן רשתות להמשיך ולפעול ללא בלמים ככל שנוגע להעצמת שיח של שנאה ופרו-טרור, כפי שאפשרנו לפני ה-7.10. אותה הצפה של שיח שנאה נגד יהודים וישראלים ברשתות החברתיות, מאז ה-7.10, ממשיכה להדהד עד עתה כטרור לוחמה פסיכולוגי של חמאס, ואף מהווה איום ממשי לקיומם של תקריות אלימות נגד יהודים בגולה".

מצב האנטישמיות ב-X לעומת פייסבוק לפי דו"ח סייברוול.

מצב האנטישמיות ב-X לעומת פייסבוק לפי דו"ח סייברוול. צילום: סייברוול

בהודעה נכתב גם ש-"ב-7.10 חמאס הצליח להפתיע ולהשפיל לא רק את הצבא והממשלה, אלא גם את הרשתות החברתיות עצמן. באותו יום ובשבועות לאחר מכן, הרשתות החברתיות הפכו להיות כלא פסיכולוגי תודעתי ועולמי בידי החמאס עצמו. הן כשלו בכך שזנחו וממשיכים לזנוח את אכיפת המדיניות הדיגיטלית שלהן כנגד טרור והפצת שנאה באמצעות הטכנולוגיה במשאבים האנושיים הדרושים".

טל-אור כהן מונטמאיור, מנכ"לית סייברוול.

טל-אור כהן מונטמאיור, מנכ"לית סייברוול. צילום: הגר בדר

"העלייה המסיבית בתוכן אנטישמי – אירוע יוצא דופן"

מנכ"לית הארגון, טל-אור כהן מונטמאיור, ציינה כי: "העלייה המסיבית בתוכן אנטישמי וקריאות לאלימות נגד ישראלים ויהודיים בגולה לאחר ה-7 באוקטובר היא אירוע יוצא דופן. מה שמדאיג במיוחד זה שעד עכשיו לא שמענו תוכנית ברורה ומוסדרת מצד הרשתות החברתיות על הפקת הלקחים שלהן ואיך הן מתכוונות להגן על משתמשים ישראלים ויהודיים מפני אותו תוכן מסית ואלים? האם הרשתות החברתיות ימשיכו להיות כלי פסיכולוגי שקל לנצל בידי חמאס, שונאי ישראל ואנטישמיים? אילו משאבים וטכנולוגיות חדשות הרשתות ישקיעו על מנת שהטרור הפסיכולוגי לא ימשיך לרדוף, ואף להדליק, אירועי אלימות נגד יהודיים ברחבי העולם? בין כל הגורמים שכרגע הציבור דורש מהם תשובות, ראוי מאוד שהרשתות החברתיות יהיו בין המקומות הראשונים ברשימה. במידה שנמשיך להיות אדישים לתפקידן בעיצוב התודעה, ואף כגורם שיכול להצית גלי אלימות – האנטישמיות העולמית, כולל פעולות איבה נגד ישראלים באשר הם יהודים, תמשיך לגדול".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים