כך הענן והביג דאטה סייעו לאתר נעדרים וחטופים במלחמה

גל וקסלמן, CTO חטיבת הדאטה של אלעד מערכות, מספר כיצד חברות היי-טק מקומיות וגלובליות עבדו במשותף לניתוח מידע על הנעדרים ולבניית בסיסי נתונים מאומתים אודותיהם

גל וקסלמן, CTO חטיבת הדאטה של אלעד מערכות.

"ימים ספורים אחרי פרוץ המלחמה, חברות טכנולוגיה – רב לאומיות וישראליות, ואנחנו ביניהן, התגייסנו למאמץ לזהות את הנעדרים והחטופים הרבים שהיו. עשינו זאת במשותף, תוך הסתמכות על מחשוב ענן וטיפול מעמיק בניתוח של ביג דאטה", כך אמר לאנשים ומחשבים גל וקסלמן, CTO חטיבת הדאטה של אלעד מערכות.

לדבריו, "כיום, מחשוב הענן מסייע לארגונים לטפל באופן מעמיק ויעיל יותר בהררי מידע. התקדמות טכנולוגית זו סייעה לחבורה של עובדי היי-טק ישראלים, משלל חברות, לטפל בנתונים הללו, להפוך אותם לתובנות ולטייב את המידע אודות החטופים והנעדרים – מי מהם נרצח או נהרג, מי בשבי ומי לא בעזה".

איך הכול התחיל?
"ב-9 באוקטובר פנה אליי חבר מ-AWS ישראל, שהיא שותפה עסקית שלנו. אנשי AWS חברו לאחים לנשק, שהסבו במהירות את מערכי ההתארגנות שלהם במאבק ברפורמה/הפיכה המשפטית, לטובת סיוע למערכים האזרחיים במדינה".

ספר על הפעילות שלכם.
"לצד איסוף צעצועים, אוכל, מזון, טואלטיקה, ריהוט וציוד לטובת המפונים, שרוכזו במתחם אקספו בגני התערוכה, היה גם מאמץ טכנולוגי. הוא נועד לטפל בבעיה גדולה: לאסוף, לנתח ולהפיק תובנות מרסיסי מידע אודות כלל הנעדרים והחטופים. מספר הנעדרים השתנה – הוא החל ביותר מ-1,000, עלה ל-2,000 ומאז הצטמצם.

עבדנו לצד ויחד עם אנשי מיקרוסופט, AWS, מאנדיי, גוגל, מובילאיי, פייסבוק, אורקל, אנבידיה וזיפ ריקרוטר. חטיבת הדאטה של אלעד התאימה למשימה החשובה כמו כפפה ליד, משום שזה מה שאנחנו עושים בשגרה – מציעים ללקוחות לחלץ תובנות מביג דאטה, מהנכס הארגוני החשוב ויקר ערך מכל – הנתונים, לטובת האצה של תהליכים עסקיים ושיפור השורה התחתונה. BI זה כבר לא מותרות, וכל חברה, קטנה כגדולה, נדרשת לו. מחשוב הענן מסייע לחברות הללו לחצות את חסמי הכניסה – לנתח ולטפל במידע, בלי 'ברזלים' ובלא DBA.

כחלק מהמאמץ לאתר מידע אודות החטופים והנעדרים, התחלנו, חבורת אנשי ההיי-טק, להוריד סרטונים מהרשתות החברתיות. אנשי הטכנולוגיה בחמ"ל החלו באיסוף ידני של סרטונים, תמונות וטקסטים מהמדיה החברתית – טלגרם, פייסבוק, אינסטגרם, רדיט וטיקטוק. אז הם בחנו מה מהמידע עשוי להיות קשור ורלוונטי לגבי נעדר.ת, חטוף.פה, הרוג.ה או פצוע.ה. המטרה הייתה כפולה: גם לצמצם את המספר הכולל וגם לעבות בעוד נתונים כל אחת מהישויות – האם הנעדר חי או מת, האם הנעדרת בישראל או בעזה.

נחלקנו לשתי קבוצות: האחת, ואנחנו ביניהם, עסקה במיכון התהליכים על בסיס כלי לימוד מכונה ומודלים סטטיסטיים, שיודעים לקבל תמונות וסרטונים, ולייצר מאגר 'אדום', על כל מה שהגיע מהרשתות חברתיות. הקבוצה השנייה בנתה תהליך שמאפשר לקחת תמונות ולזהות אותן כ-'כחולות' – אנשים שיודעים בוודאות שהם נעדרים.

את כלל התובנות שלנו העברנו לאנשי החמ"ל של אחים לנשק, שעבדו מול כלל כוחות הביטחון".

ספר על התהליך של הקמת היוזמה הזאת, על ההקמה של ארגון ב-No Time, עקב הצורך שהיה בכך.
"בתוך שלושה ימים היה לנו מעין 'ארגון היי-טק' מתפקד. מעולם לא חווייתי הקמה של דבר כזה בכזאת מהירות. חבורת אנשים מבריקים, שהחביאו את האגו שלהם ועמלו ימים כלילות לטובת קידום הנושא החשוב הזה – אנשי שיווק, DevOps, משרד אחורי וקדמי, משאבי אנוש ועוד – פעלו כתזמורת ותיקה ומשומנת, ללא צרימות. כעבור שבוע בלבד היה לנו דפוס פעולה שעובד, ולאחר שלושה שבועות הייתה לנו מערכת בייצור".

מה היו התוצאות של הפעילות שלכם?
"סייענו לשינוי בסטטוס של עשרות נעדרים, הצלחנו לעבות נתונים אודות נעדרים שנחשבו חיים ולאמת, למרבה הצער, את המוות של חלק מהם. כמו כן, סייענו לאיתור המיקומים של נעדרים. כך, הטכנולוגיה סייעה לממש את הציווי ממסכת סנהדרין: 'כל המקיים (מציל) נפש אחת, כאילו קיים עולם ומלואו'".

מה המצב עכשיו, כשכבר אין הרבה נעדרים?
"פעילות איסוף הנתונים, הניתוח שלהם ומיכון התהליכים בחמ"ל נמשכת, ואנחנו גאים שהיינו חלק מהדבר החשוב הזה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים