בריטניה: האקר אוטיסט בן 18 – בכיר ב-$Lapsus – נענש באשפוז לכל חייו

שופט החליט לאשפז את הנער בבית חולים שמור לתקופה לא מוגבלת, בשל מסוכנותו לציבור, הנגרמת ממעשי הפריצה שלו תחת קבוצת Lapsus$ - בהם נכללת, למשל, הדלפת קטעים ממשחק בשם GTA, כמו גם פגיעה באנבידיה, אובר ועוד

ישמש כמתקן כליאה להאקר על הרצף האוטיסטי. בית חולים שמור.

האקר בן 18, בכיר בקבוצת פושעי הסייבר $Lapsus הידועה לשמצה – שפגעה באופן חמור בחברות כדוגמת אוקטה, אנבידיה, אובר ויצרנית המשחקים רוקסטאר גיימס (Rockstar Games) – ספג באחרונה "ענישה" מאוד חריגה בבריטניה. הוא נשלח לאשפוז בית חולים שמור, וזאת לתקופה לא מוגבלת.

אריון קורטאז' מהעיר אוקספורד, המאובחן עם אוטיזם, היה חבר מפתח בכנופיית $Lapsus הבינלאומית, שמעללי הסייבר שלה בשנים האחרונות עלו לחברות שנפגעו ממנה לפחות 10 מיליון דולר.

קורטאז' נמצא אשם בכל 12 האישומים נגדו, כולל הונאה וסחיטה. בנוסף, לאחרונה הוא הצהיר שהוא ישוב ויפרוץ לרוקסטאר אם ישוחרר.

השופט הסביר את ההחלטה, ותלה אותה בכך שכישוריו ורצונו של קורטאז' לבצע פשעי סייבר חמורים, פירושם שהוא היה ונשאר על תקן אדם בסיכון גבוה לציבור, ולפיכך הוא יבלה בבית חולים מאובטח לכל שארית חייו, או עד שהרופאים במתקן יאבחנו אותו כאדם שלא מהווה עוד סכנה לציבור.

לפי הסברים מדיה העולמית, החלטת השופט אין משמעותה שקורטאז' קיבל מאסר עולם בבית חולים.

למה דווקא אשפוז לכל החיים?

ה-BBC הבהיר בדיווחו על המקרה כי בית המשפט עודכן כי ההאקר הצעיר היה אלים בעת ששהה במעצר והמתין להכרעה בעניינו, ושהיו אודות התנהגותו בתקופה זו "עשרות דיווחים על פציעה או נזק לרכוש".

עוד הובהר ב-BBC כי "הרופאים ראו שקורטאז' אינו כשיר לעמוד לדין בשל האוטיזם החמור שלו, ולכן חבר המושבעים התבקש לקבוע אם הוא ביצע את המעשים, לכאורה, או לא – ולא אם עשה אותם מתוך כוונה פלילית".

בהערכה שבוצעה לבריאות הנפש שלו, ושימשה במסגרת הדיון בגזר דינו, נטען כי קורטאז' "המשיך להביע את הכוונה לחזור לפשעי סייבר בהקדם האפשרי", וכן ש-"יש לו מוטיבציה גבוהה" לנהוג כך.

בהסברים נוספים שפורסמו בתקשורת הבריטית נטען שכאשר נאשמים "עם פגיעה נפשית קשה" אינם יכולים לעמוד לדין, הם נשלחים למסגרת בריאותית, משמע לבית חולים – ולא רק משום שהם זקוקים לטיפול פיזי. הסיבה לכך היא שלאסירים כאלה יש לרוב בעיות והפרעות התנהגות והם דורשים השגחה אינטנסיבית. 

האם קורטאז' יבלה את שארית חייו בבית חולים? זה אפשרי, אבל על פי הסברה בדיווחים אודותיו – מצב כזה אינו סביר במיוחד. במהלך האשפוז אמור קורטאז' לזכות בטיפול פיזי ובשיקום, שילמדו אותו איך לנהל את הסימפטומים והדחפים שלו. אם יצליחו המטפלים בכך באופן מוכח, קורטאז' ישתחרר.

עם זאת כדאי לשים לב כי בהסברים אלו לא הובהר איפה נמצא קורטאז' על הרצף האוטיסטי ומדוע בכלל מייחסים לאוטיזם שלו כהפרעה נפשית.

ספג פגיעה אנושה מ-קבוצת Lapsus$. הכותר המצליח GTA של רוקסטאר גיימס.

ספג פגיעה אנושה מ-קבוצת Lapsus$. הכותר המצליח GTA של רוקסטאר גיימס. צילום: שאטרסטוק

ממסע פשיעת הסייבר ההרסני לאשפוז לכל החיים

קורטאז' נעצר במרץ 2022, ולכידתו סמנה למעשה את סוף מסע פשעי הסייבר שלו תחת קבוצת ההאקרים. הוא נתפס על ידי כוח מומחה למאבק בפשעי סייבר של משטרת לונדון, לאחר חקירה בת חודשים שעקבה אחר הפעילות של Lapsus$ ברחבי העולם. מאז, שהה קורטאז' במעצר והמתין להחלטה בדבר עתידו, תוך כדי הערכות שעבר למצב בריאותו הנפשית.

החברות שהיו קורבנות של Lapsus$ לא הגיבו פומביות על גזר דינו, עם זאת, בקהילת הגיימינג בפרט ובציבור בכלל נשמעו תגובות מעורבות, כשחלק מהמגיבים סבורים כי היה צריך לנהוג בסלחנות כלפי קורטאז' בשל האוטיזם שלו, בזמן שאחרים טענו שחומרת מעשיו והנזק שגרם לענף הגיימינג מצדיקים את החלטת בית המשפט.

אם לחזור לתפקידו המרכזי של קורטאז' בכנופיית $Lapsus, נזכיר כי למעשים של הקבוצה היו השלכות מוחשיות על חברות ועל רבים, במיוחד לאקט של הדלפת Grand Theft Auto VI.

GTA (ר"ת Grand Theft Auto) נחשב כאחד ממשחקי הווידיאו המצליחים ביותר בעת האחרונה. הצילומים שהודלפו מהגרסה הבאה של הכותר, ושכללו פיתוחים מוקדמים וקטעי משחק, הנחיתו מכה משמעותית על מפתחת המשחק, רוקסטאר גיימס.

לפי הדיווחים, הנזק גלש אל מעבר לספוילרים לכותר המצליח בגרסתו הבאה בלבד, אלא התרחב גם לנכסים של החברה ולקוד המקור שלה, שהודלפו וחשפו נקודות תורפה וכמובן – פגעו בפיתוח שכבר ביצעה רוקסטאר. הפגיעה הזו צפויה לעכב את יציאת המשחק ולעלות למפתחת שלו מיליוני דולרים בגין ההכנסות הפוטנציאליות שימחקו. למעשה, יש הטוענים כי לא מדובר על פעולת האקרים שגרמה רק לדליפת המשחק, אלא לשוד דיגיטלי משמעותי של ממש, שאיים על המשך הצלחת הכותר האהוב והשפיע על פרנסתם של מאות מפתחים. בנוסף, למעשיו של קורטאז', אף על פי שהם מונעים כנראה מהיותו על הרצף האוטיסטי, היו השלכות בעולם האמיתי, שהתרחבו הרבה מעבר לעולם הווירטואלי של GTA.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים