נגיד בנק ישראל: "יש חשיבות מכרעת לקידום החדשנות"

"בנושא זה אין קיצורי דרך, והיסודות לכך היו וימשיכו להיות נטועים עמוק בהשקעה בחינוך איכותי ורלוונטי לילדינו", כך אמר היום (ב') הנגיד, פרופ' אמיר ירון, בטקס הארכת הכהונה שלו לחמש שנים נוספות

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון.

"במבט צופה פני עתיד, ישנה חשיבות מכרעת להמשך קידום המגזר הפרטי החזק והמשגשג הקיים בישראל. יש חשיבות מכרעת גם להמשך קידום החדשנות הטכנולוגית, שמהווה קטר הצמיחה של המשק. בנושא זה אין קיצורי דרך, והיסודות לכך היו וימשיכו להיות נטועים עמוק בהשקעה בחינוך איכותי ורלוונטי לילדינו", כך אמר היום (ב') נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון.

פרופ' ירון אמר את הדברים בטקס הארכת כהונתו כנגיד בנק ישראל בחמש שנים נוספות, שנערך בבית הנשיא. באופן טבעי, מרבית הדברים – שלו ושל הדוברים האחרים – התייחסו למלחמה ולאתגרים הכלכליים שהיא מביאה עימה, אולם הנגיד ייחד בדבריו גם משפטים אחדים לנושא הטכנולוגיה.

לדברי פרופ' ירון, "השינויים הטכנולוגיים, ובכלל זה מהפכת ה-AI, מביאים שינויים תכופים יותר בכלכלה, וכנראה ייאלצו גם את האזרחים והעובדים ליכולות הסתגלות מהירות יותר – דבר המחייב מיומנויות רלוונטיות. בעולם שכזה מתעצמת חשיבות לימודי הליבה, עבור כל תלמידי ישראל. חינוך הוא מפתח לצמיחה, פתיחת אפשרויות וצמצום אי השוויון. אננחנו רוצים שהזדמנויות אלו יעמדו בפני כל ילדי ישראל".

"בנוסף", ציין, "על ישראל להמשיך להשקיע ולפתח את התשתיות הפיזיות והדיגיטליות. יש לאלה השפעה על הפריון, על שוק הדיור, על איכות השירות של הסקטור הציבורי ועוד. אלה המפתחות למחר ישראלי שבו הכלכלה צועדת קדימה".

הנגיד התחייב "להמשיך להוביל צעדי תחרות וחדשנות במערכת הפיננסית. בכוונתי לקדם תוכנית אסטרטגית לבנק ישראל לשנים הבאות. נעסוק, בין היתר, בעולם התשלומים והבנקאות של המחר – המשך בחינת ההנפקה האפשרית של שקל דיגיטלי, ייעול ופישוט של תשלומים חוצי גבולות, ופיתוח העולם הפיננסי העתידי".

נתניהו: "בלי הכלכלה החופשית, הטכנולוגיה לא הייתה עושה דבר"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בטקס כי "בשני העשורים האחרונים הפכנו את הכלכלה הישראלית מכזו שמנוהלת על ידי הממשלה לכלכלה חופשית, ובלעדי הכלכלה החופשית, הטכנולוגיה לא עושה דבר. גם בצפון קוריאה יש טכנולוגיה, וגם ברוסיה הסובייטית הייתה".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו. צילום: ShutterStock

"התפקיד של בנק ישראל הוא תפקיד מרכזי על הסיפון של הכלכלה הישראלית. לכן, חשוב לבחור אנשים ונשים מתאימים לתפקיד זה, שיעשו אותו במקצועיות, תחת המדיניות הכללית של שוק חופשי", הוסיף. "הוכחת שהיית מועמד ראוי מאין כמותו", פנה ראש הממשלה לנגיד. "זה לא אומר שלא היו ויכוחים, אבל הייתה הצלחה גדולה מאוד. ההמשכיות בתפקיד שלך, דווקא בעת המלחמה, משדרת את היציבות, שהיא חיונית לכלכלה הישראלית".

הדרך הארוכה שהובילה להארכת הכהונה

הממשלה קיבלה את ההחלטה להאריך את כהונתו של פרופ' ירון כנגיד בנק ישראל זמן קצר מאוד לפני מועד הסיום שלה – סוף השנה הנוכחית. ראש הממשלה ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ', התמהמהו בקבלת ההחלטה במשך כמה חודשים, ובשיחה שערך נתניהו עם הנגיד בקיץ האחרון סוכם כי ההחלטה האם להאריך את כהונתו תתקבל "אחרי החגים". אלא שבשמחת תורה החלה המלחמה בין ישראל לחמאס, ועל פי ההסכם שנחתם בין הליכוד לכחול לבן עם כניסתה של זו האחרונה לקואליציה, מספר ימים לאחר פרוץ המלחמה, נקבע כי יוקפאו המינויים. המשמעות של צעד זה הייתה שכהונתו של הנגיד הוארכה עד לתום תקופת החירום. בסופו של דבר, נראה שראש הממשלה ושר האוצר הבינו את החשיבות שבהקרנת יציבות למשק ולשווקי ההון בעולם בתקופת המלחמה, והסכימו להארכת הכהונה של נגיד בנק ישראל בחמש שנים נוספות.

ככל הנראה, נתניהו וסמוטריץ' לא רצו להאריך את כהונתו של הנגיד עקב העצמאות הרבה מדי, לשיטתם, שהוא נקט בה בהחלטותיו. הנגיד אף "זכה" להערות ולביקורת מכמה שרים בממשלה וח"כים בקואליציה, שעוררו תרעומת במערכת הכלכלית, ואזהרה שהן עלולות להזיק לכלכלת ישראל. נתניהו וסמוטריץ' גינו את הביקורות הללו, גם אם בעיכוב מה לעתים, וראש הממשלה אף ציין היום בדבריו את חשיבות העצמאות בתפקיד נגיד בנק ישראל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים