דלויט: השנה חלה בישראל ירידה של 23% במספר העסקאות ו-30% בהיקפן

בדומה לאשתקד, חל השנה המשך בהאטה במספר ובהיקף המיזוגים והרכישות, עם 157 עסקאות בהיקף של כ-15 מיליארד ד' ● השווי הממוצע לעסקה היה 131 מיליון ד' והשווי החציוני עמד על 40 מיליון ד' - נמוך יותר מב-2022

פרסמה את דו"ח המיזוגים והרכישות שלה לשנת 2023. דלויט ישראל.

כמדי שנה, פרסמה פירמת הייעוץ וראיית החשבון דלויט (Deloitte) את דו"ח המיזוגים והרכישות שלה לסיכום השנה החולפת. מסקנות הדו"ח הן שבשנת 2023 חלה ירידה חדה של 23% במספר העסקאות הכולל. מהדו"ח ניתן ללמוד כי בישראל בוצעו השנה 157 עסקאות בסך כולל של 15.04 מיליארד דולר, לעומת 205 עסקאות בסך כולל של 21.53 מיליארד דולר בשנת 2022.

לפי החברה, "הירידה היא דרמטית יותר אם בוחנים את הנתונים בחלוקה רבעונית – בחציון הראשון של השנה נסגרו 64% מהעסקאות, לעומת 36% בלבד בחציון השני". דלויט הסבירה כי הסיבות העיקריות לביצועים החלשים של שוק ה-M&A בישראל ב-2023 היו המשך ההשפעות המאקרו כלכליות הגלובליות (בעיקר השפעת עליות הריבית החדות), אך לא פחות מכך גם גורמים פנימיים – ביניהם כמובן המחאה האזרחית נגד ההפיכה המשפטית והמלחמה בעזה – שהגבירו את אי הוודאות במדינה.

מאידך החברה מציינת בדו"ח כי "האטת קצב האינפלציה במחצית השניה של השנה לצד הקפאת עליות הריבית ותחזיות אף לתחילת הורדה הדרגתית – גורמת לאופטימיות ולציפייה להתאוששות בעולם המיזוגים והרכישות".

ריכז את מרבית העניין. מגזר הטכנולוגיה, מדיה ותקשורת.

ריכז את מרבית העניין. מגזר הטכנולוגיה, מדיה ותקשורת. צילום: עיבוד ממוחשב. מקור: דלויט ישראל

"מגזר הטכנולוגיה, מדיה ותקשורת, ריכז את מרבית העניין"

מגזר הטכנולוגיה, לפי הדו"ח של דלויט, אחראי למחצית מהעסקאות שהתקיימו השנה.

אייל שוורץ, מוביל תחום בנקאות, השקעות ומימון תאגידי ב-דלויט ישראל.

אייל שוורץ, מוביל תחום בנקאות, השקעות ומימון תאגידי ב-דלויט ישראל. צילום: יח"צ

אייל שוורץ, מוביל תחום בנקאות, השקעות ומימון תאגידי ב-דלויט ישראל: "בדומה לשנים קודמות, מגזר הטכנולוגיה, מדיה ותקשורת, ריכז את מרבית העניין, עם 47% מסך העסקאות (74 עסקאות)".

שוורץ הוסיף ועדכן: "אנו רואים המשך ההתקררות בשוק המיזוגים והרכישות. בדומה לשנה הקודמת, שנת 2023 התאפיינה בהמשך ההאטה במספר ובהיקף עסקאות המיזוגים והרכישות בישראל".

לדבריו, "בדומה לשנים קודמות, רוכשים אסטרטגים היו אחראים על רוב העסקאות גם בשנת 2023 – 89% מכלל העסקאות. 75% מהעסקאות (בהן פורסם שווי) היו בשווי הנמוך מ-100 מיליון דולר. השווי הממוצע לעסקה ב-2023 היה 131 מיליון דולר, ואילו השווי החציוני עמד על 40 מיליון דולר, נמוך יותר מבשנת 2022 (48 מיליון דולר)".

בדלויט סיפקו גם תחזית ל-2024, וצינו כי בעוד שברוב העולם הצפי לעצירה של העלאות הריבית ואף הורדתן במהלך הרבעונים הקרובים מוביל לאופטימיות בשוק המיזוגים והרכישות, בישראל המצב מורכב יותר מכיוון שגורמי פנים (מחאה נגד החקיקה המשפטית ומצב מלחמה) מובילים לחוסר ודאות. התאוששות שוק המיזוגים והרכישות תלויה מאד בהימשכות ובתוצאות המלחמה. ככל שהמלחמה תסתיים בטווח קצר יחסית

והמשק יתחיל לחזור לשגרה, אזי צפויה התעוררות גם בהשקעות ורכישות. לצד סקטורים שעשויים להנות מביקושים חזקים, כגון סקטור הביטחון והתשתיות, כך גם עשויות להיווצר עסקאות עם חברות שעלות המימון והמינוף הגבוה מאלצות אותן למכור או להכניס שותפים.

בנוסף, ציינו בחברה, כי קיימות כיום במשק מספר עסקאות פוטנציאליות גדולות, שצפויות להבשיל בשנה הקרובה, ובין היתר ניתן לציין את הליך המכירה של קבוצת כתר, את תהליך הפרטת דואר ישראל, כמו גם את מכירת ויזה כאל, סלקום ועוד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים