התקשורת בספרד תובעת ממטא 600 מיליון ד' כפיצוי – בשל הפרת פרטיות

מאחורי התביעה עומד AMI - איגוד מדיה אשר בו חברים יותר מ-80 גופי תקשורת, ביניהם El País, Channel 1 ואחרים - שטוענת שבמשך שנים מטא הפגינה "אי ציות שיטתי ומסיבי" לתקנות ה-GDPR של האיחוד האירופי

נתבעת בספרד על הפרת תקנות GDPR. מטא.

ענקית הרשתות החברתיות האמריקנית מטא עומדת בפני אתגר משפטי לא פשוט בספרד, בגלל שימוש לרעה שעשתה בנתונים אישיים של משתמשיה, לכאורה.

חברת האם של פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ ואחרות, נתבעת בספרד על ידי איגוד המדיה AMI (ר"ת Asociacion de Medios de Informacion), המייצג למעלה מ-80 כלי תקשורת ספרדיים – ביניהם נכללים למשל El País ו-Channel 1. האיגוד, שמתפקד כעמותה ללא מטרות רווח, הגיש באחרונה תביעה נגד מטא בדרישה שזו תפצה את גופי התקשורת שהוא מייצג ביותר מ-550 מיליון יורו (שהם כ-600 מיליון דולר).

בתביעה נטען כי הענקית ממנלו פארק השתמשה באופן שיטתי בנתונים אישיים שברשותה, ועיבדה אותם ללא אישור בעליהם לשם יצירת פרופילים פרסומיים (לטרגוט מודעות) וזאת, לכאורה, תוך הפרת חוקי הגנת המידע האירופיים, ה-GDPR. 

התביעה טוענת שהנוהל הזה, בהנחה שאכן קרה, העניק למטא יתרון לא הוגן בשוק הפרסום, ושהדבר הווה איום על כלל התקשורת בספרד.

בהודעה שפורסמה בספרד נכתב מטעם הארגון התובע כי "מטא נכשלה שוב ושוב בציות לחקיקת הגנת המידע של האיחוד האירופי, תוך התעלמות מהדרישה הרגולטורית לפיה אזרחים חייבים להסכים לשימוש בנתונים שלהם לצורך יצירת פרופיל פרסומי, כפי שניתן לראות מההחלטות השונות של הרשויות האירופיות המוסמכות בעניין זה". עוד הובהר כי "השימוש השיטתי והמאסיבי בנתונים אישיים של משתמשי פלטפורמות מטא, וכן המעקב ללא הסכמתם אחרי אורחות הגלישה הדיגיטלית שלהם, אפשרו לחברה האמריקנית להציע מכירת שטחי פרסום בשוק, בהתבסס על יתרון תחרותי שהושג באופן לא לגיטימי". בהמשך הכבירו התובעים וטענו כי 100% מההכנסות האזוריות של מטא הושגו שלא כדין.

לאיזו תקופה מתייחסת התביעה?

האם מטא הפרה אותן מאז שנכנסו לתוקפן? תקנות GDPR.

האם מטא הפרה אותן מאז שנכנסו לתוקפן? תקנות GDPR. צילום: אילוסטרציה: BigStock

אם להיות ספציפיים יותר, התיק מתייחס אל שיטות העבודה של מטא בתקופה שנפרסת בין ה-25 במאי 2018 ועד מוקדם יותר השנה, שהיא התקופה שבה תקנות הגנת המידע האירופיות הפכו לתקפות ביבשת. למהלך המשפטי המסוים יכולות להיות השלכות משמעותיות על מטא, שהן הרבה מעבר לסכום הפיצוי שהיא תיאלץ לשלם אם תמצא אשמה.

החברה כבר מתמודדת עם אתגרים לא פשוטים עקב פסיקה שהתקבלה באיחוד ביולי, המחייבת את הסכמת המשתמשים לקבלת מודעות ממוקדות המבוססות על פעילותם המקוונת. פסיקה זו כבר שיבשה את המודל העסקי של ענקית המדיה החברתית, המסתמך במידה רבה על פרסום מותאם אישית. אם בית המשפט בספרד יקבע כי מטא התנהלה באופן לא ראוי בשנים האחרונות, יתכנו לקביעה עוד השלכות רבות שבשורה התחתונה שלהן יפחיתו, כך צפוי, את רווחיה החברה מפרסום.

בנוסף, בהקשר של פרטיות, במאי האחרון מטא ספגה מכה לא פשוטה ביבשת, לאחר שהרגולטור של האיחוד האירופי החליט לקנוס אותה בסכום של 1.2 מיליארד יורו (1.3 מיליארד דולר), משום שהיא העבירה מידע אישי של משתמשי פייסבוק משטח האיחוד לשרתים בארצות הברית.

נזכיר כי מוקדם יותר, בינואר השנה, האיחוד האירופי הודיע כי הטיל קנס גבוה על מטא בגין הפרת תקנות ה-GDPR שלו, המתייחסות להגנת המידע ביבשת.

נציבות הגנת המידע של אירלנד, ה-DPC – שהיא הגוף המפקח על מטא מטעם האיחוד, משום שהמטה האזורי של החברה נמצא באירלנד – קנסה אז את מטא ב-390 מיליון יורו (כ-414 מיליון דולר), על כך שאילצה, לכאורה, משתמשים להסכים לקחת חלק בתוכנית הפרסום הממוקדת שלה, תוך הפרה של חוק הפרטיות האירופי.

למרות שה-DPC הוא שקנס את החברה, במקרה המסוים החלטה התקבלה על ידי מועצת הגנת המידע האירופית, ה-EDPB (ר"ת European Data Protection Board), ומהווה תגובה לתיק שראשיתו לפני מספר שנים.

מה השתנה כבר ומה יקרה עקב התביעה החדשה?

מטא טרם הגיבה לתביעה החדשה, אך עם זאת, בתגובה לתקנות הפרטיות המחמירות של האיחוד האירופי, מטא הכריזה באוקטובר על הצעה שהיא מספקת כיום למשתמשיה באיחוד האירופי. לפי החברה, למשתמשים מוצעת בחירה להמשיך להשתמש בשירותיהן של פייסבוק ואינסטגרם בחינם, עם מודעות, או לבחור במנוי חודשי, המציע את אותה חוויה ללא פרסומות. מודל המנוי המסוים מבטיח למשתמשים המשלמים שלא יתקלו במודעות, ול-מטא עוד הכנסה שתפצה על אובדן ההכנסות מהפרסום בעל האופי החדש והלא ממוקד. בעלי המינוי מבטיחים לעצמם למעשה שמטא לא תשתמש במידע שלהם לשם פרסום מותאם אישית, פשוט משום שאין להם פרסומות בשירות. מאידך, ייתכן שמי שבוחר להמשיך עם מטא במתכונת הכוללת פרסומות, מתבקש – אולי באותיות קטנות במיוחד – לאשר לחברה טרגוט של מודעות מבוסס מידע אישי אודותיו.

ככלל, לתוצאה התביעה הספרדית הזו צפויות להיות השלכות מרחיקות לכת על תעשיית הפרסום הדיגיטלי לא רק באירופה אלא בעולם כולו, במיוחד בנוגע לפרטיות והסכמה בנוגע לשימוש בנתוני הגולשים.

כדאי גם לשים לב שהמהלך מדגיש את הביקורת המשפטית והרגולטורית הגוברת העומדות בפני חברות טכנולוגיה גדולות, כמו מטא וגוגל, על הטיפול שלהן בנתונים אישיים וכן על נוהלי הפרסום שלהן. התביעה האחרונה הזו מסמלת גם היא את החגורה מתהדקת על התחום המסוים, שנראה כי עד כה היה פרוץ למדי וענקיות הטק מינפו אותו להתפחת כיסיהן במיליארדי דולרים, לכאורה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים