בזוס ייעזר במכשור של מאסק – כדי להתחרות מולו

הפרדוקס האחרון שבו מעורב אילון מאסק אינו קשור, לשם שינוי, ישירות בו: חברת SpaceX שלו תספק לאמזון, שבבעלות ג'ף בזוס, את היכולת להתחרות ב-סטארלינק - שירות האינטרנט הלוויני שלה

מסכימים על צורך בהצמחת האנושות. מימין: ג'ף בזוס, מייסד ויו"ר אמזון ובלו אוריג'ין, ואילון מאסק, מייסד ומנכ"ל SpaceX.

אמזון ו-SpaceX יצרו ביניהן באחרונה ברית בלתי צפויה, שלא לומר משונה, כחלק מהיריבות על תחום האינטרנט הלווייני.

שתי הענקיות, אמזון שבבעלות ג'ף בזוס, ו-SpaceX של אילון מאסק – המככבים בראש טבלת עשירי תבל – נחשבות כמתחרות בזירת האינטרנט הלווייני. למעשה, החברה של מאסק מזמן כבשה את השליטה בתחום והיא מספקת כ-90% מתעבורת האינטרנט החללי כיום באמצעות לוויני סטארלינק (Starlink) שלה. אבל לבזוס ולאמזון שלו יש שאיפות לא מוסתרות לקחת מ-SpaceX את הבכורה, או לכל הפחות נתח נכבד מהעוגה.

מספקים את מרבית האינטרנט המהיר מהחלל לכדור הארץ. לווייני סטארלינק של SpaceX.

מספקים את מרבית האינטרנט המהיר מהחלל לכדור הארץ. לווייני סטארלינק של SpaceX. צילום: עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה. BigStock

אלא שכעת, בתפנית מפתיעה באירועים, החליטו השתיים לשתף פעולה. למרות היותן מתחרות ישירות בתחום זה, המתרחב במהירות, שתי החברות הסכימו לעבוד יחד, כאשר אמזון למעשה משלמת ל-SpaceX עבור שלושה שיגורים של רקטות פלקון 9 (Falcon 9) של SpaceX, שישמשו אותה כדי לשלח לחלל את לווייני פרויקט קויפר (Project Kuiper) שלה, ולהציב אותם במסלולם סביב כדור הארץ.

כזכור, את הפרויקט, עליו דיווחנו במרץ השנה, יזמה אמזון ב-2019, והוא נחשב כמאמץ שאפתני מצידה להקים רשת עולמית של לוויינים, המספקת קישוריות אינטרנט בפס רחב במהירות גבוהה אפילו לפינות הנידחות ביותר של העולם. לאמזון יש כבר, על פי הדיווחים, למעלה מ-3,000 לוויינים המיועדים לפריסה, ועליה לעמוד בדד-ליין נוקשה שנקבע על ידי ועדת התקשורת הפדרלית, ה-FCC, המחייבת אותה בשיגור והפעלה של לפחות 50% מהלוויינים הללו עד 2026.

כדי לזרז את התהליך הזה ולעמוד בדרישות ה-FCC, אמזון פנתה בפתיע למי שבכוונתה להתחרות בה ישירות – SpaceX. במהלך זה, כך לפי פרשנויות, אמזון מבקשת להאיץ את לוח הזמנים של שיגור הלוויינים שלה, וזאת למרות שהבטיחה חוזי שיגור לחברות אחרות, ביניהן United Launch Alliance, ArianeGroup וכן ל-Blue Origin – חברת החלל של הבעלים של אמזון, בזוס.

ואכן, מדובר בחדשות לא מעט הזויות.

כך או כך, הראשון מבין שלושת שיגורי רקטות הפלקון 9 אמור להתרחש באמצע 2025, והוא עתיד לסלול את הדרך לפריסת כלל לווייני פרויקט קויפר בחלל.

תחרות בתחום האינטרנט הלוויני – אינטרס חובק עולם

ענקית הטכנולוגיה אמזון – שידועה אמנם כקמעונאית אונליין אך עוסקת גם בתחומים רבים אחרים – הבטיחה בזמנו כי האינטרנט שלה, לכשיבשיל, יהיה יעיל יותר מזה של סטארלינק. החברה ציינה כי בכוונתה להציע גרסאות סטנדרטיות, קומפקטיות במיוחד ומקצועיות של האנטנות שלה, עם מהירויות שנעות בין כ-100 מגה-ביט לשנייה ועד ל-1 גיגה-ביט לשנייה.

על פי הדיווחים בעולם, אמזון כבר שיגרה בהצלחה אב-טיפוס של לוויינים אלו, ולפי תוכניותיה היא ממתינה שיהיו מספיק לווינים במסלולם כדי להתחיל בבדיקות פיילוט מוקדמות של השירות מול לקוחות במחצית השנייה של 2024.

נזכיר כי בעבור העולם תחרות היא דבר חיובי, בעיקר בתחום זה, לנוכח שליטתם הבלתי מעורערת עד כה של מאסק וחברת החלל שלו על אספקת השירות.

אחת ההוכחות החותכות לצורך בתחרות שכזו הוא סיפורה של אוקראינה, שבתחילת המלחמה שכפתה עליה רוסיה נותרה ללא אינטרנט, עקב הפגיעה הקשה בתשתיות שחוותה. אוקראינה פנתה אז אל מאסק וביקשה ממנו שיספק לה קישוריות סטארלינק כדי שהאינטרנט ישוב אליה, ויזם הטק הדומיננטי נענה והסכים מיד. אלא שכעבור מספר חודשים, כפי שדיווחנו, מאסק החליט במקרה מסוים לא לאפשר לצבא אוקראינה להשתמש בחיבור לאינטרנט לצורך הפעלת רחפן נפץ על ספינות קרב רוסיות, בתוך שהוא מספק הסבר פציפיסטי-משהו למהלך. בשלב זה הבחינו רבים כי למעשה שליטתו של מאסק באינטרנט הלווייני מאפשרת לו כוח רב, שאפילו יכול לשנות את המצב בשדות קרב.

כאשר האינטרנט בעזה נפגע ושובש עקב מתקפת צה"ל על הרצועה, שבאה בעקבות אירועי הדמים של ה-7.10, מאסק אמר שישלח מסופים לחיבור ללוויני סטארלינק אל ארגוני סיוע הומניטריים בעזה. הדבר לא אירע לבסוף, אבל ללא ספק גם כוונתו זו של היזם הצביעה על החובה שסטארלינק לא יהיה שירות האינטרנט החללי הבלעדי בעולם, ושיקומו לו מתחרים. 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים