"המטרה: לייצר אי של שפיות בתוך המציאות, שבחלקה אין שפיות"
קובי כץ, סמנכ''ל מחשוב ומערכות מידע במכבי שירותי בריאות, סקר את הפעילות הטכנולוגית בקופת החולים השנייה בגודלה במדינה, שמאפשרת לה לתת את השירות החיוני למטופלים, ואת ההיערכות שלה למלחמה
"בכל יום נדרשת מנהיגות, על אחת כמה וכמה בעת משברית כמו עכשיו. כמנהלים, אנחנו דואגים לייצר אי של שפיות בתוך המציאות, שבחלקה אין שפיות", כך אמר קובי כץ, סמנכ"ל מחשוב ומערכות מידע במכבי שירותי בריאות.
כץ דיבר ב-וובינר בנושא רפואה בעת מלחמה, שאותו קיימה מערכת אנשים ומחשבים באחרונה. מנחה המפגש אונליין היה יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.
"מכבי מתפקדת בראייה קבוצתית, עם חמ"ל מתואם למול ועם כל החברות בקבוצה", ציין כץ. "בימים אלה אנחנו עובדים בלא הפסקה על מנת להמשיך ולספק שירותים רפואיים ולהעניק תמיכה רפואית ונפשית לכל המטופלים שלנו – מדן ועד אילת. מרבית השירותים הרפואיים פועלים כסדרם. תגברנו את הצוותים הרפואיים בכל הארץ, לרבות מחליפים לרופאים שגויסו למילואים. כמו כן, פתחנו ותגברנו מוקדים של רופאים אחיות ורוקחים, שפועלים 24 שעות ביממה".
"החטיבה הטכנולוגית של מכבי מאותגרת במצב הנוכחי", אמר. "מעבר לאתגרים האישיים שכולנו חווים, כאזרחים וכמדינה, עשרות רבות של עובדים מגויסים, וגם בני ובנות זוג של עובדים ושל עובדות, לצד עבודה, שנעשית ברובה מהבית".
שלושה עקרונות להתנהלות בזמן חירום
כץ אמר כי "הגדרנו שלושה עקרונות להתנהלות החטיבה בזמן חירום: מנהיגות, יציבות וזמישות (זריזות וגמישות – י"ה). בהיבט ההמשכיות העסקית, עם תחילת המלחמה החטיבה עברה לאופן פעולה של ניהול דרך חמ"ל מרכזי. זהו מוד מרוכז והיררכי מאוד".
לדבריו, "אנחנו מאפשרים לתאם תור לכל רופא, ללא קשר למקום המגורים, ואף להגיע ללא כרטיס, וכן לפנות בבקשות דיגיטליות בלי הגבלה. עוד אנחנו מאפשרים לחברי הקופה בדרום ובצפון לקבל תרופות עד הבית ללא עלות".
"כמענה לאוכלוסייה המפונה", הוסיף, "הצבנו צוותים רפואיים בבתי המלון שאליהם הגיעו מפונים מהדרום ומהצפון. אנחנו מפעילים מרפאות ניידות עם צוותים רפואיים. פתחנו ווטסאפ ייעודי למפונים, שבו הם מקבלים מידע אודות השירותים הקיימים קרוב להיכן שהם נמצאים. כמו כן, אנחנו מטפלים בכ-1,000 מרותקי בית שפונו מהצפון והדרום. אנחנו גם מפעילים מערך של מאות מתנדבים לסיוע בכל הפעילויות".
כץ ציין ש-"קופת חולים מכבי, ואגף המחשוב ומערכות המידע שלה, נערכים לימים קשים יותר ולתקופה ממושכת. העוגנים המרכזיים הינם העובדים שלנו ורוח מכבי. אלה שניים מהנכסים הגדולים שיש לנו. השליחות שלנו, כארגון בריאות, ברורה, ולכן כל הארגון, לרבות חטיבת הטכנולוגיה, עובד בשיתוף פעולה מלא סביב השעון, לטובת המטופלים שלנו".
"לשמחתי", אמר, "יש לנו בחטיבה צוות מנהלים מעולה, מחויב , נחוש ומקצועי, שפועל לילות כימים על מנת להוביל את החטיבה בעבודה כתף אל כתף עם הגורמים העסקיים".
"בהיבט היציבות", הוסיף, "עלינו לדאוג שהשירותים יינתנו וכן לשמור שכל המערכות, האפליקציות, הפלטפורמות והתשתיות ימשיכו לתפקד".
שו"ב וסייבר
אחת המערכות המחשוביות שעוזרות למכבי במלחמה הנוכחית היא מערכת השו"ב של BMC – עין הנץ, שבקופה סיימו את הטמעתה לפני כחודשיים. "זו מערכת מהגדולות בארץ, שנותנת לנו תמונת מצב על בריאות המערכות, השירותים והתשתיות", אמר כץ. הוא ציין כי "אנחנו פועלים כדי לעבות אותה".
כץ דיבר גם על היבט הסייבר. "הקשחנו ותגברנו את המוכנות שלנו לתחום", ציין. "הפעלנו או עיבינו פתרונות נוספים לזמינות נתונים קריטיים, גם בכשל פוטנציאלי רחב של מערכות – מעבר לפתרונות DR. הכול מתנהל עם חמ"ל סדור, שמרכז יומן מלחמה טכנולוגי. זאת, לטובת חזרה לשגרה, הפקת לקחים ושימור ידע לעתיד".
עוד הוא אמר כי "אנחנו נותנים מענה ותגובתיות מהירים לביצוע של שינויים ופיתוחים בתהליכי עבודה, במערכות המידע ובדיגיטל, בהתאם לצרכים – לטובת המטפלים, המטופלים והעבודה מול משרד הבריאות. כלל הפעילויות מבוצעות תוך כדי שותפות מלאה, תיאום ועבודה משולבת מהירה עם כלל הגורמים העסקיים. בנוסף, אנחנו מאיצים פיתוח של פתרונות, דוגמת שירותי מידע אודות זכאויות – עם שימוש בטכנולוגית GPT".
לסיכום הדגיש כץ כי "התפקיד שלנו, כמנהלים, יהיה בזמן הקרוב לקבע 'שגרה חדשה', שתלווה אותנו זמן לא קצר ושבה נמשיך, כיחידה טכנולוגית, לקדם את הפעילויות, הפרויקטים ותוכניות העבודה, על אף האתגרים".
תגובות
(0)