פיזיקאים הציגו: כך ניתן יהיה לבצע "מסע יעיל בזמן"

שלושה פיזיקאים מאוניברסיטת קיימברידג' שחררו באחרונה נייר עמדה ובו הם מפרטים אודות ניסוי מחשבתי לביצוע מסע בזמן באמצעות שימוש בחלקיקים קוונטיים

האם הוא בכל זאת אפשרי ויישים? מסע בזמן.

אחד הדברים שהכי מרתקים את האדם המודרני זו האפשרות שפעם ניתן יהיה לבצע מסע בזמן. האפשרות הזו זכתה למגוון רחב מאוד של ספרים, סרטים וסדרות טלוויזיה שניסו לחזות כיצד זה יקרה, למה זה יתרחש, מתי ומה אפשר יהיה לעשות עם זה. מנסיעה אחורה בזמן לימי הדינוזאורים ועד קפיצה לעתיד, מדובר בנושא שמרתק את המחשבה, ולאורך הזמנים גם היו כאלה שחשבו שאפשר לממש את הרעיון.

אל הרשימה הזו אפשר להוסיף שלושה פיזיקאים שפרסמו לאחרונה נייר עמדה המבוסס על ניסוי מחשבתי, כלומר ניסויים מושגיים ולא מבחנים אמיתיים, ואשר מציע דרך לפיה ניתן יהיה אולי לבצע "מסע יעיל בזמן" באמצעות שימוש בחלקיקים קוונטיים.

ליצור מחר טוב יותר, על ידי תיקון הבעיות של אתמול כבר היום"

"הניסוי שאנו מתארים נראה בלתי אפשרי לפתרון עם פיזיקה לא קוונטית, מכיוון שפיזיקה רגילה מצייתת לחץ הזמן הרגיל. משום שכך, נראה כאילו הסתבכות קוונטית יכולה ליצור מקרים שנראים למעשה כמו מסע בזמן", טען דייוויד ארווידסון-שוקור, פיזיקאי קוונטים באוניברסיטת קיימברידג' שעמד בראש המחקר.

החוקרים הראו שעל ידי מניפולציה של הסתבכות קוונטית – תכונה של תורת הקוונטים שגורמת לקישור מהותי בין חלקיקים – הם יכולים לדמות מה יכול לקרות אם אפשר היה לנסוע אחורה בזמן. בתיאוריה זה אומר שבמקרים מסוימים ניתן יהיה להשתמש בקוונטים כדי לשנות פעולות באופן רטרואקטיבי, על מנת לשפר את תוצאותיהן בהווה, וזהו אחד הדברים הראשונים שרוצים לממש נוסעים בזמן פוטנציאליים.

למעשה הניסוי המחשבתי הזה לא מוכיח בפועל שאפשר לבצע מסע בזמן. החוקרים רצו להראות תיאוריה למטרולוגיה קוונטית, בה משתמשים בתורת הקוונטים כדי לבצע מדידות רגישות ביותר, כך שהסתבכות של קוונטים תוכל לפתור בעיות שאחרת נראה בלי אפשרי למצוא להן פתרון.

"האפקט מדהים, אך להדמיה יש סיכוי של 75% להיכשל. החדשות הטובות הן שאתה יודע אם נכשלת. אבל המקרים האחרים יהיו ברובם קרובים לפתרון המבוקש, אולם לא מדויקים, כאמור", הוסיף ארווידסון-שוקור, שיזר והדגשי: "אנחנו לא מציעים באמת מכונת מסע בזמן, אלא צלילה עמוקה לתוך היסודות של מכניקת הקוונטים. הדמיות אלו לא מאפשרות לך לחזור אחורה ולשנות את העבר שלך, אבל הן כן מאפשרות לך ליצור מחר טוב יותר, על ידי תיקון הבעיות של אתמול כבר היום".

תגובות

(21)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עוזי

    המונח המקובל בעברית הוא "שזירה קוונטית". המונח "הסתבכות קוונטית" אולי קרוב מבחינה מילולית, אבל מטעה.

  2. tio

    לוגיקה פשוטה .... בשבת תאכל את אשר תבשל בשישי.... הגיון מקדמת דנא. דהיינו, תארגן היום את רכיבי ארוחת השבת, לאור הטעמים בעבר, כך תוכלו להנות מהשבת הקדושה.

  3. אמיתי

    שטויות. משעמם לכם? לא ניתן לזוז אחורה בזמן.

  4. ג'ייסון

    זה כאילו להזמין אירועים אמיתיים שקרו ולהעלות אותם לשידור חי?

  5. משה

    אז עדיין לא ניראה איזה מרטי מקפליי ואמט בראון,בינתיים,הזמן הוא חד כיווני וצריך להגיע למהירות מעל למהירות האור על מנת לנוע בזמן ויש כרגע רק חלקיקים שהינם תאורתיים בלבד,הטכיונים,אבל כיצד ניתן להוכיח את קיומם ואולי מסעות בזמן ישארו נחלתם של סרטי מד"ב בלבד?

    1. מאמין

      אנשים באמת חושבים שמסע בזמן שייך לעוד תחומים חוץ מלמדע בדיוני?

  6. חות’י

    בקיצור, עם השזירה הקוונטית הזו אפשר למלא לוטו בעבר עם מספרים של ההווה?

  7. ליאור יזרעאלי

    התופעה בכתבה אינה נקראת "הסתבכות קוואנטית". השם הנכון הוא "שזירה קוואנטית". כדאי שהחוקרים יבחנו אותה גם על בסיס המדע, וגם על בסיס חוכמת הקבלה שדנה בנושא. עד כאן.

  8. אלישע

    כפיזיקאי, אני לא מכיר את המושג "הסתבכות קוונטית". אולי הכוונה למוג שזירה קוונטית.

    1. גם פיזיקאי

      https://translate.google.co.il/?hl=iw&sl=en&tl=iw&text=Quantum%20entanglement&op=translate חחח אגב זה המאמר: https://journals.aps.org/prl/pdf/10.1103/PhysRevLett.131.150202 (הוא רק מסמלץ CTCs באמצעות שזירה כדי להכניס קלט שאמור להתקבל רק לאחר האינטרקציה)

  9. דור

    כתבה ממש חלשה, בנושא כלכך מעניין ציפיתי להינות אבל יצא שבזבזתי את הזמן. מעניין אי הסתבכות ה-וונטים יתארו את בזבוז הזמן הזה

    1. מייאו

      תגובה מעולה. אבל לא באמת ציפית להסברים הגיוניים בנושא הזה

  10. יוסי

    אם היה אפשרי אפילו עוד 200 שנים היינו פוגשים היום אנשים מהעתיד

  11. אם זה יקרה בעתיד

    אז איפה האנשים מהעתיד ? סתירה מכאן נובע מסע בזמן אינו אפשרי ללא הבנה קוונטית

    1. מורדי

      בכותרת ציינתם: כך ניתן יהיה לבצע "מסע יעיל בזמן" בגוף הכתבה ציטטתם: "למעשה הניסוי המחשבתי הזה לא מוכיח בפועל שאפשר לבצע מסע בזמן". כדאי לקרוא שוב לפני שמפרסמים.

  12. בני

    לא כתבתם כלום מה זה החרטא הזה אפילו לא הסברתם את המושג Quantum entanglement

  13. הדתות עקבו את המין האנושי מדעית

    וטכנולוגית לפחות ב1000 שנה. אם אפשר לתקן את זה האנושות תודה למדע

  14. יוסי

    יש להשתמש במילה שזירה ולא הסתבכות.

  15. יוסי

    לא משתמשים במושג הסתבכות קוונטית. משתמשים במושג שזירה קוונטית

אירועים קרובים