שוב הטרלה ממאסק: ייתן מיליארד ד' לוויקיפדיה אם תשנה שם לדיקיפדיה

הדברים נכתבו על ידי היזם שהוא הבעלים של X בפלטפורמה החברתית המצייצת, וקדמה להם ביקורת של מאסק על עצם בקשתה של האנציקלופדיה המקוונת - המוטענת בתכנים בידי הגולשים ובהתנדבות - לתרומות

יתרום לוויקיפדיה בתנאי ש... אילון מאסק, יזם הטק המפורסם.

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה והבעלים של פלטפורמת המדיה החברתית X (טוויטר), הציע אתמול (א') לשלם לוויקיפדיה מיליארד דולר, אם בתמורה האנציקלופדיה המקוונת והעממית תשנה את שמה ל-דיקיפדיה (Dickipedia) למשך שנה תמימה.

ההצעה של מאסק היא עוד פיתול תמוה במסכת ההטרלות חסות המנוח שלו, וגם משקפת את הסגנון האופייני לו – שכמעט תמיד מעורבים בו בדרך זו אחרת שוביניזם או סקסיזם, לפחות לכאורה.

ההטרלה החדשה החלה בציוץ ב-X שמאסק פרסם אתמול, בהתייחס לפרסום של ויקיפדיה שביקשה תרומות משתמשים ומגולשים.

מאסק כתב: "האם אי פעם תהיתם מדוע קרן ויקימדיה (העומדת מאחורי ויקיפדיה – ג"פ) רוצה כל כך הרבה כסף? זה בהחלט לא נחוץ כדי להפעיל את ויקיפדיה. אתה ממש יכול להתאים עותק של כל הטקסט בטלפון שלך! אז בשביל מה הכסף? מוחות שואלים רוצים לדעת…"

כעבור דקות מספר המשיך מאסק בציוץ נוסף בנושא ובו הכריז שהוא דווקא בהחלט מוכן לתרום סכום עתק של מיליארד דולר לוויקיפדיה. עם זאת, ההצעה הנדיבה באה עם מלכוד: ויקיפדיה חייבת למתג את עצמה מחדש כ"דיקיפדיה" (החלפת חלק מהשם האתר במילת סלנג בעלת הקשר מיני או מגונה).

נזכיר כי האנציקלופדיה, שכולנו עושים בה שימוש קבוע, היא למעשה יציר של חוכמת המונים, שאת הערכים בה כותב ציבור הגולשים ועורכים מתנדבים. לפיכך יש התוהים מדוע ויקיפדיה מבקשת תרומות מהמשתמשים כל העת, כעניין שבשגרה.

הציוץ של מאסק הפך מהר מאוד לוויראלי, ולפיכך הוא קיבל התייחסות מהירה והסבר לבקשת התרומות, שאותו סיפק דף Community Notes של האתר. בהסבר נטען כי ארגון המידע החינמי מטפל ב"מעל 25B צפיות בדפים ומעל 44 מיליון עריכות דפים בחודש, הדורשים עלויות תפעול ניכרות". בהסבר נכללה גם סיבה נוספת לבקשות הכסף, ונאמר כי קרן ויקימדיה מעסיקה מבקרים פיננסיים חיצוניים, שהדו"חות שהם מכינים עבורה זמינים לציבור.

רבים הגיבו ב-X להצעתו הפרובוקטיבית של מאסק, ואחד מהם, העיתונאי אד קרסנסשטיין, אף הכביר והציע תסריט שבמסגרתו ויקיפדיה יכולה לקחת ממאסק את הכסף העצום, וכעבור זמן מה לחזור לשמה המקורי. בתגובה הבהיר מאסק ששינוי השם חייב להימשך לפחות 12 חודשים, אך לא הבהיר אם יעביר לאתר את ההון רק בתום שנה שבה יקרא דיקיפדיה.

האם בעצם הכל קשור בביקורת על מהימנות התוכן של ויקיפדיה?

כדאי לשים לב שההצעה ההומוריסטית של מאסק לשינוי השם מרמזת "למען הדיוק", כדבריו, לא רק על הסתייגותו מבקשות התרומות הבלתי נלאות, אלא גם ממהימנות התוכן המתפרסם בוויקיפדיה. הבעלים של X, כך דווח במדיה העולמית, כבר מבקר מזה זמן רב את ויקיפדיה, והאשים לא פעם את האנציקלופדיה המקוונת בהטיה ובחוסר דיוק.

נזכיר כי אחת ההתנגשויות הקודמות של היזם המטריל עם ויקיפדיה אירעה אחרי שהיא נחסמה בטורקיה במשך יותר משנתיים, כהרגולטור על התקשורת ציטט חוק שאפשר לו לאסור גישה לאתרים שנחשבים מגונים או מאיימים על הביטחון הלאומי.

במאי השנה, הגיב מייסד ויקיפדיה, ג'ימי ויילס, עצמו ועסק בדברי מאסק על צנזור מבקרי נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן בוויקפדיה טורקיה, יום לפני הבחירות לנשיאות במדינה. וויילס נזף במולטי-מיליארדר וטען כנגדו כי מאסק לא תמך בחופש הביטוי כשנכנע לדרישות הרשויות באנקרה להגביל תוכן בפלטפורמה שבבעלותו. בתגובה צייץ מאסק: "המוח נפל מהראש שלך, איגלסיאס? הבחירה היא להחניק את טוויטר במלואה, או להגביל את הגישה לכמה ציוצים. באיזה מהם אתה מעוניין?". בתגובה זו ניסה מאסק להבהיר למייסד האנציקלופידה שמידת הכניעה לדרישות הממשל הטורקי מצידו הייתה סמלית לעומת זו שהפגינה ויקיפדיה, וכמובן – בלית בריאה.

בתגובה כתב ווילס למאסק: "מה שוויקיפדיה עשתה: עמדנו חזק על העקרונות שלנו ונלחמנו בבית המשפט העליון של טורקיה, וניצחנו. זו המשמעות של להתייחס לחופש הביטוי כעיקרון ולא כסיסמה".

לא ברור אם מאסק היה רציני בהצעתו, זאת אומרת – די ברור שלא. מאידך היזם התזזיתי, שהוא האדם העשיר בתבל, ידוע בהצהרות מוזרות (למשל בושם בריח שיער שרוף שמכר לפתע, ואכן נשלח לרוכשים) או במהלכים משונים (הגעה עם כיור למטה טוויטר אחרי הרכישה), שלעיתים הוא פשוט עומד מאחוריהם לבסוף.

מאידך מאסק הוא גם מטריל סדרתי, שפיזר הצהרות אינספור אותן לא מימש, כמו למשל כשאמר שברצונו להיאבק פיזית במארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד מטא, וסתם שיטה ב'צוק'. דוגמה חריפה מזו היא הצהרתו של מאסק בציוץ, מ-2018, שטסלה עומדת להפוך לפרטית, ממנה נסוג בתוך זמן קצר ואחרי שהיא השפיעה על שוק המניות. על מקרה זה שילמו טסלה ומאסק קנס אחרי שה-SEC קבעה כי מאסק ביצע הונאת משקיעים בעצם המהלך.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים