האם המנמ"רים מפנימים את השינוי בתפקידם?

המנמ"ר החדש צריך להיות לא "רק" מנהל מערכות המידע של הארגון, אלא המנהיג הדיגיטלי שלו ● מחקר של פורסטר מעלה שרוב המנמ"רים לא מבינים זאת, ועלולים לאבד את תפקידם

המנמ"ר החדש במרכז.

תפקידו של המנמ"ר עבר עם השנים שינויים ועדכונים רבים, בהתאם להתפתחות הטכנולוגיה. כיום, המנמ"ר נתפס ככזה שאמורים להיות לו הכישורים להיות מוביל טכנולוגי, שמפקח על הטרנספורמציה הדיגיטלית של הארגון. האם המנמ"רים אמנם עשו את השינוי?

מחקר שפרסמה באחרונה חברת המחקר פורסטר דן בנושא זה וקבע, באופן לא מפתיע, שיש עדיין שיעור ניכר מאוד של מנמ"רים שלא עומדים בדרישות המנהיגות הטכנולוגית. על פי המחקר, רוב המנמ"רים עדיין חיים בעידן של המנמ"ר הישן, ורק בודדים מתאימים להיות מנהיגים טכנולוגיים.

המשמעות של הממצא העגום הזה היא הרבה מעבר לעניין מעמדו של המנמ"ר. היא קשורה למוכנות של עסקים להתמודד עם האתגרים החדשים וליכולת לממש את היעדים העסקיים שלהם, שרובם ככולם תלויים כיום בטכנולוגיה. כאשר המנמ"ר הוא לא מוביל דיגיטלי, שיודע לנהל טרנספורמציה דיגיטלית, במוקדם או במאוחר הארגון מרגיש זאת.

האם המנמ"רים הם כמו שרברבים?

חברת המחקר מק'ינזי ,שניתחה את הסקר של פורסטר ושוחחה אף היא עם מנמ"רים, לא בוררת במילים. אנשיה אומרים שלמרבה הצער, מנמ"רים רבים עדיין דומים לשרברבים, שרואים את תפקידם ככאלה שאחראים שהמידע יעבור בצינורות, ופחות מתנהגים כמו מנהיגים דיגיטליים.

מנמ"רים שלא משדרגים את עצמם לעידן החדש, לרבות כאלה שאין להם את היכולת לעשות זאת, מסכנים את עצם הצורך בהם. כלומר, מסכנים את תפקידם. לראייה, מנמ"רים בכירים בארגונים אומרים שאחד האיומים על מעמדו של המנמ"ר הוא הענן. זאת, משום שהלקוחות העסקיים יכולים לרכוש מערכות IT ישירות מספקים בינלאומיים, בפלטפורמות פתוחות עם קוד נמוך (Low-Code).

גם הבינה המלאכותית עלולה לייתר חלק גדול מתפקידו של המנמ"ר, אם הוא לא ידע להתאים את עצמו למציאות החדשה. גם כאן, יש להעדר יכולות של רכישה עצמאית של ידע וטכנולוגיות השלכות רחבות יותר מעצם מעמדו של המנמ"ר. זה פוגע ביכולת שלו לשלוט על התצורה הכוללת של מערכות המידע בארגון ועל הסנכרון עם מערכות אחרות, ואז, באופן טבעי, נוצרות תקלות, שמגיעות לפתחו של המנמ"ר. יש גם עניין כלכלי של רישוי והפרת זכויות, שהמפתחים ו/או הלקוח העסקי לא מודעים לו כאשר הם מתקשרים ישירות עם גורם זה או אחר, במיוחד אם אלה ספקים גלובליים, למשל של ענן. התוצאה מורגשת אחר כך בחשבונות שמגיעים לחשב החברה, שכמובן נוזף במנמ"ר.

חוקרי מק'ינזי מעלים שאלה מעניינת: האם לאור כל השינויים בתוכן תפקידו של המנמ"ר (CIO) לא הגיעה העת לשלוש אותיות חדשות, שיבטאו את העידן החדש? חומר למחשבה

צריך להדגיש שרכישת תכונות של מנהיג דיגיטלי למנמ"ר ויישומן לא באים על חשבון התפקידים המסורתיים שלו, שקשורים לעולם הישן. עדיין, הוא זה שאחראי על תקינות מערכות המידע, שמאפשרות פעילות עסקית אמינה, ועדיין, הוא זה שצריך להתעסק ב-"צינורות" שאוזכרו כאן מקודם. ההבדל הוא בשיטת הניהול, חלוקת הזמן והאצלת הסמכויות בתוך ארגון ה-IT.
כדי ליישם את זה, המנמ"ר חייב להבין גם בתחומים שבעבר הוא לא היה מעורב בהם, כמו אבטחה, תשתיות ענן ותקשורת.

אגב, יש לא מעט מנמ"רים שהוסיפו לעצמם תואר נוסף – CTO (סמנכ"ל טכנולוגיות או מנהל טכנולוגיות ראשי) – דבר שלא היה בעבר. אלא שכיום הכל מתחבר לכל, והמנמ"ר, כמנהיג דיגיטלי, חייב להתמחות גם בזה. הדבר מתקשר למגמה שכבר דובר עליה רבות: על המנמ"ר להבין את התהליכים העסקיים של הארגון ולהכיר אותם היטב, כדי לדעת לתת להם את הפתרונות המיטביים.

לסיכום, אם כבר עסקינן בתיאורי תפקיד ובאותיות, חוקרי מק'ינזי מעלים שאלה מעניינת: האם לאור כל השינויים בתוכן תפקידו של המנמ"ר (CIO) לא הגיעה העת לשלוש אותיות חדשות, שיבטאו את העידן החדש? חומר למחשבה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רון צור

    כתבה שטחית. נכון, מנמר צריך להיות מנהיג דיגיטלי אבל מי שחי בסרט שענן ייתר את תפקידו של המנמר, כדאי שיתעורר איזה ארגון מסוגל בכלל לתכלל את מלוא היקף הטמעת יכולות ענן בארגון ללא מנמר!?

אירועים קרובים