ה-ICT סייע להביא את הקץ על אחד ממובילי הטבח בדרום – עלי קאצ'י

מפקד כוח בנח'בה, ומי שהיה בין מובילי מתקפת הטרור של החמאס ביישובי העוטף, חוסל אתמול (ש') ● מה הייתה תרומתו המבצעית של מערך התקשוב הצה''לי לקיצור חייו?

מערך התקשוב הצה''לי תרם מבצעית לפעולה. חיסול עלי קאצ'י, מפקד כוח בנח'בה של החמאס.

עלי קאצ'י, מפקד כוח בנח'בה, ומי שהיה בין מובילי מתקפת הטרור של החמאס ביישובי העוטף – חוסל אתמול (ש'). למערך התקשוב הצה"לי הייתה תרומה מבצעית לקיצור חייו של קאצ'י – אסיר עולם ששוחרר במסגרת עסקת שליט ב-2011.

כוח בנח'בה ממותג כיחידת עילית של החמאס. כלי טייס של צה"ל, אותו הכווינו גופי מודיעין בצה"ל, הוא שהרג אותו. התקשוב היה הגוף המשלב, המתכלל והמתזמר של היחידות השונות בצבא, וביניהן חיל האוויר וגורמי מודיעין. על מנת לחסל את הארכי-מחבל, נדרש היה לדעת את מיקומו.

בחילות האוויר והמודיעין של צה"ל נבנתה, במשותף, תשתית טכנולוגית הממכנת את תהליך ניהול ותכנון המטרות. אלו מאופיינות במורכבות גבוהה מאוד ודורשות מיומנויות ייחודיות לשם תכנונן. המערכת שאותה בנה הצבא, הגדירה שפה משותפת – ממוכנת – בין המודיעין, יצרן המידע, לבין חיל האוויר, העושה שימוש מבצעי במידע. כך, נוצר תהליך ארגוני מורכב, הכולל מגוון רחב של מימדים. ניתן להניח בסבירות לא מועטה, כי במסגרת המעקב אחרי קאצ'י, פיתחו במקומות שונים בצבא ומחוצה לו אלגוריתם, או אלגוריתמים מיוחדים, המייעלים את תהליך תכנון התקיפות. הצגה חזותית של התכנונים האפשריים, מאפשרת למשתמש המומחה להחליט תוך פרק זמן מיידי על חלופה מועדפת – ומיד להוציאה לפועל.

האתגר הוא בהעברת נתונים ומידע מהחיישן לנשק. זוהי טרנספורמציה דיגיטלית הלכה למעשה. כדי לממשה, יש להדק את הקשר בין יכולות גילוי וקישוריות מירביות, עם מערכות לחימה, כדי לקבל יכולות יירוט וסיכול, תקיפה והשמדה – לצד שרידות המערכות. על הדרך, יש להימנע מהסיבוכיות שטמונה בשילוביות, המכילה כמה היבטים: שכבת חיישנים בכל הממדים – הפיזי והקיברנטי; כלי נשק מתקדמים ומדויקים; מערכות הגנה ויירוט אקטיבי; מערכות שו"ב משלבות; הגנה פסיבית למערכות; וכן מערכות ICT. כך ניתן ליצור תהליכים משולבים, המתנהלים בענן המבצעי ומחוצה לו – באופן מאובטח. כלל מערכות השו"ב מתממשקות אחת לשנייה – והדבר עוזר לקרב המשולב.

האלוף ערן ניב, ראש אגף התקשוב וההגנה בסייבר בצה"ל.

האלוף ערן ניב, ראש אגף התקשוב וההגנה בסייבר בצה"ל. צילום: פלי הנמר

צה"ל הקדים להיכנס אל עולם ה-Big Data

הכניסה של צה"ל לעולם ה-Big Data נעשתה כבר בעשור הקודם. היא מניבה לו תובנות חדשות, בזמן אמת, על מגוון יעדים פוטנציאליים. אנשי ה-IT לובשי המדים ומקביליהם בביון האזרחי, נכנסו לתחום, על מנת לדעת דפוסי פעולה ותבניות נסתרות של אויביהם. יש לשער שהם עשו זאת, בין השאר, בעזרת בינה אוטומטית (למידת מכונה – Machine Learning). כך, צה"ל התקדם ועשה מסע בעולם ה-BI, שלקח אותו מה-BI המסורתי – שעוסק בעיקר בדו"חות ובניתוח העבר – והפך אותו לארגון שעושה בינה מלאכותית מתקדמת, ממוכנת, עם למידה מתקדמת ויכולות לחיזוי צופה פני עתיד. הכניסה לתחום זה נדרשת כדי להתנהל בעולם המתאפיין בראייה חלקית ולעתים מעורפלת. כדי שלא להיות עיוורים חלקית, בצבא הבינו כי הם צריכים לצלול לעומק, על מנת לקבל יכולות ותובנות שלא היו להם בעבר. מהר מאוד הם הגיעו לתובנות מעניינות, עם ערכים מבצעיים ומודיעיניים שהם מכפלה בריבוע של ההשקעה שהשקיעו.

הצבא הביא לקיצור משך הזמן שבין החיישן לפוגע, וקיצר את מעגלי האש. התקשוב הפך ל-"מעצב" ולא רק ל"מאפשר": ה-IT חיבר בין גורמי מודיעין בשטח, לחיל האוויר – והביא לעבודה מתואמת ביניהם, שבסופה הגיע קאצ'י אל קיצו.

לאחר ההתנקשות לא הובע, מן הסתם, דאבון לב על עלייתו השמיימה של קאצ'י, כמו גם של "חבריו": מראד אבו מראד – ראש המערך האווירי בעיר עזה; עוואד אל סולטן, חבר הוועד המרכזי של ארגון החזית העממית, ומי שהיה אחראי על תיק האסירים ו"השהידים" של הארגון; עבד אל-רחמן שהאב, ממנהיגי הג'יהאד האסלאמי; שייח' עבד אל פתאח דוחאן, ממקימי תנועת החמאס וסגנו של השייח' אחמד יאסין; מוסא נאסר, ממנהיגי הג'יהאד האסלאמי; ג'ואד אבו שמאלה, שר הכלכלה של חמאס וחבר הלשכה המדינית; וזכריה מועמר, ראש משרד היחסים הלאומיים בלשכה המדינית של חמאס. לתקשוב – שלום.

תגובות

(6)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דני

    אין שום תמונה של עלי קאצ'י הזה ברשת - זה נשמע כמו הנפצה של המדינה.

  2. א ב של אהבה

    ואחרי שיר ההלל לטכנולוגיה, אפשר לשאול: איפה היתה אותה טכנולוגיה מהוללת לפני השביעי באוקטובר, ומדוע היה לה אפס אחוזי הצלחה בעציר הטבח הנוראי בישראלים חפים מפשע?

  3. שמוליק

    כבר לא מעניין אותנו לשמוע על התחכום של צה'ל וכמה הטכנולוגיה מובילה אותו לעתיד כאשר מרוב טכנולוגיה הפעולה הבסיסית ביותר של שמירה והגנה על הגבול והישובים כשלה. כל הגדר המשוכללת עם יכולות AI, כאשר זבוב היה נדרש לביקורות, כשלה מול טרוריסטים פשוטים עם טויוטה וסוס ועגלה. שהולכים קדימה מבחינת טכנולוגיה לא שורפים את הבסיס.

  4. קורא

    למה יש צורך לפרסם את זה? זה מסגיר פרטים שעדיף שישארו חסויים. כדאי להימנע מפרסומים שמלמדים את האויב מה היכולות.

  5. אבי

    לא היה צורך בשום טכנולוגיה והרצח ההמוני היה נדחה או מתבטל לו היו מחסלים את הרוצח כבר בפעם הראשונה ולא מכניסים אותו לכלא ולא משחררים אותו לאחר מכן. המסקנה ברורה - לעולם לא לקחת מחבלים לכלא. לחסל אותם ללא רחמים וולא הסבר, גם אם זקוקים להם להוצאת מידע. לאחר הוצאת המידע יש לחסל את המחבל הנחקר. ואז אין צורך בכלא, אין צורך להאכיל אותו ולרפא אותו והכי חשוב - לעולם לא יקום צורך לחילופי שבויים. מחבל טוב הוא מחבל מת !!!!!

אירועים קרובים