כך תמנעו מכם ומילדיכם חשיפה לתוכן ויזואלי קשה אונליין

איגוד האינטרנט הישראלי הוציא היום (ג') מדריך לציבור בצל המלחמה, ולנוכח החשיבות שלא להיחשף לזוועות מצלקות, שיכולות אפילו ליצור אצל הנחשף פוסט טראומה משנית

כך תגנו על עצמכם מתוכן קשה או רעיל בהן. הרשתות החברתיות.

מראות, קולות ותיעודים קשים מציפים את המדיה החברתית החל מפרוץ אירועי התופת ביום שבת האחרון. סרטונים שצולמו על ידי מחבלי החמאס, קבצי אודיו בהם הקלטות של אנשים מותקפים הזועקים לעזרה, תמונות גרפיות קשות של גופות ועוד מראות שאין לתארם במילים פשוט זורמות לרשתות החברתיות השונות, ועלולות לצלק ולייצר פוסט טראומה משנית אצל מי שנחשף אליהם. איגוד האינטרנט הישראלי פרסם היום (ג') מדריך שמסייע להורים ללמוד איך לסנן מכם ומילדכם חשיפה לתוכן ויזואלי קשה לצפייה המופיע באינטרנט בכלל ובמדיה החברתית בפרט. 

איגוד האינטרנט הישראלי

איגוד האינטרנט הישראלי

"הרשתות מוצפות בתוכן גרפי קשה לצפייה שעלול לגרום לנזק נפשי, חלקו מופיע ללא אזהרה ברגע שנכנסים לאחת הרשתות החברתיות – חשוב שהציבור יידע שבידיו היכולת לסנן את התוכן הזה על ידי כמה פעולות פשוטות הקשורות להגדרות", הסבירו באיגוד.

עוד נכתב: "ימים קשים וכואבים עוברים על כולנו, ורבים ורבות פונים אל הרשתות החברתיות במטרה ללמוד על המתרחש, להתעדכן ולהיתמך כדי להתמודד עם החרדה ואי הוודאות. בעקבות המצב, הרשתות מוצפות בתכנים בעייתיים ממספר סוגים, המופצים על ידי חשבונות פרטיים, קבוצות וגופים שונים – חלקם מזוייפים במתכוון או שגויים ומטעים, וחלקם מציגים תוכן גרפי קשה לצפייה או שעשוי לגרום לנזק נפשי, לרוב ללא אזהרה, וחלקם חושפים תמונות ומידע שעלולים לפגוע ברגשות או בפרטיותם של א/נשים".

לדברי איגוד האינטרנט הישראלי, יש כמה עקרונות פשוטים וחשובים שניתן ליישם כדי לשפר את רמת המידע שאנחנו צורכים בימים הללו, המתאפיינים במצב חירום ומצוקה.

לשם כך ממליצים באיגוד על נקיטת מספר פעולות פשוטות:

  • העדיפו לצרוך מידע ועדכונים דרך כלי תקשורת ומערכות חדשות מקצועיות ומוסמכות ודרך ערוצים של גורמים רשמיים ומוסמכים כמו פיקוד העורף, משטרת ישראל, דובר צה"ל ומשרדי הממשלה.
  • גם ברשתות החברתיות ­– כדאי להישען על מקורות מוסמכים ורשמיים, ועדיף לעקוב אחר עדכונים של גופים רשמיים וחדשותיים, או אחר עיתונאים וכותבים מוכרים ומומחים, ולא באמצעות קבוצות אנונימיות ופרופילים לא מוסמכים או מבוססים. השתיקו או חסמו פרופילים המציפים במידע פוגעני או מטריד.
  • המנעו מעדכונים רבים בקבוצות סגורות ורשימות תפוצה אנונימיות המגיעות ללא קרדיט בפלטפורמות כמו ווטסאפ וטלגרם ומהפצת תכנים ומסרים לא מאומתים לרשתות אחרות.
  • נסו להתנתק מדי פעם מהחדשות והעדכונים לטובת פעילות חברתית מחוץ למסכים ולרשתות, למען הבריאות הנפשית והפיזית.

הנחיות לבקרת הורדה וניגון אוטומטיים של תמונות וסרטונים 

מעבר לכך, מסרו מהאיגוד, אנו יכולים לשמור על עצמנו ועל הבריאות הנפשית שלנו על ידי צמצום החשיפה לתוכן גרפי ומזיק ברשת, על ידי שינוי פשוט של ההגדרות באפליקציות הרשתות החברתיות.

ניתן לעשות זאת על ידי ביטול האפשרות להורדה וניגון אוטומטיים של תמונות וסרטונים, והגדרת "סינון תוכן" באפליקציות המאפשרות זאת. כך נוכל לבחור בעצמנו מתי מתאים לנו לצפות בתוכן ומתי עדיף שלא.

באיגוד ריכזו את ההנחיות לשינויי ההגדרות ברשתות החברתיות:

ב-X (טוויטר) –

חסימת הפעלה אוטומטית – הגדרות > נגישות תצוגה ושפות > שימוש בנתונים > הפעלה אוטומטית > "אף פעם"

חסימת הצגת תוכן רגיש – הגדרות > פרטיות ובטיחות > תוכן שאתה רואה > אל תציג מדיה שעלולה להכיל תוכן רגיש

ב-ווטסאפ –

הצגת מדיה – הגדרות > אחסון ונתונים > הורדת מידע אוטומטית > "אף סוג מדיה"

השתקת סטוריז – לחיצה ארוכה על חבר.ת ווסטאפ שמשתפ.ת תכנים קשים > "השתקה"

בטלגרם –

Settings > Data and Storage > Automatic media download > ביטול הסימון בשלושת האפשרויות

Streaming > Stream Videos and Audio files > ביטול הסימון

בפייסבוק –  

לחיצה על תמונת הפרופיל האישית בפינה השמאלית העליונה > הגדרות ופרטיות > הגדרות > סרטונים > "כבוי"

במסנג'ר –

לאחר הכניסה לאפליקציה – לחיצה על גלגל השיניים > Data Saver >  ואז On

באינסטגרם –

לחיצה על תמונת הפרופיל בפינה השמאלית התחתונה > הגדרות ופרטיות > Data usage and media quality > בסימון "חיסכון בנתונים" ו"מדיה ברזולוציה גבוהה" > "אף פעם"

בטיקטוק –

לחיצה על פרופיל > הגדרות ופרטיות > תוכן מועדף > מצב מוגבל > "הפעל"

ביוטיוב – 

לחיצה על הגדרות > כללי > "סינון תוכן"

מידע נוסף תוכלו למצוא באתר איגוד האינטרנט הישראלי: 

סינון תוכן ביוטיוב

סינון תוכן בטיקטוק

סינון תגובות פוגעניות באינסטגרם

סינון תוכן בווטסאפ

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים