האם וויז תרכוש את סנטינל וואן? בשוק ההון ממש לא בטוחים

הדיווח מסוף השבוע על משא ומתן לביצוע העסקה עורר תמיהות לא מעטות בקרב האנליסטים, שחלקם סבורים שהסיכויים שהיא תצא לפועל לא גבוהים במיוחד

רעב. אסף רפפורט, מייסד ומנכ"ל וויז.

שוק הסייבר הישראלי מבעבע או רותח? היוניקורן וויז זומם לרכוש את סנטינל וואן – כך דיווחה סוכנות בלומברג בסוף השבוע. אלא שבשוק ההון ממש לא בטוחים שזה יקרה, עקב הביצועים של מניית סנטינל והעובדה ש-וויז עדיין לא שכרה את שירותיו של בנק השקעות לביצוע העסקה – מה שכמעט תמיד קורה במקרים שכאלה.

אם הרכישה תצא לפועל, מדובר בעסקה לא רגילה, שכן וויז לא נסחרת בבורסה – בניגוד לסנטינל וואן. וויז תזדקק לגייס יותר מחמישה מיליארד דולר על מנת לממן את הרכישה – אם זו תתרחש. כמו כן, במידה שהעסקה תבוצע, תיווצר ענקית סייבר בשווי של כ-20 מיליארד דולר. כך או כך, מדובר בעסקה שרחוקה מסיום ועל פי סוכנויות הידיעות, וויז נמצאת בימים אלה במשאים ומתנים עם כמה בנקים, והן היא והן סנטינל צפויות להיפגש עם קרנות הון-סיכון פרטיות, דוגמת תומא בראבו.

רוכשות פוטנציאליות נוספות של סנטינל שאוזכרו הן פאלו אלטו ומיקרוסופט. אם סנטינל אכן תירכש על ידי מי מהחברות, ההערכות בסוף השבוע היו שהיקף העסקה יעמוד על סכום הנע בין חמישה לשישה מיליארד דולר.

חברה שהפכה ליוניקורן בשנה בלבד

וויז, שעוסקת בעולם הגנת הסייבר בענן, הוקמה על ידי אסף רפפורט, המשמש כמנכ"ל החברה, עמי לוטבק, ינון קוסטיקה ורועי רזניק. היא מונה יותר מ-700 עובדים ולאחר גיוס שערכה בפברואר השנה, שוויה נאמד בכ-10 מיליארד דולר. הכנסותיה עומדות על מאות מיליוני דולרים בשנה ויש לה הר מזומנים של 900 מיליון דולר בקירוב.

רפפורט עלה למפת הסייבר העולמית לאחר שמכר ב-2015 את אדאלום, שאותה הקים עם לוטבק ורזניק, למיקרוסופט תמורת 320 מיליון דולר. ב-2018 הוא מונה למנהל מרכז הפיתוח הישראלי של הענקית מרדמונד.

במרץ 2021 קבעה וויז שיא והפכה לחד קרן – שנה בלבד לאחר הקמתה. לאחר שנה וחצי בלבד של פעילות היא צמחה לשווי של שישה מיליארד דולר – שיא עולמי. בפברואר השנה היא גייסה 300 מיליון דולר לפי שווי של 10 מיליארד, ורפפורט הודיע על הוצאת חלק נכבד מכספי החברה מישראל, עקב המהפכה המשטרית של הממשלה. כך או כך, החברה בנתה במהלך השנים בסיס רחב של מאות לקוחות, שמתוכם כ30% נמצאים ברשימת פורצ'ן 100.

גרטנר אפיינה את העשור הנוכחי כעשור של ענן ואבטחה, ופה וויז נכנסת – עם פלטפורמה שמספקת למנהלי האבטחה נראות ויכולת תגובה מהירה. הנראות עונה לאתגר של מנהלי האבטחה, שיש להם "שטחים מתים" והם לא תמיד יודעים מה קורה בסביבות הפיתוח והייצור שלהם. וויז מביאה לצמצום זמן ההתעסקות של צוותי האבטחה באבטחת הענן, עם כלי שמסייע להם לתעדף את המשימות באבטחת המידע בארגון. היא מעניקה למנהלי האבטחה בארגון הגנה מבוססת גישת ללא סוכן, שמבוססת על חיבור API לסביבת הענן של הלקוח.

תומר וינגרטן, ממייסדי ומנכ"ל סנטינל וואן.

תומר וינגרטן, ממייסדי ומנכ"ל סנטינל וואן. צילום: באדיבות סנטינל וואן

סנטינל וואן הוקמה ב-2013 על ידי תומר וינגרטן, המנכ"ל, ואלמוג כהן. היא מונה כ-2,000 עובדים, וגם לה יש הכנסות שנתיות וקופת מזומנים של מאות מיליוני דולרים. סנטינל הונפקה ב-2021 לפי שווי של תשעה מיליארד דולר – ההנפקה הגבוהה אי פעם של חברת הגנת סייבר, אלא ששוויה הנוכחי נאמד בקצת יותר ממחצית הסכום הזה – 4.9 מיליארד דולר. ביוני השנה, סנטינל וואן חוותה ירידה חדה מאוד בשער המנייה שלה. בשוק ההון ראו בירידה הזו תעלומה, שכן לא נרשמה הרעה משמעותית במצבה של החברה. אמנם, התחזית שסנטינל פרסמה אכזבה את האנליסטים, אבל כמו בחברות אחרות, גם היא נובעת מהמצב הכלכלי ומהעובדה שלקוחות נוטים לדחות סגירת עסקאות, עקב האינפלציה. אלא שאנליסטים העריכו שיש משהו נוסף, לא ידוע, שמשפיע על מצבה לרעה. כך, אף שהיקף הלקוחות שלה צמח ברבעון הראשון של השנה ב-43%, החברה חוותה גידול של 19% בהפסד הנקי ליותר מ-100 מיליון דולר והודיעה על פיטורי 100 עובדים.

יצוין ששתי החברות משתפות ביניהן פעולה כבר עכשיו, כך שבמקרה שהרכישה תתממש, לקוחות שצורכים את מוצרי שתי החברות יקבלו פתרון סייבר משלים, לטובת הגנה על ה-IT הארגוני בענן.

המשקיעים והאנליסטים לא התלהבו מהדיווח

וויז אישרה כי מתקיימים מגעים לרכישה בינה לבין סנטינל וואן. אלא שהיא לא מסרה בהודעה זהות של בנק השקעות כלשהו שהיא שכרה לצורך ביצוע העסקה. עובדה זו הביאה אנליסטים בשוק ההון להעריך שב-וויז עדיין לא התקבלה החלטה סופית ללכת בכלל על עסקת רכישה של סנטינל וואן. תרמה להערכה זו העובדה שהדיווח על העסקה האפשרית פורסם בתקשורת ולא כהודעה רשמית של וויז.

ההערכות שהעסקה לא תקרה, בסופו של דבר, מקבלות גושפנקא מהעובדה שהמשקיעים בסנטינל וואן העלו את שער המניה שלה לאחר פרסום הדיווח של בלומברג ביום ה' ב-2% בלבד, וביום ו' היא חזרה להיסחר לפי שערה הקודם, בטרם העלייה הזו. לעומת זאת, לפני כשבועיים, אחרי שסוכנות הידיעות רויטרס פרסמה שסנטינל שכרה את שירותי בנק ההשקעות קטליסט לביצוע משא ומתן למכירתה, המניה שלה קפצה ב-16%.

ה-"נדוניה" שסנטינל תביא ל-וויז ברכישה היא מה שהחברה של רפפורט כנראה רוצה מאוד: כניסה מהירה לבורסת ניו יורק – וזה שווה הרבה כסף, כמו גם מוניטין. זאת, בנוסף לקופת מזומנים של כ-700 מיליון דולר. סיבה נוספת היא שהנרכשת היא מותג בולט למדי בתחום שבו פועלות שתי החברות – הגנת תחנות קצה. אלא שסנטינל היא חברה מפסידה, כאמור, ומתחרה בשוק קשה, מול חברות ענק כגון מיקרוסופט, פאלו אלטו, מק'אפי וקראודסטרייק. אולם, נתח השוק שלה עומד על 8% בלבד, ולא מראה סימנים שהוא הולך לעלות בקרוב. שתי חברות – מק'אפי וקראודסטרייק – חולשות על כמעט 50% מהשוק הזה, עם 26% ו-22%, בהתאמה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים