סקר חדש: הקשר של עובדים מרוחקים לארגון שלהם הולך ופוחת

תוצאות הסקר שערכה חברת הניתוח והייעוץ הגלובלית גאלופ חשפו כי העובדים מרחוק מתנהלים כעובדי קבלן או כעובדי כלכלת החלטורה, ולא כשכירים שמחויבים במיוחד לחברה

פחות מחוברים למשימה. עובדים מרחוק או עובדים בעבודה היברידית.

תוצאות סקר חדש שבחן באחרונה את מעורבות (Engagement) העובדים במשרתם ובחברה שבה הם מועסקים, בקרב עובדים בארה"ב, מעלה תהיות אודות העבודה ההיברידית או העבודה מרוחק והשלכותיהן על ארגונים.

לפי מסקנות חברת האנליטיקה והייעוץ הגלובלית גאלופ (Gallup), שערכה את הסקר, הקשר של עובדים מרוחקים למשימת ולמטרת הארגונים שלהם "הידרדר לשפל", בתום כשנתיים וחצי מפרוץ מגיפת הקורונה בעולם, בפברואר 2020. אז, תחת אילוץ, החלו חברות רבות תחילה לבקש ואז לאפשר לעובדיהן לעבוד מרחוק, מהבית. בראשית הפנדמיה היו אלו הסגרים שהכתיבו שיטת עבודה זו, ובהמשך, כזכור לכולנו היטב, הנורמה של עבודה מרחוק, במתכונת מלאה או היברידית, תפסה ונדמה היה שהיא כאן כדי להישאר. 

לפי נתוני הסקר – שניתח תגובות של כמעט 9,000 עובדים בין האביב לקיץ 2023 – נכון לאמצע השנה הנוכחית, שיא נמוך של 28% מהעובדים מרחוק הרגישו שהמשימה של החברה שלהם גרמה להם לחוש שהעבודה שלהם חשובה. מדובר בירידה מ-32% עובדים מרחוק שדווחו על תחושות דומות בשנה שעברה ו-37% ב-2020.

העובדים התחילו לעבוד מרחוק בגללם. סגרי הקורונה.

העובדים התחילו לעבוד מרחוק בגללם. סגרי הקורונה. צילום: ShutterStock

באילו מרכיבי מעורבות ארגונים השתפרו הכי הרבה?

בעוד שהמגמה הכוללת של מעורבות העובדים נמצאת בירידה איטית ב-2023, היו גם אלמנטים שדווקא השתפרו קלות: הידיעה של העובד מה מצופה ממנו בחברה (עלייה של 6 אחוז אחוז מ-2022); התחושה של העובדים שיש להם את החומרים והציוד לעשות את העבודה שלהם כמו שצריך (עלייה של 4 אחוז משנת 2022); וההרגשה שלהם שיש להם את ההזדמנות היומיומית לעשות את מה שהם עושה הכי טוב במסגרת משרתם (עלייה של 4 משנת 2022).

הדו"ח מציין כיצד הקשרים של עובדים עם מעסיקיהם מרגישים יותר ויותר "כמו חלטורה", מה שמרמז שיותר עובדים רק משלימים את המשימות שהוטלו עליהם מבלי לתרום עוד ליוזמות רחבות יותר של החברה. העובדים מרחוק גם העידו כי הם מרגישים פחות נאמנים לארגוניהם, מה שעלול להשפיע על שימור העובדים והפרודוקטיביות שלהם.

מאידך, כן נמצאו בסקר שיפורים במעורבותם הכללית של עובדים שהגיעו למשרדים פיזית, אך בסקר מציינים כי "על אף שהם פחות מעורבים בסך הכל (30%), העובדים במשרד השתפרו (במעורבותם בחברה – ג"פ) הכי הרבה מאז 2022. עם זאת, עובדים שהם היברידיים (38%) ומרוחקים בלבד (38%) לא השתפרו באופן כללי. בכל מקומות העבודה, בהירות הציפיות נמצאת במגמת עלייה ב-2023".

ירידה בהתחברות למשימות ולתכלית העבודה

לטענת גאלופ, הממצא המדאיג ביותר בסקר האחרון – בייחוד במקום עבודה שעובד במתכונת היברידית ובעבודה מרחוק – הוא שלעובדים שיכולים לבצע את עבודתם למשל מהבית יש קשר שוחק למשימה או למטרת ויעדי הארגון. הירידה בולטת יותר לאחרונה בקרב עובדים מרוחקים בלבד – משום שכפי שכבר צוין, רק 28% מהם המסכימו מאוד עם הקביעה שהם "מרגישים מחוברים למשימה ולמטרה של הארגון שלהם".

כדי לאסוף את הממצאים הללו, בגאלופ מודדים את מעורבות העובדים על ידי שאילת מדגמים אקראיים של אוכלוסיית העובדים לגבי אלמנטים ספציפיים במקום העבודה המקשרים לתוצאות ארגוניות רבות, כולל רווחיות, פרודוקטיביות, שירות לקוחות, שימור, בטיחות ורווחה כללית.

פעילות בצוותים במשרדים משפרת מעורבות עובדים. אילוסטרציה.

פעילות בצוותים במשרדים משפרת מעורבות עובדים. אילוסטרציה. צילום: BigStock

גאלופ עורכת סקרים רבעוניים של האוכלוסייה העובדת על מדגמים אקראיים של כ-15,000 עובדים בארה"ב במשרה מלאה וחלקית.

הסקר מודד מספר מרכיבים במקום העבודה, כולל רמת ההסכמה של המועסקים לגבי בהירות הציפיות מהם בחברה, ההזדמנויות שלהם להתפתחות, התחשבות בדעותיהם והקשר לייעוד או למטרה של הארגון. 

בחברה הדגישו כי עובדים מעורבים מתלהבים יותר מעבודתם וממקום עבודתם, בעוד שעובדים המנותקים באופן פעיל מהחברה שלהם, הם ממורמרים וחסרי נאמנות, מכיוון שרוב הצרכים שלהם במקום העבודה אינם מסופקים.

עוד נמצא בסקר כי גם כשהעובדים מצוידים טכנית טוב יותר על מנת לבצע את עבודתם כיום, היחסים בין עובד למעביד פחות טובים או איכותיים, הן בכל הנוגע בשליחות והן בנוגע למטרה המשותפת שלהם. המשמעות היא שמערכות היחסים של עובדים רבים עם המעסיקים שלהם הופכת ליותר מכירה בסגנונה יחסים עם עובדי קבלן, שהם פחות נאמנים.

הדרך לשינוי מתחילה בשיחות עם העובדים

אז מה מנהיגי הארגונים יכולים לעשות? לפי גאלופ, הממצאים שלה אינם מעידים על כך שעבודה מרחוק לא יכולה להצליח – אבל היא דורשת מנהלים יוצאי דופן. המלצת חברת האנליטיקה היא שהמנהל יקיים שיחה משמעותית אחת בשבוע, של לפחות 15 עד 30 דקות, עם כל עובד.

ומהי אותה שיחה משמעותית? גאלופ מצאה שמפגשי משוב משמעותיים כוללים הכרה, דיון על שיתוף פעולה, יעדים וסדרי עדיפויות וחובה שגם יעסקו בנקודות החוזק של העובד. לפי גאלופ, פעילות זו היא שמונעת מעובדים להרגיש מנותקים מהארגון, מכיוון שמנהלים נשארים מעודכנים אודות מה שהעובד תורם ואז יכולים לבטא כיצד העבודה הזו משפיעה על הארגון הגדול יותר.

"אנו מוצאים שההרגל היחיד הזה של שיחה משמעותית אחת בשבוע מפתח מערכות יחסים בעלות ביצועים גבוהים יותר מכל פעילות מנהיגות יחידה אחרת", ציינו בגאלופ.

נזכיר כי כמה מחברות הביג טק האמריקניות החזירו את רוב העובדים שלהן למשרדים בחודשים האחרונים. גוגל לדוגמה החלה לדרוש מהעובדים לחזור למשרד לפחות שלושה ימים בשבוע באפריל 2022. החברה ציינה את סוגיות שיתופי הפעולה בצוותים העובדים, החדשנות ורווחת העובדים כסיבות למהלך.

כפי שדיווחנו אמזון הייתה האחרונה לדרוש מהעובדים שיבה למשרדים, גם במחיר חובה לרילוקיישן.

עם זאת יצוין כי חלק מהעובדים בחברות הענק מעמק הסיליקון הביעו תרעומת וחששות לגבי הנסיעות למקומות עבודתם, יוקר המחיה באזורים עם ריכוז גבוה של משרות טכנולוגיות ואובדן הגמישות אשר אליה התרגלו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים