למה אנשי ההיי-טק מפגינים? האם הקטר של המשק יורד מהפסים?

אנשי ההיי-טק מפגינים כדי שהקטר של המשק לא ירד מהפסים ● הם מבינים לאן התוכנית המשפטית של הממשלה מוליכה את הענף, ונלחמים כדי להציל אותו – ועל כך יש להצדיע להם

"הקטר של המשק לא יעצור". שלט של מחאת ההיי-טקיסטים מאחת ההפגנות.

הכנסת אישרה, זמן קצר לפני פרסום שורות אלה, את ביטול עילת הסבירות. בימים האחרונים, לקראת ההצבעה, וכנראה שגם לאחריה, המחאה נגד תוכניות הממשלה מגיעה לשיאים חדשים. אנחנו נמצאים באירוע מתגלגל, שמשפיע על כל אחת ואחד מאיתנו. לצד ההפגנות הסוערות מול משכן הכנסת – כולל המעצר הבוקר של יזם ההיי-טק משה רדמן, ממובילי המאבק – הכריזו אמש (א') נציגי 150 החברות שמאוגדות בפורום העסקים, בהן חברות היי-טק ו-IT, על שביתה. מיד לאחר מכן הצטרפו אליהן עשרות חברות היי-טק נוספות, שלא מאוגדות בפורום זה. חלק מהחברות סגרו את שעריהן ואחרות אפשרו לעובדים שלהן להשתתף במחאה מבלי לנכות להם ימי חופשה. היו אף חברות שמימנו אוטובוסים לנסיעה לירושלים.

אף אחד לא הכריח את חברות ההיי-טק לשבות ואף אחד לא הכריח את העובדים והמנהלים שלהן להפגין. הם – עובדי היי-טק מהימין, המרכז והשמאל – מפגינים מהיום הראשון של ההפגנות. כל אחד מהם, וכולם ביחד, מבינים שהם נלחמים על הבית, על אופי החיים במדינה שהם גדלו בה, נלחמו עליה וחלק אף סיכנו את חייהם, בדיוק כמו אחרים בחברה הישראלית. הם גם מבינים שהתמונה שמראה שמצבו של ההיי-טק עדיין טוב יחסית היא מטעה וזמנית. הם קוראים את הדו"חות, שכבר לא טובים, ומבינים שאם יישום התוכנית והקרע בציבור יימשכו, הם יהיו גרועים עוד יותר.

חברה טכנולוגית, שמבוססת על חדשנות, צריכה חמצן בדמות הזרמת כספים של משקיעים. אלא שבחודשים האחרונים – נכון שגם בגלל המשבר הכלכלי העולמי, אבל במידה רבה מאוד בגלל התוכנית המשפטית של הממשלה – המשקיעים לא באים. במקום זה, במקרה הטוב, הם דורשים מהיזמים לרשום את החברה שלהם בחו"ל, אם היא חדשה, או להעביר אותה מישראל לשם, אם היא קיימת. זה פתרון שלא מתאים לכל עובד ומהנדס, בוודאי אם החברה לא רק שלא תירשם בישראל, אלא גם לא תפעל מכאן. הם יודעים שאף אחד לא מחכה להם מעבר לים ואף אחד לא מבטיח להם שום דבר.

מה הקשר של ביטול עילת הסבירות להיי-טק?

עילת הסבירות וביטולה, שמהווים חלק מהתוכנית המשפטית וזה מה שנמצא על הפרק בימים אלה, הן נושא משפטי די מורכב, שעד לפני זמן קצר רוב האנשים לא ידעו על קיומו. רבים שואלים מה הקשר שלו לענף ההיי-טק. במאמר שפרסמנו היום מאת עו"ד אביב אילון, הוא מפרט אחת לאחת אילו השלכות יש לביטול עילת הסבירות על הענף.

נציגי הממשלה מכנים את התנהגות המוחים תבהלה. הם צודקים. לא צריך להיות משפטן כדי להבין שרק ביטול עילת הסבירות, או צמצומה, יכול.ה לפגוע קודם כל בעובדים ובזכויותיהם. זה נכון לענף ההיי-טק, אבל כנראה שיותר מזה לעובדים מהמגזרים האחרים, שהשכר שלהם נמוך בהרבה מהשכר בענף הטכנולוגיה – מה שאומר שהיכולת שלהם לממן מאבקים משפטיים תהיה עוד יותר מוגבלת. אחד המקומות שבהם סעיף הסבירות יכול להיות מופעל הוא ביחסי עובד-מעביד, בדיונים על סיבות לפיטורים של עובד, ואם אין את הסעיף הזה, יהיה על העובד שרוצה לתבוע את מעסיקו לשעבר למצוא סעיפים אחרים לעשות זאת על פיהם – וסביר להניח שעורך דינו יגבה ממנו יותר על כך. מי שיקרא את המאמר יבין שביטול עילת הסבירות נוגע לו בדרך זו אחרת.

בשעות קשות אלה, כל מה שנותר הוא להצדיע לאלה שנלחמים כדי שהקטר של המשק ימשיך לנסוע, וכדי שנמשיך להיות דמוקרטיה

מאז ששר המשפטים, יריב לוין, הכריז על ה-"רפורמה" בתחילת ינואר, אנחנו משקפים ומדווחים על המעורבות של ההיי-טק במאבק החברתי הכי דרמטי שהיה פה בשנים האחרונות. לא פעם קיבלנו ביקורות קשות מקוראים ששאלו: האם הפכנו לאתר פוליטי? התשובה היא לא, במובן של בעד עצם זהותה של הממשלה ומרכיביה או נגדה. אבל אנחנו בהחלט רואים את עצמנו שליחים נאמנים של אנשי ההיי-טק – ענף שלפחות כמעט לכל הדעות ייפגע מאוד מהתוכנית והשלכותיה, וכבר נפגע. וכאתר שיש לו קו מערכתי בעד ההיי-טק, מחובתנו לומר כאן את דברנו.

עם זאת, ניסינו, ומעט הצלחנו, להביא קולות אחרים, שתומכים בתוכנית – ואין ספק שיש כאלה, אלא שהם מעטים עד לא קיימים, לפחות ברמה של מנהלים בכירים. חלקם הגדול מתנגד לתוכנית ואחרים, שתומכים, לא מעוניינים להביע את דעתם בפומבי.

מדינת ישראל כבר מזמן נמצאת במאבק שהוא לא רק על התוכנית המשפטית, אלא על צביונה של המדינה, שמרנים מול ליברלים, וההיי-טק הוא נושא הדגל של הליברליות. בין אם זה בגיוון והכלה, ובין אם זה בדמוקרטיה. זאת, מעבר לפן הכלכלי, שכאמור נפגע מאוד מהתוכנית המשפטית. לא במקרה, ההיי-טק ממותג כקטר של המשק, ולא במקרה הקטר הזה נאבק על היכולת שלו להמשיך לנוע במסילה, גם אם היא מלאת מהמורות וסדקים, שמקשים מאוד על הדרך. בשעות קשות אלה, כל מה שנותר הוא להצדיע לאלה שנלחמים כדי שהוא ימשיך לנסוע, וכדי שנמשיך להיות דמוקרטיה.

תגובות

(11)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ג'פטו

    להצדיע לאנרכיסטים חוסמי צירים, שישבשו את חיי לפחות עד סוף אוקטובר 2026 ? אתם אלו ש"ירדו מהפסים", אם בכלל הייתם עליהם.

  2. ישראלית

    לשופטים יש עדיין עילות נוספות לפסול החלטות של נבחרים. כמו שנראה בימים הקרובים בבג"ץ, השופטים לא ישתמשו בסבירות אבל כן יצליחו להוציא את ביבי לנבצרות, לחייב את לוין לכנס ועדה לבחירת שופטים וגם לפסול את החוק לביטול הסבירות וגם את החוק הבא שהוא הרכב הועדה. הקשר להייטק או רפואה הוא קלוש ותכלס זה הרוב הפחדות של התקשורת. אם זה יגלוש לחוקים הדתיים, אז זה יהיה מפחיד. אבל הסבירות נפסלה בעיקר כי בג"ץ חירפן ב 5 הפסילות שלו לחוק המסתננים ו 4 פסילות לחוק הגיוס (אחת מהן של אהוד ברק) כך שהממשלה לא יכולה למשול יותר. ושוב, כל החוקים האלו וההפגנות נגדן הם שטויות כי אין לממשלה סיכוי. הכל משחקי הכס ובג"ץ לא יוותר על הכח שלו על הממשלה, שנוכס בכח בתקופתו של אהרון ברק ומאז, התערערו האיזונים בין הרשויות.

  3. א. א

    יש הרבה הייטקיסטים בעד הרפורמה. למה אתם לא מראים את זה??? למה אתם שופר של השמאל הרדיקלי???

  4. המחאה האלימה והשביתות

    הן אלה שמביאות על ההייטקיסטים את הצרות, והן רק התחילו! לא הרפורמה המשפטית שמחזירה את בג"ץ למשבצת שלו. תמשיכו לשבש את החיים הציבוריים וללכת למילואים, תבריחו משקיעים, אבל אל תתבכיינו בבקשה. זוהי מחאת השמאל על אובדן כוח. מובן, אבל כרגיל - רק פוגע בנו

  5. אחד שיודע

    שמאלנים מפגינים. בין אם הם הייטקיסטים, רופאים, בעלי עסקים או עיתונאים. הנורמה בשמאל הוא לנצל כל דבר, כולל כל דבר, כדי לנגח פוליטית ולכפות את דעתם האלימה והנפסדת.

  6. בן יעקוב

    אמצעת והמצאת תודעה כמו בסיפור מה יהיה אם הפוליטיקאים יחליטו מיתלעלמים מ מה יהיה אם השופטים יחליטו.

  7. עפר

    המציאות היא נורא פשוטה בעיניי. נניח ואני משקיע שמתעניין בהשקעות במדינה מסויימת . אני שומע ממוקדי כוח במדינה שהמדינה עלולה להתרסק עקב צעדים כאלה ואחרים אז אני מושך את השקעותיי. האם מה שגרם לי למשוך השקעות זה הצעדים ? לא ממש . מה שגרם לי למשוך זה הפרשנות של אותם מוקדים. מה שיפה , ברגע שמשכתי את השקעותיי אז בעצם הוכחתי את טענת הגורמים . אגב . לא כל ההיטיקיסטים משתתפים במחאה . אבל גם זה דרך ליצור באזז מאז ימי ה " כולם הולכים היום לסרט" של כיתה ג'

  8. שמ

    קודם כל, לא כל אנשי טכנולוגיית העילית מתנגדים לרפורמה אלה שמתנגדים הם בבחינת נבואה שמגשימה את עצמה (אם כי כנראה הכלכלה מספיק חזקה וזה יגמר בלא כלום). באופן כללי, ההסטוריה מראה שנבואות השמאל הם נבואות שקר (לא זוכר מהלך אחד שהתבקר כנכון, החל מהסכם אוסלו, הגירוש מגוש קטיף וכמובן מתווה הגז)

  9. עוד שטות

    גם זה שטות כמו מה שכתב אביב אילון

  10. תפנו למשה קוברסקי ותקבלו דיעה אחרת.

    אם אנשים ומחשבים ימשיך לחרוג מהקו שהיה לו עד היום של אי כניסה למחלוקות פוליטיות, הוא יאבד לפחות חצי מקוראיו

אירועים קרובים