ועדת החוקה לממשלה: להקים ועדת חקירה לשימוש ברוגלות

יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן, אמר כי "הממשלה חייבת להקים ועדה כזאת" וכי "אזרחי ישראל לא יכולים לישון בשקט" ● ההחלטה התקבלה ברוב של שמונה ח"כים מול שני מתנגדים

יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, ח"כ שמחה רוטמן.

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום (ג'), ברוב של שמונה ח"כים מול שני מתנגדים, הצעה שקוראת לממשלה להחליט על הקמת ועדת בדיקה או חקירה של השימוש ברוגלות על ידי המשטרה וגופי מודיעין נוספים. הח"כים קוראים לממשלה להקים ועדה ממשלתית בראשות שופט.

ההצעה היא עוד גלגול של הפרשה שהחלה בסדרת התחקירים של כלכליסט, שלפיה המשטרה השתמשה לכאורה ברוגלות למעקב אחרי אזרחים, במקרים מסוימים ללא צו שיפוטי. צוות שהקימה הממשלה הקודמת, בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד עמית מררי, קבע שבמרבית המקרים שהוצגו בתחקיר כלכליסט לא נמצא שימוש לא חוקי ברוגלות. עם זאת, בהחלטת הוועדה נכתב כי הדו"ח של צוות מררי מותיר כמה שאלות ש-"ללא חקירת עומק על ידי מי שבידו סמכות חקירה, לא יוכלו לקבל מענה". כמו כן, צוין כי "אין ספק שבמשך זמן לא קצר, משטרת ישראל השתמשה בכלי ששאב מידע שאוחסן במכשירים סלולריים, ולא רק בהאזנה לתקשורת מחשבים או לשיחות טלפון".

הוועדה קראה לחקור את השימוש של גופי המודיעין, ובהם המשטרה, בכלים הללו, והאם הם היו מודעים לחוקיות (או להעדרה) של השימוש בהם.

הפרקליטות תרחיב את הבדיקה שלה בנושא

קדם לקבלת ההחלטה דיון סוער בוועדה, שנערך אתמול. יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן, אמר בדיון כי "אזרחי ישראל לא יכולים לישון בשקט ולהיות בשקט נפשי בשאלות הבסיסיות הקשורות לשימוש ברוגלות, ולכן חייבת לקום ועדת חקירה בנושא".

"במבחן התוצאה, ללא קשר לשאלת המניע, המסלול שבו המדינה וגופי האכיפה הלכו עד היום לא הניב תוצאות רצויות. שנה וחצי אחרי האירוע (סדרת התחקירים של כלכליסט – י"ק), אין מישהו שיכול לומר שאין אדם חף מפשע שיושב בכלא על בסיס מידע שלא הושג כדין על ידי המערכת הזו (סייפן, שהיא גרסה משונמכת של פגסוס – י"ק), שאין תיק שמתנהל על בסיס מידע זה ושמי שאחראי לכשלים הללו טופל במישור המשמעתי או הפלילי", ציין ח"כ רוטמן.

ראש מחלקת הסייבר בפרקליטות, עו"ד חיים ויסמונסקי, אמר ש-"כתוצאה מכך שגילינו בפעם הראשונה שנה וחצי מפרוץ הפרשה את השימוש, החליט פרקליט המדינה, בתיאום עם ממלא מקום ראש אגף חקירות במשטרה, להרחיב את בדיקת הפרקליטות לכל התיקים שהגיעו לתביעה. היקף התיקים שייבדקו ואופן הבדיקה ייסגרו בקרוב מאוד".

סנ"צ גלעד בהט, ראש מדור הייעוץ המשפטי באגף החקירות, טען כי "המשטרה מפעילה כיום הרבה פחות כלים מבעבר, לצערי. אותו שוטר שיש עליו עשרות בדיקות ועכשיו עוד בדיקה נשלח על ידי המדינה להילחם בפשיעה בתיק רצח כפול. הוא רוצה שיגידו לו שהמשימה שלו חשובה ושהוא הולך ביוזמה וגיבוי של המדינה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים