"כבודו!": משרד המשפטים מקים מערכת דיונים וירטואלית בענן

ייזום הפרויקט החל ב-2021 ותוצרים ראשונים שלו יעלו לאוויר בראשית 2024 ● עלותו מוערכת במיליוני שקלים ● הפרויקט נחשף בידי ששון סופרי, מנהל אגף בכיר לטכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרד המשפטים

חשף את הפרויקט. ששון סופרי, מנהל אגף בכיר לטכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרד המשפטים.

משרד המשפטים, בשיתוף הנהלת בתי המשפט, מצוי בעיצומו של פרויקט פנימי, לבנייה של מערכת דיונים וירטואלית בענן, שתשרת את הצדדים המתדיינים בעשרה בתי דין שונים; כך נודע לאנשים ומחשבים. ייזום הפרויקט החל ב-2021, הפיתוח החל בשנה שעברה ותוצרים ראשונים ממנו יעלו לאוויר בתחילת 2024. היקפו הכספי לא נמסר לפרסום, אולם גורמים בענף העריכו אותו במיליוני שקלים.

מפתח מערכת דיונים וירטואלית בענן. משרד המשפטים.

מפתח מערכת דיונים וירטואלית בענן. משרד המשפטים.

את הפרויקט חשף ששון סופרי, מנהל אגף בכיר לטכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרד המשפטים. סופרי דיבר ב-eGOV, פורום המנמ"רים של משרדי הממשלה, מבית אנשים ומחשבים. הפורום נערך אתמול (א') במלון אוריינט בירושלים, בהשתתפות יותר ממאה אנשי מחשוב ממשלתי. את המפגש פתח פלי הנמר, יזם ומנהיג הקבוצה, והנחה אותו יהודה קונפורטס, העורך הראשי.

"משרד המשפטים", ציין המנמ"ר, "מטפל בשלל נושאים: החל ממתן אשראי והלוואות, עבור בשוק הנדל"ן – שם הוא פועל לרישום עסקאות וקידום התחדשות עירונית. עוד אנו מטפלים בקניין רוחני, בעולם רישום הפטנטים וסימני מסחר ומדגמים בארץ ובחו"ל. המשרד גם פועל מול המגזר השלישי, לרבות טיפול במאות מיליוני שקלים בשנה, רגולציה על העמותות ועוד. עוד אנו פועלים בעולמות המשפט השונים, כולל בהיבטים של המעמד האישי. כן אנו מסייעים לבתי הדין השונים. אגף טכנולוגיות במשרד מפתח ומתחזק את מערכות ה-IT המשרתות את כלל ה'לקוחות' הרבים הללו, כמו גם מתחזק את האתרים שלהם".

"מוצר ייעודי, שיספק את כלל רכיבי הליך יישוב הסכסוך"

"מטרת הפרויקט", הסביר סופרי, "היא פיתוח מוצר ייעודי, שיספק את כלל רכיבי הליך יישוב הסכסוך – על פלטפורמת דיגיטל מוכללת אחת".

לדבריו, "המערכת תשרת עשרה בתי דין ובתי משפט שונים, ביניהם – בית דין לטאבו, בית דין לרישום וטיפול בקניין רוחני וסכסוכי פטנטים, בית דין דרוזי, בתי דין שרעי, שני בתי דין המטפלים בהבטי פיצוי וכספים בקשר לקורונה, בית דין המטפל בתושבים שאינם אזרחי ישראל, ועוד. כיום, לכל אחד מבתי הדין יש מערכת תפעולית שונה".

"רבים שואלים 'למה זה טוב? הרי יש זום'", ציין סופרי. "התשובה טמונה ביתרונות הפרויקט: יכולת הזדהות, בשל חיבור למערכת ההזדהות הלאומית של מערך הדיגיטל הלאומי, כמו גם שיפור חוויית המשתמשים, עם בניית חוויה של כניסה לאתר בית המשפט או בית הדין, כולל 'לובי כניסה'. הפרויקט יעניק שליטה מלאה בסביבה ובנראות, כולל מיקום ורקעים. הוא יביא להגדרת בעלי תפקיד של המשתתפים בדיון ומתן הרשאות בהתאם, עם פיתוח API למערכות בתי המשפט".

"בטרם החלטנו על הפרויקט", סיפר סופרי, "בחנו כל מיני מוצרים, שלא עמדו בדרישות. עשינו בדיקת היתכנות עם מוצר של AWS, שעבד באופן מצוין". הוא ציין כי "המערכת תשרת את כל חלקי הדיון – לפניו, בכניסה לדיון, במהלכו ולאחריו. כך, נאגם את כל בתי הדין למערכת אחת, שתנהל את כל הערכאות. הדבר יביא לייעול ולחיסכון".

"נערוך הכשרות ולימוד עצמי למשתמשים", אמר והוסיף, "נתבסס על מוצרים מנוהלים ככל שניתן. נקים אתר נחיתה ייעודי, תוך בניית תשתית כ-קוד. המערכת תהווה מוצר ענני 'רב-דייקים', ותשרת את גופי הממשלה שירצו להשתמש בפלטפורמה, לרבות בהיבט הבילינג".

"סיימנו את השלב של גרסה אלפא", סיכם סופרי והצהיר כי "בחודש הבא נתחיל את הבדיקות לשלב בטא, עם גרסת ייצור לבדיקות מקצה לקצה על ידי בודקי איכות תוכנה (QA) ומשתמשים פנימיים. בסופו של דבר, המערכת תטפל באלפי דיונים ביום ותביא להתייעלות כוללת בהתנהלות של כל הגורמים – גופי המדינה והצדדים המתדיינים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים