"זה קרב מאסף על ההיי-טק; חייבים להילחם עד הרגע האחרון"

כך אמר ח"כ אביגדור ליברמן, יו"ר ועדת המשנה להיי-טק, בישיבתה הראשונה ● בוועדה נשמעו אזהרות שלפיהן הממשלה הורסת בכמה חודשים תעשייה שנבנתה ב-20 שנה

ח"כ אביגדור ליברמן, יו"ר ועדת המשנה לענף ההיי-טק של הכנסת.

"אני לא משלה את עצמי ולא אתכם לגבי העתיד – אנחנו מנהלים קרב מאסף על ההיי-טק הישראלי. אני מוטרד כמוכם. נעשה את כל מה שאנחנו יכולים, גם בוועדת המשנה, אבל חייבים חייב להילחם עד הרגע האחרון", כך אמר היום (ה') ח"כ אביגדור ליברמן, יו"ר ועדת המשנה לענף ההיי-טק של ועדת הכלכלה של הכנסת.

הוועדה התכנסה היום לישיבתה הראשונה, בהשתתפות ח"כים, ראשי הענף, יזמים, משקיעים ונציגים של משרד האוצר ובנק ישראל. ח"כ ליברמן הגדיר את מטרת הדיון: לשמוע מפי אנשי ההיי-טק מה אפשר לעשות כדי לסייע לענף, ערב ההצבעה על תקציב המדינה.

בתחילת הדיון אמר ח"כ ליברמן כי "בעוד ששיעור המועסקים בענף ההיי-טק ב-2021 היה 10.3%, התרומה שלו לייצור עמדה על 54%, וזה מעיד על חשיבות הענף והפריון בו".

ח"כ רון כץ, שכיהן כיו"ר ועדת המשנה להיי-טק בכנסת הקודמת, דיבר על קרוב ל-14 מיליארד השקלים שחולקו בתקציב המדינה למפלגות השונות ככספים קואליציוניים ואמר כי "צריך להשקיע אותם בשילוב חרדים בהיי-טק, לימודי ליבה והורדת חסמים, על מנת לסייע לענף להתחזק. אנחנו עושים את כל מה שאנחנו יכולים כדי שזה יקרה".

לדבריו, "הדבר הכי חשוב הוא עצירת חוסר הוודאות שממנו סובל הענף. אם הכלכלה תלך אחורה, ייקח 20 שנה לבנות את מה שהממשלה מפרקת עכשיו בכמה חודשים".

"רואים אינדיקטורים להאטה בענף ההיי-טק"

בדיון דיברה הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, שהודיעה השבוע כי היא מורידה את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2023 ב-0.3%, ל-2.7% – בין היתר עקב השלכות התוכנית המשפטית של הממשלה על ענף ההיי-טק. היא אמרה כי "ההיי-טק הוא מנוע צמיחה של הכלכלה. אין ספק שחשוב מאוד לשמור על המובילות והחוזקה של ההיי-טק הישראלי. אנחנו רואים אינדיקטורים להאטה בענף, וצריך להמשיך לעקוב".

דיון הוועדה, היום (ה').

דיון הוועדה, היום (ה'). צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

דובר נוסף היה יו"ר רשות החדשנות, ד"ר עמי אפלבום. הוא הביע דאגה מהירידה בהשקעות בהיי-טק הישראלי, במגמה הפוכה לעליית מדד הנאסד"ק. גרינברג התייחסה לכך ואמרה כי "צריך ודאות שתייצר סביבה עסקית טובה, ודאות כזו שתאפשר לכלכלה לצמוח".

ד"ר אפלבום ציין כמה נתונים על מצב הענף, שלפיהם רבע מחברות ההיי-טק הישראליות דיווחו שהן מתכוונות לפטר עובדים ועוד 25% עוצרות גיוסים. הוא ציין כי זו הפעם הראשונה, חוץ מתקופת הקורונה, שבה רואים ירידה במספר המועסקים בענף. הוא אמר כי מדובר במגמה שלילית שהחלה בשנה שעברה – ומחריפה השנה.

בבנק ישראל מביעים אופטימיות

נציג בנק ישראל, אלעד דה מלאך, הביע בדיון אופטימיות: הוא אמר כי יש להיי-טק נקודות חוזקה שמאפשרות לו להתמודד עם הפגיעה. בין היתר, הוא ציין את השכר הגבוה, שמושך עובדים טובים, אך גם מאפשר הורדת שכר בתקופות קשות.

מאיה שוורץ, מנכ"לית איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים, הזהירה כי "ישראל נמצאת במסלול של איבוד ההובלה העולמית בעולמות הסטארט-אפ והחדשנות. הסיבות לכך הן סביבה עסקית קשה, מחסור בעובדים, השקעה ממשלתית נמוכה והיעדר תמיכה ממשלתית באקו-סיסטם החדשני. בשל כך, בייחוד למול תנאים מפתים שניתנים לחברות במדינות אחרות, אנחנו רואים שההשקעות בחברות ירדו, כמות הסטארט-אפים החדשים שקמים בישראל קטנה באופן משמעותי, וקיים צורך מובהק ביצירת סביבה עסקית שתשפר את כושר התחרות של המדינה ותאפשר לחברות צעירות לצמוח בישראל".

עוד הדגישה שוורץ ש-"ניתן לראות מדינות רבות בעולם שקוראות ליזמים הישראלים לעבור אליהן ובונות עבורם סביבה עסקית תומכת, תוך הקטנת רגולציה, הקלות מס וקרבה לשווקי היעד. כבר לפני המיתון הייתה במדינה בעיה חמורה של כוח אדם מקצועי של מהנדסים ומתכנתים, וזה הזמן של המדינה להושיט יד לענף, לפני שיהיה מאוחר מדי".

"מסוס דוהר הפכנו לחמור צולע"

בין משתתפי הדיון היה גם היזם משה רדמן, ממובילי המחאה הנוכחית. לדבריו, "ההיי-טק מידרדר בקצב מסחרר. עשינו פניית פרסה חדה ומסוס דוהר הפכנו לחמור צולע. מהלכי הממשלה הזו, בניסיונות לרסק את מערכת המשפט ועם תקציב ללא בשורות, גורמים לנו להיות בחזית ההאטה".

דובר נוסף, היזם יאיר בר-און, פנה לפוליטיקאים ואמר שהם יכולים להגיע להסכמה בכל מה שקשור בהשקעה כדי להגדיל את חלקם של החרדים בהיי-טק – שהם, לדבריו, עובדים מצוינים ומוכשרים ביותר.

היזמית ענבל שיינפלד ציינה שעל כל עובד היי-טק יש 3.8 עובדים שאינם מועסקים בענף וכי אם המשבר יימשך – גם הם ייפגעו.

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יגאל

    אוי ליברמן ליברמן , אתה כזה הזוי . שים לב כמה שנים אתה בפוליטיקה ואי אפשר להצביע על תפקיד אחד אותו עשית בצורה טובה פרט לפירוק ממשלות ויצירת קרע בעם .

    1. אבי

      נו...שויין...ליברמן...המבין הגדול בהייטק. שרות סדיר צבאי -נאדה. השכלה אקדמאית- בדיחה. יכולת קריאה והבנת דוחות כלכליים-נאדה. ברברת וזיהום אויר וגם איומים-תותח

  2. אורי

    מאמר מוטה לרעה באופן חשוד למה לתקוע אצבע בעין ל-50% מהאוכלוסיה?

אירועים קרובים