גוגל בפאניקה: סמסונג רוצה לשנות את החיפוש לבינג-ChatGPT

הידיעה על התכניות הביאה לכך שמניות החברה האם אלפבית צנחו והיא הפסידה כ-57 מיליארד דולר בזמן קצר ● אובדן סמסונג כלקוחה המשלבת את Google Search במכשיריה יהווה הפסד של כ-4 מיליארד ד' בשנה לגוגל

האם הוא יוכנס כחיפוש ברירת המחדל במכשירי סמסונג? בינג-ChatGPT.

גוגל חוותה פאניקה ונכנסה ממש להלם עקב הידיעה ש-סמסונג שוקלת להטמיע במכשיריה הסלולריים כברירת מחדל את מנוע החיפוש בינג (Bing) של מיקרוסופט, המגובה ביכולות ChatGPT המתקדמות, במקום מנוע החיפוש שלה, Google Search, כך דיווח באחרונה הניו יורק טיימס.

המניות של אלפבית – חברת האם של גוגל – צנחו בכ-4%, ואיבדו כמעט 57 מיליארד דולר משוויין, רק בעקבות הדיווחים על הכיוון החדש של ענקית הטכנולוגיה הדרום קוריאנית, שהופיעו לראשונה כבר בשבוע שעבר. 

אם המהלך יקרום עור וגידים, גוגל עתידה להפסיד כמעט 3 מיליארד דולר בשנה רק בשל אובדן החוזה שלה מול סמסונג. ואולם לשינוי שכזה יש עוד השלכות – מאות מיליוני הלקוחות של סמסונג, רבים מהם בעלי מכשירי הגלקסי (Samsung Galaxy) אך גם לא מעט בעלי מכשירים פשוטים יותר בשווקים בעולם השלישי, יעברו הלכה למעשה לחפש ב-בינג במקום בגוגל והרגלי הצריכה שלהם ישתנו. בהתאמה, גם כלל מנגנון הפרסום שהותאם להם עד כה בידי הענקית האמריקנית ממאונטיין וויו, ישתבש לגמרי ונתח הפרסום הכבד הזה יעבור מגוגל למיקרוסופט.

מושך גולשים וחברות בשל יכולות משודרגות. בינג-ChatGPT.

מושך גולשים וחברות בשל יכולות משודרגות. בינג-ChatGPT. צילום: ShutterStock

בינג – חיפוש משודרג בהרבה מזה הנהוג במנועים מהדור הקודם

מאז שמיקרוסופט שדרגה את בינג שלה בכישורי הבינה המלאכותית הג'נרטיבית, ChatGPT מבית OpenAI – חברה שבה היא מושקעת בכ-10 מיליארד דולר – זכה המהלך לחשיפה גבוהה בעיתונות וכן למיליוני משתמשים חדשים אשר נמשכים אל הצ'אטבוט החדשני.

שלא כמו ב-Google Search, שכידוע מניב תוצאות בדמות קישור לאתרים שעל המשתמש לתור כדי לקבל מענה, בינג במתכונתו החדשה עונה כיום בעצמו על שאילתות הגולשים. הוא מבין שאלות מורכבות, יודע לסקור במהירות תכנים ולא רק כותרות, ומספק אפילו תשובת סיכום לשנשאל, הכוללת קישורים למקורות מהם נלקח הידע.

ולמרות שלעת עתה עדיין ניטש ויכוח סביב התועלת והדיוק וכמו גם היבטי האתיקה בכל הנוגע ב-AI בכלל ובזו המתקדמת ביתר שאת – סמסונג בכל זאת כנראה מעוניינת במנוע החיפוש המופעל באמצעות ChatGPT של בינג, במקום בזה המיושן של גוגל.

כפי שניתן היה לזהות ממש מיום השקת ChatGT בידי OpenAI, שאירעה בסך הכל בנובמבר האחרון, מדובר באיום החמור ביותר על עסקי החיפוש של גוגל, ששולטת ביד רמה בתחום מזה 25 שנה. בתגובה, כך דווח באחרונה, החלה גוגל לקדם במהירות בעצמה בניית מנוע חיפוש חדש לגמרי שיפעל בטכנולוגיה החדשנית מבוססת מודל שפה מתוחכם משלה, וזאת במסגרת מה שמכונה פרויקט מאגי (Project Magi), עליו דיווחנו אתמול (ב'). בנוסף החברה גם משדרגת את הכלי הקיים והפופולרי שלה עם תכונות AI, כך נודע ממסמכים פנימיים שנבדקו על ידי הטיימס.

לפי סטטיסטיקות שפרסמה סימיליארווב (SimilarWeb), האחיזה של גוגל בנתח השוק של מנועי החיפוש עדיין עצומה ועמדה על 90.60 אחוזים במרץ 2023. זה אומר שבידי גוגל בינתיים נמצא כלי החיפוש הפופולרי והשימושי בעולם. לפי הנתונים ממרץ האחרון, אחרי הכלי של גוגל ניצב מנוע החיפוש של יאהו, עם ב-3.25 אחוזי שימוש ובינג אחריהם רק עם ב-3.12 אחוזי שימוש.

גוגל נכנסה ללחץ במקור בעיקר משום ש-ChatGPT הפך בתוך חודשים ספורים, כאמור, למוקד עניין אדיר לציבור ונמצא בליבת השיח הטכנולוגי העכשווי. כבר למדנו על חברות ענק רבות מלבד מיקרוסופט שמתחילות לבסס עליו שירותים שונים, והנה כעת מגיעה הבשורה על תוכניותיה של סמסונג ומחזקים את הלחץ הגוגלרי – כנראה בצדק.

לפיכך כבר מזה מספר חודשים ש-גוגל שוקדת ומנסה לפתח מענה משלה כדי להישאר בקדמת הטק, ולהיתפש כחברה שיכולה להציע יכולות ברמת ChatGPT ויותר, למען שמירה על שמה הטוב ועל קהל לקוחותיה.

מנוע החיפוש החדש של גוגל, כך טוען הטיימס, ילמד מה המשתמשים רוצים לדעת על סמך מה שהם מחפשים. בנוסף, הוא יציע רשימות של אפשרויות שנבחרו מראש עבור חפצים לקנייה, מידע לצורכי מחקר ומידע אחר. לצד אלו, המשתמשים יוכלו לשוחח עם הכלי ממש "כמו לדבר עם אדם". על פי הטיימס, 160 חוקרים, מעצבים וצוות משימה מיוחד עובדים כעת בגוגל על מתן חוויה אישית יותר לגולשים. בדיווח גם צוין כי גוגל יצרה את צוות המשימה המיוחד שעוסק בתחום בתוך חטיבת החיפוש שלה כבר כשבועיים אחרי השקת ChatGPT לקהל הרחב.

על פי העדכונים האחרונים, פרויקט מאגי ידאג להכניס את יכולות ה-AI החדשות גם למנוע החיפוש של גוגל בסמארטפונים ובגאדג'טים שונים בקרוב. כעת רק נשאלת השאלה האם גוגל לא אחרה את הרכבת והאם היא עדיין יכולה להפוך לענקית AI ג'נרטיבית שתביס את המתחרות שהקדימו אותה בפיתוחיהן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים