מאסק מממש את שהבטיח? טוויטר הפכה ל-X

באוקטובר 2022, זמן קצר לאחר שרכש את טוויטר תמורת 44 מיליארד דולר, ציין יזם הטק המפורסם לראשונה את כוונתו ליצור אפליקציית-על שתכונה X ● כעת מסתבר שהכוונה הפכה למציאות חדשה ולא ממש ברורה

הציפור הכחולה עפה. קבלו את X.

אילון מאסק העלה לראשונה באוקטובר 2022, זמן קצר לאחר שרכש את טוויטר תמורת 44 מיליארד דולר, אזכור לכוונתו ליצור אפליקציית-על שתקרא בשם X. "קניית טוויטר היא מאיץ ליצירת X, אפליקציה לכל", כתב אז מאסק בציוץ אשר כעת מסתבר שההצהרה בו כבר קורמת עור וגידים.

לפי מסמך משפטי מ-4 באפריל, שהוגש על ידי טוויטר לבית משפט בקליפורניה, טוויטר "כבר לא קיימת" והתמזגה עם חברת מעטפת חדשה שנוצרה ואשר מכונה במסמכים X Corp.

המנכ"ל מאסק ככל הנראה אישר את הידיעה בציוץ שפרסם ביום ג', שבו שיתף כתבה על הנושא ושהופיע בו תו אחד בלבד – X.

השינוי הזה טרם נראה בשטח במיתוג הפלטפורמה או בכל דרך אחרת שהיא, והתגלה כאמור רק דרך המסמכים, הקשורים לתביעה שהגישה נגד החברה פרובוקטורית שמרנית בשם לורה לומר בשנה שעברה.

לומר היא פעילה פוליטית מהצד הימני של המפה הפוליטית בארה"ב,  הפועלת מפלורידה כאשת תקשורת. היא הגישה תביעה נגד טוויטר לאחר שנחסמה מהפלטפורמה ב-2018 בגין הסתה לשנאה נגד מוסלמים. לומר טענה אז שארגון מוסלמי לזכויות אזרח עזר "להנדס" את חסימתה מטוויטר. בית משפט פדרלי לערעורים אישר את החלטתו המוקדמת של שופט מחוזי לדחות את תביעתה זו.

בציוץ שהעלתה ב-11 באפריל ציינה לומר כי "'טוויטר בע"מ מוזגה עם X Corp ו'איננה קיימת יותר', כך אמרה החברה של אילון מאסק בתביעה לבית המשפט".

לומר הגישה במאי 2022 גם תביעת RICO (ר"ת Racketeer Influenced and Corrupt Organizations (Act, שמשמעה 'חוק הארגונים המושפעים והמושחתים', שנחקק בכלל נגד ארגוני מאפיה, אלא שבמקרה של לומר היא ייחסה את העוולות לטוויטר, פייסבוק, ג'ק דורסי ומארק צוקרברג. הגשת בית המשפט שבה ציון שמה החדש של החברה הגיעה בתגובה לתביעתה זו.

מאסק רוצה שטוויטר תהפוך ל-WeChat

האפליקציה הסינית WeChat. צילום: BigStock

האפליקציה הסינית WeChat. צילום: BigStock

למרות שאיש לא ברור במה יעסוק X Corp בדיוק, ובמה יהיה המצב שונה משמתרחש כיום בציפור הכחולה, ההנחות שנשמעות במדיה העולמית מציעות כי למהלך יש כנראה קשר לתוכניתו של מאסק ליצור "אפליקציה להכל" בשם X.

מה שמאסק רואה בעיני רוחו, כך לפחות לפי הרושם שיצר בציבור, הוא להפוך את טוויטר מפלטפורמת מדיה חברתית לאפליקציה שתשרת פשוט את כולם בכל דבר, החל מהזמנת כרטיסי טיסה או כרטיסים להופעות וספורט, המשך ברשת חברתית שתהווה מקום להתבטא בו, וכלה במרחב שיאפשר ביצוע תשלומים אונליין.

על פי גיזמודו, הבעלים הנוכחי של טוויטר נתן בעבר את WeChat הסינית כדוגמה לכוונתו. באוקטובר 2022, לאחר שנכנס באופן רשמי לעמדת המנכ"ל של הרשת החברתית המצייצת, מאסק אמר לצוותו במהלך מפגש שהאפליקציית WeChat מסין היא "למעשה אפליקציה מצויינת ומעולה, אבל אין תנועת WeChat מחוץ לסין, ואני חושב שיש הזדמנות אמיתית ליצור את זה". כדי להבהיר את כוונתו עוד אמר אז המולטי-מיליארדר לצוות: "בסין אתה בעצם חי ב-WeChat כי זה כל כך שימושי".

הרעיון לייצר אפליקציית כלבו אולי נשמע חיובי ונוח, אבל כדאי לדעת כי WeChat היא אפליקציית מדיה חברתית סינית שפותחה על ידי תאגיד טנסנט (Tencent) והיא מסובסדת ונשלטת על ידי ממשלת סין מאז 2011, כך לפי ZDnet. פעילות המשתמשים ב-Weixin, הגרסה הסינית של האפליקציה, מנותחת, נעקבת ומשותפת עם הרשויות הסיניות לפי בקשה, כחלק מרשת המעקב ההמוני המתקיימת בסין. חשבונות הרשומים באמצעות מספרי טלפון סיניים מנוהלים תחת המותג Weixin, והנתונים שלהם מאוחסנים בסין היבשתית ובכפוף לתנאי השירות ומדיניות הפרטיות של Weixin.

עכשיו נותר להמתין ולראות לאן יקח מאסק את הדברים בהמשך והאם יצליח לשכנע את משתמשי טוויטר, מפרסמים ורגולטורים בעולם המערבי שחיקוי של פלטפורמה סינית שהממשל מעורב בה עד צוואר הוא הדבר הכי לוהט וממכר שהם זקוקים לו בחייהם. ימים יגידו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים