האם ממציא הביטקוין סאטושי נאקאמוטו היה סטיב ג'ובס?

מציאת הספר הלבן המקורי של הביטקוין על גבי כל מחשבי Mac 1 של אפל היא שביססה את החשדות, ויש עוד הצלבה מעניינת בנוגע למועד היעלמות הממציא המסתורי ועיתוי מותו של ג'ובס

האם סטיב ג'ובס הוא ממציא הביטקוין סאטושי נאקאמוטו?

לאחרונה צצו תיאוריות לפיהן סטיב ג'ובס, מייסד אפל המיתולוגי והאיש שהביא לעולם את הסמארטפון הראשון, היה למעשה מי שעמד מאחורי הכינוי 'סאטושי נאקאמוטו' (Satoshi Nakamoto) – ממציא הביטקוין. 

החשדות הללו מהדהדים לאחר שהתגלה כי קובץ PDF שבו מופיע המסמך הלבן המקורי של הביטקוין, זה שכתב סאטושי, הוסתר כמעט בכל מחשבי Mac 1 של אפל. בנוסף, בהסתכלות לאחור מסתבר כי עיתוי היעלמותו של נאקמוטו חופף בערך לזמן שבו ג'ובס נפטר מסרטן הלבלב, באוקטובר 2011. עם זאת, יש לציין של-ג'ובס כנראה לא היה ידע טכני על קידוד והצפנה, עניין שהיה בו צורך לשם המצאת המטבע הווירטואלי.

לפי דיווח של הביזנס אינסיידר, הכל החל כשבפוסט בבלוג שהתפרסם מוקדם יותר החודש, ציין מומחה הטכנולוגיה אנדי באיו שנתקל בטעות במחשב ה-מק שלו בעותק של מסמך הביטקוין הלבן שהכין סאטושי. הגילוי הזה הניע תיאוריות פרועות ברחבי האינטרנט לפיהן היוצר המסתורי של מטבע הקריפטו הדומיננטי והיקר בעולם היה בעצם ג'ובס.

"בזמן שניסיתי לתקן את המדפסת שלי היום, גיליתי שעותק PDF של נייר הביטקוין של סאטושי נאקאמוטו נשלח ככל הנראה עם כל עותק של macOS מאז Mojave ב-2018", כתב באיו.

בתגובה החלו צייצנים להתייחס לפוסט שלו ולשתף בטוויטר צילומי מסך של אותו מסמך שגם הם גילו כי מאוחסן במחשבי ה-מק שלהם. לפי האינסיידר, בבדיקה שערכה המערכת בעקבות ההוראות של באיו נמצא הספר הלבן המפורסם גם על הגרסה האחרונה של ה-macOS.

מי אתה סאטושי נאקאמוטו?

נזכיר כי סאטושי נאקאמוטו הוא השם הבדוי שבו עשו שימוש האדם או קבוצת אנשים האלמוניים שיצרו את הביטקוין ושכתבו את המסמך הלבן המקורי שלו ב-2008. הזהות האמיתית של מי שעמד מאחורי הדמות הפיקטיבית מעולם לא נחשפה וכיום מקום הימצאו אינו ידוע לאיש.

ב-2009 הוציא סאטושי את הגרסה הראשונה של תוכנת הביטקוין והיה פעיל בפיתוח ובתקשורת עם קהילת הביטקוין עד לשנת 2010. לאחר מכן, סאטושי צמצם בהדרגה את מעורבותו בפרויקט ובסופו של דבר נעלם לחלוטין. למרות ניסיונות רבים לחשוף את זהותם, היא נותרה בגדר תעלומה עד היום.

הספר הלבן של הביטקוין, שכותרתו "ביטקוין: מערכת מזומנים אלקטרונית עמית לעמית", פורסם כאמור על ידי סאטושי ב-2008. במסמך זה הוא הציג את הרעיון של מטבע דיגיטלי מבוזר, שניתן לשלוח ישירות מגורם אחד למשנהו ללא צורך עבור במתווכים כגון בנקים. המסמך הלבן הציג את הפרטים הטכניים של אופן הפעולה של רשת הביטקוין, כולל שימוש בפנקס ציבורי בשם 'בלוקצ'יין' כדי לתעד את כל העסקאות, ואף את תהליך הכרייה שישמש ליצירת ביטקוינים חדשים, כמו גם את אספקט אבטחת הרשת. הרעיונות שהוצגו במסמך הלבן הניחו את הבסיס לפיתוח הביטקוין, והייתה להם השפעה עמוקה על עולם הפיננסים והטכנולוגיה, כפי שכבר ברור כיום לכל.

ג'ובס – גאון טכנולוגי פורץ דרך

סטיב ג'ובס וסטיב ווזניאק בימים הראשונים של אפל. צילום: קימברלי וויטס

סטיב ג'ובס וסטיב ווזניאק בימים הראשונים של אפל. צילום: קימברלי וויטס

ג'ובס היה כידוע לכל המייסד השותף של ענקית הטכנולוגיה אפל וכן חלוץ מהפכת המחשב האישי ולאחריה – האדם שהביא לעולם את ה-iPhone והכניס את כולנו לעידן הטלפונים החכמים. 

כבר מילדותו גילה ג'ובס עניין מוקדם באלקטרוניקה ובעיצוב מחשבים, ואחרי התיכון הוא למד בקולג' ריד בפורטלנד, אורגון, אך נשר מלימודיו אלו לאחר שישה חודשים בלבד. אלא שג'ובס לא הפסיק לעסוק בתחום הטכנולוגי. ב-1974, ג'ובס לקח עבודה כטכנאי בחברת אטארי (Atari), יצרנית משחקי וידיאו פופולריים באותם ימים ושנתיים לאחר מכן ייסד, יחד עם סטיב ווזניאק, את Apple Computer במוסך המשפחתי. המוצר הראשון של אפל, Apple I, הוצג בשנה שלאחר מכן.

בשנת 1984 הציגה אפל את המקינטוש, המחשב האישי הראשון שהצליח מבחינה מסחרית עם ממשק משתמש גרפי. אותו מחשב שבדיעבד נמצא עליו קובץ הספר הלבן של מטבע הקריפטו הראשון.

בעקבות מלחמת כוחות פנימית מול דירטוריון החברה ג'ובס עזב את אפל ב-1985, והקים את NeXT, חברת מחשבים ותוכנה. אולם כשאפל רכשה את החברה שלו ב-1996, ג'ובס הוחזר אל החברה שהקים. בתוך שנה הוא כבר הפך למנכ"ל אפל ופיקח על פיתוח כמה מהמוצרים המצליחים ביותר שלה, בכללם מלבד ה-iPhone גם ה-iMac ה-iPod וה-iPad.

ג'ובס אובחן כחולה בסרטן הלבלב ב-2003 ועבר השתלת כבד בשנת 2009. אולם הסרטן לא הרפה ממנו, ולכן התפטר מתפקידו כמנכ"ל אפל באוגוסט 2011. הוא מת ממחלתו ב-5 באוקטובר 2011.

ויש עוד טוען לכתר

אם השתכנעתם שג'ובס הוא סאטושי נאקאמוטו, אולי תשובו להתלבט בסוגיה אחרי שנזכיר כי בשנת 2016 מדען מחשבים אוסטרלי בשם ד"ר קרייג סטיבן רייט יזם טכנולוגי ויועץ אבטחה ו-IT – נחשף וטען כי דווקא הוא הוא ממציא הביטקוין, וזאת לאחר שנים של ניחושים והערכות באשר לזהות האדם שהביא אל העולם את הקריפטו הכי מפורסם. רייט הציג שלל הוכחות להיותו הממציא המסתורי, ועם זאת עד היום העניין עדיין שנוי במחלוקת.

לפני מספר שנים, בעת החשיפה לכאורה, הראיות שעליהן התבססו Gizmodo ו-Wired, שחקרו את העניין באריכות, התמקדו בבלוג אישי של רייט. מסתבר שחודשים ספורים לפני שהביטקוין פרץ לראשונה לתודעת הציבור, באוגוסט 2008, פורסם בבלוג זה פוסט בו בישר רייט כי בכוונתו להציג לעולם בקרוב שטר וירטואלי. בהודעה נוספת בבלוג, שהתפרסמה בחודש נובמבר באותה שנה, הציע רייט לקוראים המתעניינים בנושא ליצור עימו קשר ולשלוח אליו מסרים מוצפנים. המסרים שקיבל רייט נשמרו במאגר הנתונים של MIT ושימשו אותו כראיות לעיסוקו בתחום כבר לפני שנים רבות.

אחת הסיבות הנוספות לקישור שנעשה בין ד"ר רייט לנקאמוטו היא העובדה שבחקירת התקשורת בנדון העלו הממצאים את כתובת המייל שממנה הגיעו ההודעות למאגר הנתונים – [email protected], הדומה במיוחד לכתובת שבה השתמש אותו סאטושי נאקאמוטו – [email protected].

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים