אילו תחומי מחקר טכנולוגיים הממשלה תקדם בשנים הבאות?

תוכנית העבודה של משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה כוללת השקעת 150 מיליון שקלים במחקרים בתחומי ה-AI, ה-BIO-Convergence, המחשוב הקוונטי, הפוד טק והאקלים ● השר אקוניס: "תקציב המשרד נמוך בהרבה ממה שביקשנו"

שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה הפורש, אופיר אקוניס.

בינה מלאכותית, BIO-Convergence, מחשוב קוונטי, פוד טק ואקלים הם בין תחומי המחקר שהממשלה הגדירה בתקציב המדינה כיעדי עדיפות לאומית, והיא עומדת להשקיע בהם בשנים הקרובות 150 מיליון שקלים. הדברים עולים מתוכנית העבודה של משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, שאותה הציג השר במשרד זה, אופיר אקוניס, בישיבה של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שהתקיימה היום (ב').

השר אקוניס סקר בישיבה את פעילת המשרד ואת תוכניות העבודה לשנה הקרובה, לאחר אישור התקציב בממשלה ולקראת אישורו בהמשך בכנסת. בהתייחסו לנושא הבינה המלאכותית הוא אמר כי סביב הטכנולוגיה הזו, שהולכת ומתעצמת, יש סוגיות רבות שצריך לדון בהן, ברמת הממשל. "אפילו מיקרוסופט הגדולה הטילה סנקציות על שימוש במערכות אלה", ציין.

יש תוכניות רבות, אין מספיק תקציב

בפתח הישיבה התייחס אקוניס לידיעה שפורסמה אתמול באנשים ומחשבים בנוגע לתקציב משרדו. הוא אמר כי "התקציב אמנם גדל, אבל בדיונים עם משרד האוצר, הדרישה שלנו הייתה הרבה יותר גדולה, כי יש תוכניות רבות שצריך לממש. כך גם לגבי תקציב רשות החדשנות". השר הביע תקווה כי בהמשך תקציבים אלה יגדלו והזמין את יו"ר הוועדה, ח"כ איימן עודה, ללחוץ על הממשלה כדי שתעשה זאת.

בהמשך הדיון הציג אקוניס את יעדי המשרד העיקריים לשנים הבאות: קידום תשתיות למצוינות מדעית, תוכניות לאומיות לחדשנות, פיתוח דור מדעני העתיד וביצוע מחקרים פורצי דרך. בין היתר, יוקצו 55 מיליון שקלים לפעילות שבעה מרכזי מו"פ, בעיקר בפריפריה, שם מועסקים 200 חוקרים.

"אני רואה כמשימה מרכזית את פיתוח ההון האנושי, על ידי הנגשת הטכנולוגיה והמדע לכל האוכלוסיות בישראל, ללא הבדל דת, גזע ומגדר", אמר אקוניס. "עשיתי זאת בקדנציות הקודמות שלי כשר המדע, ובכוונתי לקדם את זה בסדר עדיפות גבוה".

במסגרת זו, יוקצו 45 מיליון שקלים מתקציב המשרד לתמיכה ב-70 מרכזים מדעיים ברחבי הארץ, שבהם נחשפים המשתתפים לתחומי המדע וההיי-טק. עוד בנושא זה, המשרד תקצב 11 מיליון שקלים, ללא השתתפות של משרד החינוך, להפעלת מסגרות ללימודי היי-טק ב-90 בתי ספר. בסך הכול אמורים להשתתף בתוכנית 100 אלף תלמידים.

אקוניס ציין שהוא יביא בקרוב לממשלה את הדו"ח הסופי של ועדת פרלמוטר, בראשותו של דדי פרלמוטר, מבכירי ההיי-טק הישראלי ולשעבר סגן נשיא באינטל העולמית. ועדת פרלמוטר מונתה על ידי הממשלה הקודמת, ותפקידה הוא למפות את אתגרי ענף ההיי-טק בשנים הבאות. כמו כן, אקוניס דיווח כי בעוד שבועיים תתכנס ועדת השרים למדע ולטכנולוגיה, שהוא עומד בראשה, לישיבה ראשונה, שם יידונו תוכניות העבודה ונושאים שמשותפים למשרד המדע וליתר המשרדים שהשרים שעומדים בראשם חברים בוועדה.

עוד הוא עדכן שהמשרד יערוך סדרת אירועים לקראת חגיגות עצמאות ה-75 למדינה, שבמהלכם יוצגו 75 המיזמים הגדולים של השנה, ויתארחו שרי מדע ממדינות אחרות. התקציב המוקצה לכך עומד על שני מיליון שקלים.

"אני מגנה את הניסיונות לערב את ההיי-טק בוויכוח הפוליטי"

נושא אחר שעלה בדיון הוא שילוב החברה הערבית בהיי-טק ובמדע בישראל. יו"ר רשות החדשנות, עמי אפלבום, אמר כי "22% מהסטודנטים שלומדים מדעים בכל האוניברסיטאות הם מהמגזר הערבי, אבל בקושי 3% מהתעשייה הם עובדי היי-טק ערבים". לדבריו, "התעסוקה של מהנדסים ערבים חשובה לכלכלת מדינת ישראל ולהתפתחות ענף ההיי-טק, ולא רק בגלל הגיוון החברתי הנדרש". אקוניס השיב כי שילוב החברה הערבית בהיי-טק, כמו גם זה של נשים, חרדים ושאר אוכלוסיות מודרות בענף, נמצא על סדר היום של המשרד וכי הוא יקדם את הנושא.

בסוף הסקירה התייחס אקוניס למחאה נגד התוכנית המשפטית, וחזר על דבריו מהעבר ועל עמדת הממשלה, שלפיהם התוכנית לא תפגע בחופש המדע והאקדמיה, ולא תפגע בכלכלה. "אני מגנה בכל תוקף את הניסיונות לערב את ההיי-טק בוויכוח הפוליטי", אמר. ח"כ עודה השיב לו שאי אפשר להתעלם מהדאגה של אנשי ההיי-טק, שחוששים שלא תהיה בישראל יציבות כלכלית ולא תהיה מערכת משפט עצמאית, שתגן על העסקים שלהם במקרה הצורך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים