יבמ השיקה דור חדש של מיינפריים; טוענת: הקפיצה המשמעותית ביותר מאז 1990

המיינפריים החדש של יבמ מיישם מיחשוב מרכזי, להבי POWER7 ולהבי System x, הכל במכונה היברידית אחת, העובדת בכל סביבות המיחשוב ● חלק מהמעבדים ותוכנות הבדיקה פותחו במעבדות יבמ בישראל ● פטריק קסלר, מנהל מערכות Z ביבמ דרום אירופה: "מעבדת המחקר של יבמ בחיפה סיפקה כלי אימות תכנון למאמץ הפיתוח, וכלים למיטוב של קוד בתוכנה המשולבת במערכת"

בסדרת השקות הנערכת במקביל ברחבי העולם, השיקה יבמ (IBM) היום (ה') את הדור החדש של המיינפריים (Mainframe) שלה, zEnterprise. על פי אנשי הענק הכחול, "זהו הפיתוח המשמעותי ביותר שלנו בעשרים השנים האחרונות בעולם המיחשוב המרכזי – ואחד החשובים ביותר בתולדות המיינפריים". הרציונל שמאחורי המהלך הוא מלחמה חזיתית באורקל (Oracle), שנכנסה לעולם החומרה עם רכישת סאן (Sun).

בראיון לאנשים ומחשבים אמר פטריק קסלר – מנהל ביבמ לתחום מערכות Z בדרום אירופה, כי "בניסיון לשנות מן היסוד את שיטות הפעולה והניהול של מרכזי עיבוד נתונים, אנחנו מציגים תפיסת מיחשוב חדשה, של מיינפריים בעל ארכיטקטורות הטרוגניות. הוא משלב מעבדים מכמה פלטפורמות, במכונה אחת. לכן, מעכשיו אפשר לנהל על גבי המחשבים המרכזיים שלנו, גם עבודה בסביבת מעבדי IBM System x, ומעבדי POWER7, לינוקס (Linux) ו-AIX. בשל שליטה מרוכזת הנובעת ממנהל המשאבים המאוחד, ניתן לנהל יותר מ-100,000 שרתים וירטואליים על גבי המערכת בתצורת אשכול".

לדברי קסלר, "המערכת החדשה נועדה להתמודד עם אחד האתגרים הגדולים עמם מתמודדים מרכזי עיבוד נתונים של ארגונים, המפעילים טכנולוגיות שונות כגון, מיחשוב מרכזי, מיחשוב מבוזר באמצעות שרתי להב ועוד, שיושמו במשך השנים במערכי ה-IT הארגוניים, והיום פועלים באופן נפרד".

את הדור החדש של המיינפריים כינה קסלר "פריצת דרך טכנולוגית חשובה", ואמר, כי "בפעם הראשונה בעולם המיחשוב, ניתן לשלב במחשב מרכזי אחד, מעבדי מיינפריים, להבי עיבוד שונים, ולנהל את מכלול השרתים הללו במסגרת ארכיטקטורת המיינפריים".

בהיבט הביצועים, אמר קסלר, כי "הטכנולוגיה החדשה מאיצה את ביצועי היישומים של מיחשוב עסקי-אנליטי בשיעור של עד פי עשרה, והיא מאפשרת להציג תוך דקות ספורות תוצאות של עיבודי נתונים עסקיים, שדרשו עד כה שעות ארוכות. המיינפריים החדש מהיר בכ-40% מהדור הקודם שלו, z10. שרת zEnerprise 196 החדש של יבמ משלב 96 מעבדים במהירות 5.2 ג'יגה-הרץ, ומסוגל לטפל ביותר מ-50 מיליארד פקודות עיבוד בשניה. הוא גם מציע יעילות גבוהה יותר בשימוש באנרגיה: 60% יותר עיבודים תוך צריכת אנרגיה זהה לזו של z10".

קסלר אמר, כי יבמ השקיעה 1.5 מיליארד דולרים בפיתוח המערכות המרכזיות החדשות שלה. "5,000 עובדים של יבמ בכל העולם, ובכלל זה צוותים של יבמ בישראל", אמר, "הקדישו משך שלוש שנים יותר מ-31 מיליון שעות עבודה בבניית המערכת החדשה: חומרה, מערכת הפעלה ותשתיות תוכנה". כך, ציין, "מעבדת המערכות והטכנולוגיה של יבמ בישראל לקחה חלק משמעותי בפיתוח המעבדים החדשים, עליהם מבוסס המחשב המרכזי החדש. מעבדת המחקר של יבמ בחיפה סיפקה כלי אימות תכנון למאמץ הפיתוח, וכלים למיטוב של קוד בתוכנה המשולבת במערכת".

הוא הסביר, כי "הארכיטקטורה החדשה של יבמ מאפשרת לנהל עומסי עבודה בסביבות שונות כמאגר וירטואלי אחד של משאבי עיבוד, וגם לשתף משאבי מיחשוב שונים, כגון תקשורת מהירה ומאובטחת בין סביבות העיבוד הללו".

המערכת, אמר קסלר, משלבת את המיינפריים ואת יחידות שרתי הלהב, תחת מנהל משאבים מאוחד, "מה שמביא לאיכויות וליציבות המאפיינות את עולם המיינפריים – גם עבור עומסי עבודה במערכות אחרות. כך, ניהול עומסי עבודה לרוחב מגוון של מערכות, מניב חיסכון של עד 40% במחירי הרכישה, ושל 60% בעלות הבעלות הכוללת, TCO".

קסלר סיים באומרו, כי המיינפריים החדש הוא "המערכת של המערכות. המיינפריים הוא הפלטפורמה לניהול מיטבי של כלל יישומי הארגון. אנחנו ממשיכים להשקיע במיינפריים משום שלקוחות דורשים מאינו לא להפסיק. הם מצפים להמשיך לעבוד בסביבה הזאת".

מאיר ניסנסון, מנכ"ל יבמ ישראל, פתח את האירוע, שנערך בבית החברה בפתח תקווה, ואמר, כי "המיינפריים הוא היהלום של יבמ, הוא ממשיך להצליח משום שיבמ מוסיפה להשקיע ולחדש".

הוא ציין, כי במשך השנים הוא היה עד להספדים רבים של המיינפריים, מצד חברות ומערכות שכבר מזמן אינן קיימות. "אותו מיינפריים המשרת את כל הלקוחות הגדולים של יבמ ולמעשה את הארגונים הגדולים בכל העולם", אמר, "פורץ עכשיו את הגבולות שלו עצמו: הוא מעניק מהתכונות שלו לפלטפורמות אחרות, ומאפשר ליצור וירטואליזציה ליישומים שרצים על פלטפורמות דוגמת AIX ולינוקס, יחד עם כל היכולות של המיינפריים".

ניסנסון סיכם באומרו, כי "פריצת הדרך הזאת, יחד עם המגמה של מעבר לסביבת מיחשוב ענן, יביאו להתחדשות חסרת תקדים בעולם המיינפריים. שתי המגמות האלה פונות לאותו כיוון: מחשב מרכזי שאתה יכול לסמוך עליו – ומסוגל לטפל ביישומים המתאימים על פי אופיים לפלטפורמה אחרת. זה יום גדול למיינפריים – וללקוחות המשתמשים בו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים